Sälja borätt -renovera eller ej?

  • Antal röster
    23
P-G skrev:
Fick dock bannor av personalen på tippen, men bad extra snällt och då var det grönt..
OT, jag vet, men kan någon förklara vad som är så hemskt med att man återvinner skroten på tippen?
 
Mikael_L
HusByggarTomten skrev:
Stämmer inte på dom visningarna jag varit på i stockholm. Renoveringsobjekt hade en tendens att gå högre än helt okej lägenheter. Tror helt enkelt att det finns ett stort sug på att renovera och "få som man vill" idag. Snarare så tror jag många resonerar som så att ett hyffsat nygjort kök och badrum som är rätt trist får många att känna att det där vill jag inte betala för. Självklart från fall till fall och vad och hur lägenheten ser ut och vart den ligger. Men lite granna så tror jag det är. Därför tror jag det finns en risk när man snabbrenoverar en lägenhet inför försäljning att man inte får tillbaka en spänn på det.
Det där stämmer med de erfarenheter en kompis till mig har dragit, nu efter två lägenhetsköp inom bara ett par-tre år, och därigenom en massa visningar och budgivningscirkusar.
Han påstår att de snyggt och dyrt färdigrenoverade går för höga pengar, följt av riktigt risiga objekt och billigast är halvdana lgh där inget är akut att göra men inget heller riktigt fräscht.

Detta gäller sthlms innerstad + hans upplevda erfarenhet. Så det behöver ju inte vara så, och iaf inte överallt.
 
För att man stjäl deras grejer? ;) Nej jag tycker också det är dumt att man inte får återvinna! (dvs återvinna till 100% och inte återvinna i stil med "mosa, göra papper"

Dessa gamla handtag kostar en del som nytillverkade, förresten. Säger det här till originalpostaren alltså.

Jag tycker att folk inte skall renovera så mycket. Om det inte är helt sönder så behövs det inte renoveras. Ofta kan man istället laga och återställa. Ofta ser man hur det verkligen krockar stilmässigt när ett hus renoveras utan tanke på när det var byggt och originalstilen och det gäller lägenheter också. Tänk också på att äldre material också var gjorda för att hålla och det var högre kvalité.. Även 60-talskök är mer gedigen än dagens.

Ibland kan man inte komma undan som med t.ex. badrumsgolv förstås.

Och det vore väl roligare för köparen att själv kunna välja hur det skall se ut istället för att säljaren skall renovera precis innan säljandet (eller renoverar med tanke på att sälja) eller hur? Fundera på det du. :)

Då är det kanske bättre att "styla" med rätt möbler så att det passar lägenheten och lyfter fram lägenhetens speciella kvalitéer?
 
När jag köper bostadsrätt så blir det nog en med stora renoveringsbehov, man vill ju göra jobbet själv och bestämma själv.
Hittar du rätt köpare som ser möjligheterna i din lägenhet så kan det vara mycket lönsamt.
 
Hemmakatten
Jag tror, eller rättare sagt är ganska så övertygad om att de som hänger på byggahus.se är en särskild sorts folk. Dvs. de ser på struktur, planlösning, våtrum, dränering, ytterväggar och tak på ett sätt som inte den vanlige köparen gör.

Utav alla de köp av hus och lägenheter jag gjort under åren som gått är det först nu, när vi byggt nytt hus, som jag verkligen förstått vad som är viktigt - och kostsamt - att titta på vid ett köp. Vi har alla gånger tidigare varit som de flesta, dvs. tittat på om det ser fräscht ut. Detta är nog än vanligare vad gäller lägenheter. Senaste exemplet är sonen som köpte lägenhet, han hade ingen lust att renovera, vilket de flesta inte har.

Jag tror definitivt på att sätta in nytt kök och dessutom vänta tills stambytet är gjort. Välj kakel i badrum , men neutralt, gärna vitt. Ett vitt badrum är aldrig fel. Har en vän som är mäklare i Stor-sthlm. Hon menar att det generellt definitivt är värt att renovera en lägenhet innan försäljning. Nu bor du på annan ort, så håll nere kostnaderna om det går.
 
Jag har varit inblandad i ett par sådana projekt och min (ringa) erfarenhet av det är att du ska renovera alla ytskikt. Slipa och måla allt!
Är inte köket för jäkligt så lämna in luckorna på lack och måla om stommarna. Tror det betalar sig nästan lika bra som att sätta in ett nytt.
Ta sedan en staylingfirma. Det ser skitknasigt ut när de varit framme men folk köper det. Folk köper vad de ser på visningen, inte vad de får vid tillträdet. Verkar som storstadsfolket är lite korkade i det fallet. ;)

Måla alla väggar vita (skojar inte). Möjligtvis bruten i två olika toner, inte fler.

Och ja, vänta tills efter stambytet.
 
P-G skrev:
Skulle väntat ... pga av att föreningen blir äkta året efter att köpet gått igenom. Själv hade jag inte den isen i magen i samband med en ombildning, trots att mäklaren faktiskt upplyste om att det kunde vara läge att vänta, att det kunde skrämma spekulanter. Vi sålde för 1.3 i november, ett halvår senare gick den för 1.9:surprised: Handlade såklart om en allmän uppgång också, men "oäkta förening" var sammanfattningsvis inte bra.
Bra poäng! Den hade jag själv förbisett och har även konstaterat att vinstskatten blir 8% högre om den säljs som oäkta. Det gör att det blir värt att vänta ut stambytet eftersom dom procenten sannolikt täcker upp för kostnaden att äga den ett år, och kanske mer därtill.

Jag har också bestämt mig för att renovera hela klabbet, inkl. köket och garderoberna i hallen. Med rätt färger och köksplanering så kommer lägenheten att upplevas som mycket ljusare och luftigare och förhoppningsvis generera mer deg.

Tack för er input!
 
Mikael_L
ACME skrev:
Jag har också bestämt mig för att renovera hela klabbet, inkl. köket och garderoberna i hallen. Med rätt färger och köksplanering så kommer lägenheten att upplevas som mycket ljusare och luftigare och förhoppningsvis generera mer deg.
Ja du har ju kunnandet och förutsättningarna, så jag har på sätt och vis undrat varför du tvekat. :)
Annars hade jag kanske tipsat om att du renoverar badrummet, med god känsla för en stil som går hem hos de flesta, men kanske skippar köket.
Detta för att ev köpare kan tycka det känns lite olustigt att vara utan badrum i några veckor, men ett nytt kök går ju ofta lite fortare att byta ut. + att du själv är väldigt duktig på badrum.

Men jag tror det blir hyggligt bra vilket du än gör, men dock genererar dina renoveringar här oskattade inkomster i jämförelse med alla andra jobb du gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.