gb79 skrev:
Jo jag tycker ändå det är lite konstigt, jag har ändå fått för mig att ca 150000 kr för 30 år sedan motsvarar minst 1 miljon idag i värde, om inte mer på grund av inflation och allt vad det heter.
130.000 kr 1978 motsvarar lite drygt 460.000 idag. :)
 
Fortsätter på den här tråden, det är ungefär samma ämne.
Ska köpa/ta över föräldrarhemmet och funderar över skatter m.m. Är det någon som vet?
Vi säljer vårat nuvarande hus med en vinst på ca 200 000:- efter avdrag. Får vi lägga dessa pengar i det nya huset och slippa (eller skjuta upp) skatt? Det nya huset köper vi billigare än vad vi säljer vårt nuvarande för.
Jag har även en syster som ska lösas ut från föräldrarhemmet. Hur gör man bäst?
Ska mamma och pappa ge huset till mig och jag betalar pengar till min syster? Många måste ju varit i samma situation??!

Föräldrarhemmet är byggt 1972 för 150 000:- och säg att värdet i dag är ca 1 mijon och huset ska delas lika mellan mig och min syster. Men som diskuterats tidigare på den här tråden, så borde ju 150 000:- vara drygt 500 000:- idag. Vad blir vinsten på huset? Behöver hjälp att tänka....Ska vi köpa huset för 500 000:- och mina föräldrar ger de pengarna till min syster?
 
Du kan alltså inte skjuta upp reavinstskatten om du köper ny permanentbostad för lägre pris än du säljer det gamla för.

Du kan inte överta föräldrahemmet under taxeringsvärdet - om du vill förhindra extra skatt. Räkna ut vilken skatteeffekt det blir för föräldrarna om huset skulle säljas till marknadspris. Ni vill ju alla undvika "onödig" skatt. Tänk också på att om du köper under marknadsvärdet (vilket jag förmodar du kommer att göra) kommer du att få ett lägre ingångsvärde när du en dag säljer huset dvs du kommer att få en högre reavinstskatt. Du ska ta hänsyn till dessa siffror eftersom jag förmodar att fastigheten ska ekonomiskt delas lika mellan dig och din syster. Ta också hänsyn till lagfartskostnaden som läggs på dig. För att undvika att dina föräldrar beskattas vid övertagandet/försäljningen är det en del uträkningar att göra och om du inte är väldigt väl insatt i skattelagstiftningen kan det vara värt att anlita någon som får fram det optimala priset på fastigheten.

Det är kanske ingen dum idé att ta in en eller två mäklare som får värdera huset - men säg inte att ni kommer att överta det själva!

Eftersom gåvoskatten är borta numera är det ändå ett moment mindre att tänka på.
 
Ja, just det....om vi säljer huset i framtiden så blir ju vår skatt högre om vi betalar lågt pris nu..
Men varför ska vi anlita två mäklare, tycker du?

Och vet du om det finns något schablonvärde att räkna ut, på hus byggda för så länge sedan?
Eller är det 150 000 kr - byggnadskostnaden som räknas?
 
Och förresten, varför ska vi inte tala om att vi tänkt överta det själva?
 
Mäklaren gör ingen kostnadsfri värdering om han inser att han aldrig får sälja det.
 
Jag sitter i samma sits som flera andra i denna länk. Skall sälja huset som jag ägt i 30 år och lagt ner mycke egenarbete på. Kvittona ligger årsvis i tjocka kuvert.

Vilka kvitto accepteras? Kan man ta upp verktyg o arbetskläder?. Om man inte får till 5000kr på ett år skulle man ju kunna sälja en del material till en kompis o sedan köpa tillbaks det rätt år så att man kommer upp till 5000. Detta borde vara ett helt lagligt förfarande?
 
Det föreligger någon form av feltänk i den här tråden.

- Om jag jobbar för någon annan och skapar ett värde får jag betala skatt när lönen betalas ut.

- Om jag jobbar åt mej själv och gör en uppfinning, och skapar ett värde får jag betala skatt när uppfinngen säljs

- Om jag bygger ett hus och skapar ett värde får jag betala skatt på detta när huset säljs.

Vad är problemet?

Om något är det väl snarast en ohyggligt stor fördel att det värde jag skapat beskattas först 30-50 år senare, om ens någonsin?

Eller ska vi begära avdrag för den egna insatsen även när vi gör avlönat arbete?
 
BGA skrev:
Jag sitter i samma sits som flera andra i denna länk. Skall sälja huset som jag ägt i 30 år och lagt ner mycke egenarbete på. Kvittona ligger årsvis i tjocka kuvert.

Vilka kvitto accepteras? Kan man ta upp verktyg o arbetskläder?. Om man inte får till 5000kr på ett år skulle man ju kunna sälja en del material till en kompis o sedan köpa tillbaks det rätt år så att man kommer upp till 5000. Detta borde vara ett helt lagligt förfarande?
Verktyg annat än ren förbrukningsmaterial (typ borrar, sticksågsblad osv) kan du inte ta upp, däremot tror jag att du kan ta upp hyreskostnader för verktyg om du hyrt dem. Arbetskläder kn du normalt inte at upp, men specialare som engångsoveraller vid asbestsanering tror jag att du kan ta upp.

Beloppen handlar ju om att arbete, material skall ha bekostats på huset. Att då flytta en kostnad genom att fibbla med skenförsäljningar via kompisar är givetvis inte OK. Om fusket sedan genomskådas vid en ev. skatterevision är ju en annan sak. MEN om det genomskådas så blir det inte bara en upptaxering utan det blir åtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.