Jag byggde en attefallare för ca 300 tusen, nu vill en bekant köpa byggnaden för 600 k.

Kan det bli någon skatt på detta?

Gjorde jämförelsen med en bil när jag prata med en polare, då jag renoverat och sålt bilar och där är ingen skatt.

Men kommer det in 600 tusen på kontot kanske det lyser rött i systemen.


Tack på förhand.
 
Kräv kontantbetalning och alla frågor är lösta.
 
  • Gilla
  • Haha
Ants och 2 till
  • Laddar…
Enligt Skatteverket är det skatt på vinsten över 50000 kr under ett års köp och sälj. Så skatt på 250000 kr i ditt fall.
Frågan är om du har alla kvitton på dina 300 kkr och får kvitto på 600 kkr.

Det är i första hand banken som börjar ställa frågor om stora belopp.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D
H Hobbybygget skrev:
Jag byggde en attefallare för ca 300 tusen, nu vill en bekant köpa byggnaden för 600 k.

Kan det bli någon skatt på detta?

Gjorde jämförelsen med en bil när jag prata med en polare, då jag renoverat och sålt bilar och där är ingen skatt.

Men kommer det in 600 tusen på kontot kanske det lyser rött i systemen.


Tack på förhand.
Om du gjort vinster på 300tkr per år på bilar ska det beskattas, att så inte är fallet är att du inte gjort rätt för dig.

Som det skrivs ovanför, vinster på över 50tkr per år.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H Hobbybygget skrev:
Gjorde jämförelsen med en bil när jag prata med en polare, då jag renoverat och sålt bilar och där är ingen skatt.
Det är skatt även på bilförsäljning om vinsten (skillnaden mellan inköp, renoveringskostnader, etc och försäljningspriset) överstiger 50 000:-.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H Hobbybygget skrev:
Jag byggde en attefallare för ca 300 tusen, nu vill en bekant köpa byggnaden för 600 k.

Kan det bli någon skatt på detta?

Gjorde jämförelsen med en bil när jag prata med en polare, då jag renoverat och sålt bilar och där är ingen skatt.

Men kommer det in 600 tusen på kontot kanske det lyser rött i systemen.


Tack på förhand.
Bara nyfiken, men vad ska han med din Attefallare till? Ska han flytta den, eller ska han bosätta sig på din tomt?
 
Om du inte hade skrivit om det på nätet så hade det varit helt skattefritt.
Nu skulle jag tro att du får betala minst 57 % i engångsskatt.
;-)
 
50000 kr i vinst per år, det tog 3 år att bygga den. Får jag göra 150 tusen i skattefri vinst då? Eller får han betala mig 50 tusen per år i 6 år?
 
H Hobbybygget skrev:
50000 kr i vinst per år, det tog 3 år att bygga den. Får jag göra 150 tusen i skattefri vinst då? Eller får han betala mig 50 tusen per år i 6 år?
Vinsten "börjar" när du säljer. När, eller hur länge du byggde är ointressant. Det skulle naturligtvis kunna gå att sälja 1/6 per år och därmed komma undan skatt.
Men frågan är om du lejde bort hela arbetet för bygget. 300kkr låter ganska billigt. Om det inte finns någon faktura eller andra papper, så är det du som får ange hur mycket det kostat. Det låter mycket trovärdigt med 600kkr i byggkostnad. Så utan något som talar emot, kommer inte Skatteverket att ifrågasätta.
Obs. Jag uppmuntrar inte till skattefusk. Men till viss del har du rätt att se eget arbete som kostnad, som du inte ska behöva skatta för.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Skit i skatteverket och lös det snyggt på annat vis.
Det betalas skatt så det räcker ändå.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D
H Hobbybygget skrev:
50000 kr i vinst per år, det tog 3 år att bygga den. Får jag göra 150 tusen i skattefri vinst då? Eller får han betala mig 50 tusen per år i 6 år?
Nej
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Obs. Jag uppmuntrar inte till skattefusk. Men till viss del har du rätt att se eget arbete som kostnad, som du inte ska behöva skatta för.
Är det något nytt? Normalt får man inte räkna bort något eget arbete och då blir det såklart skattefusk.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hobbybygget skrev:
50000 kr i vinst per år, det tog 3 år att bygga den. Får jag göra 150 tusen i skattefri vinst då? Eller får han betala mig 50 tusen per år i 6 år?
Som redan sagts, nej inte lagligt. I dessa 50' ska också räknas vinst på andra saker du säljer, exempelvis renoverade bilar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A AG A skrev:
Bara nyfiken, men vad ska han med din Attefallare till? Ska han flytta den, eller ska han bosätta sig på din tomt?
Han vill köpa och flytta den hem till sig, den är byggd på krypgrund och är smal och väldigt lång, så tänkte isånnafall dela den på mitten.

Och jag är sugen på att bygga en ny när man får bygga 30 m2
 
H Hobbybygget skrev:
Jag byggde en attefallare för ca 300 tusen, nu vill en bekant köpa byggnaden för 600 k.

Kan det bli någon skatt på detta?

Gjorde jämförelsen med en bil när jag prata med en polare, då jag renoverat och sålt bilar och där är ingen skatt.

Men kommer det in 600 tusen på kontot kanske det lyser rött i systemen.


Tack på förhand.
Skatteverket ser inte att du sålt lös egendom , de har inte tillgång till alla konton i landet! Möjligtvis kan banken fråga var pengarna kommer ifrån och då kan du vifta upp ett köpeavtal, banker bryr sig föga hur du deklarerar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.