Har jga skriv
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vi har 230 volt i Sverige sedan 1988 så 10 A ger 2300 watt.
Har jag skrivit något annat ??
 
J jonaserik skrev:
Har jga skriv

Har jag skrivit något annat ??
Ja, precis exakt i ditt inlägg som jag citerade.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Ja, precis exakt i ditt inlägg som jag citerade.
OK vi är sams.🙂
 
B
Varför dividera om 1,5 eller 2,5 mm2? Prisskillnaden är minimal. Sätt 2,5 mm2 och säkra av med 10A om det är det som gäller. Så har jag gjort med en diskmaskin, för att det känns bra att inte ligga på maxbelastning av vad kabeln tål.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
B bygges skrev:
Varför dividera om 1,5 eller 2,5 mm2? Prisskillnaden är minimal. Sätt 2,5 mm2 och säkra av med 10A om det är det som gäller. Så har jag gjort med en diskmaskin, för att det känns bra att inte ligga på maxbelastning av vad kabeln tål.
Det är klokt tänkt dessutom blir det lägre förlusteffekter som en liten bonus och besparing i form av pengar över tid.

Ett tips i all välmening.
Om ni måste installera el själv undvik saker som 13A till 1,5 mm2. Använd tumreglerna 10A/1,5 och 16/2,5 så är ni i de allra flesta fall säker utan ytterligare kabeldimensionering för bostäder typ villa.

13A diazed behöver tex en minsta belastningsförmåga, Iz på 14A.
Det klarar inte 1,5mm2 infälld i rör i vägg.
Nu har de flesta kanske dvärgbrytare idag men samma problem får man vid anhopning av ledare som får en försämringsfaktor på ~ 0,8-0,9 redan vid en extra intilliggande ledning.

Så använd hellre tumreglerna så finns mer marginaler för uppvärmning av ledare även om det är en belastning med känd effekt.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Elektrikern var här idag, det blev 3G2.5 på en 16A säkring, till dosa och uttag på vinden, se bild.

Han var även schyst och bytte gamla centraldammsugarens uttag i garaget mot 2.5 kabel på 16A så man kan köra lite tyngre maskiner utan att säkringen går. Då behöver jag inte koppla ur aggregatet för att använda uttaget till tyngre maskiner, typ kompressor, vinkelkap och högtryckstvätt. Sällan jag använder så tunga maskiner men ändå. Så båda fick en var sin dedikerad säkring 🌟😊
 
  • Vindbjälklag med synliga takstolar, isolering, träreglar och elinstallationer i en oinredd vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.