Hej,

Ska installera ett FTX-aggregat med 2000W maxeffekt. Behöver dras el till nya platsen. Vårt gamla aggregat går på en egen 10A säkring. Pratat med några elektriker som föreslagit olika. Eftersom de föreslagit olika, vill jag försäkra mig om att det blir rätt och riktigt. Frågar forumet istället för att ifrågasätta elektrikerna så ingen råkar bli "kränkt".

Det förslag jag tyckte lät bäst, var att installera en 16A säkring som går till en kopplingsdosa installerad under lösullen uppe på kallvinden. Dra en 3G1,5 kabel i flexrör från kopplingsdosan till eluttaget vid aggregatet. Eftersom aggregatet max drar 2000W så skulle detta ge ca. 1700W som går att förgrena till annat, utekameror, utebelysning, etc.

En annan elektriker tyckte 10A räcker, och att kablarna dras från elcentralen till aggregatets eluttag utan att skarva i kopplingsdosa. Det tyckte han var bättre.

Vad är bäst?
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Vi har en egen 10A enfasgrupp till FTX-aggregatet, en rak kabel från gruppcentralen i källaren till vägguttaget vid aggregatet på vinden.

Fördel är att det då är enkelt att kunna slå ifrån aggregatet om det blir ett VMA.
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Det förslag jag tyckte lät bäst, var att installera en 16A säkring som går till en kopplingsdosa installerad under lösullen uppe på kallvinden. Dra en 3G1,5 kabel i flexrör från kopplingsdosan till eluttaget vid aggregatet.
Det där är en kombination som generellt inte är godkänd. Vid 16A säkring så ska det generellt vara minst 2,5 mm² i kabelarea.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är en kombination som generellt inte är godkänd. Vid 16A säkring så ska det generellt vara minst 2,5 mm² i kabelarea.
Även 2.5 från kopplingsdosa till aggregat alltså? Det räcker alltså inte med 2.5 mellan central och dosa bara?
 
Sen ytterligare sak, du säger dosa under lösullen, den ska vara synlig och lätt åtkomlig, inte gömd under något. Oavsett det så ska det vara 2,5 mm2 hela vägen mellan central och aggregat om det ska säkras med 16 amp. Finns inga undantag.
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Sen ytterligare sak, du säger dosa under lösullen, den ska vara synlig och lätt åtkomlig, inte gömd under något. Oavsett det så ska det vara 2,5 mm2 hela vägen mellan central och aggregat om det ska säkras med 16 amp. Finns inga undantag.
Tack för svar. Tror det får bli som den ena föreslog, 10 eller 13 ampere, 3G1.5 kabel, och ett flexrör från central till uttag hela vägen bara.

Tänker på kondens, ska flexröret som dras ovanför lösullen till eluttaget rörisoleras i så fall? Eller ska röret sluta innanför lösullen och 3G-kabeln fortsätta upp till uttaget?
 
M Mjolnir skrev:
Även 2.5 från kopplingsdosa till aggregat alltså? Det räcker alltså inte med 2.5 mellan central och dosa bara?
Det är bara anslutningskabeln som får ha lägre area.

M Mjolnir skrev:
Tror det får bli som den ena föreslog, 10 eller 13 ampere, 3G1.5 kabel, och ett flexrör från central till uttag hela vägen bara.
Inte säkert att det går att säkra av en 1,5 mm² med 13A, det måste räknas på det.
Generellt är det 2,5 mm² för 13A.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är bara anslutningskabeln som får ha lägre area.


Inte säkert att det går att säkra av en 1,5 mm² med 13A, det måste räknas på det.
Generellt är det 2,5 mm² för 13A.
Aggregatet har en total maxeffekt på 2020W, varav 1700W är eftervärmaren. Då bör även 10A räcka egentligen då det finns kvar 280W och eftervärmaren kommer nog aldrig/sällan gå på max.

Agget: https://fsp.ostberg.com/products/4341/heru-160-s-ec/?region=se&lang=se
 
M Mjolnir skrev:
Tack för svar. Tror det får bli som den ena föreslog, 10 eller 13 ampere, 3G1.5 kabel, och ett flexrör från central till uttag hela vägen bara.

Tänker på kondens, ska flexröret som dras ovanför lösullen till eluttaget rörisoleras i så fall? Eller ska röret sluta innanför lösullen och 3G-kabeln fortsätta upp till uttaget?
Behöver inte göras något om det är kabel i en 16 slang, annars bara trycka in lite isolering i röret på vinden.
Demmpa Demmpa skrev:
Inte säkert att det går att säkra av en 1,5 mm² med 13A, det måste räknas på det.
Generellt är det 2,5 mm² för 13A
Sen det med att säkra med 13 amp på 1,5 mm2 är nog inga problem, det är inga 50 meter mellan central och enhet, men det är klart att det ska framhävas detta med räkna på något, för att få till att jag vet och kan.
Varför inte skriva rakt av att det går bra, men 16 amp då ska det vara 2,5 mm2
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
Säkringen kommer aldrig att lösa ut pga överbelastning från aggregatet sen kan en säkring överbelastas en del innan den löser ut.

Om aggregatet gör att säkringen löser ut så har det hänt något med aggregatet.
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Säkringen kommer aldrig att lösa ut pga överbelastning
Konstant belastning av en säkrings märkström gör att den kommer att lösa så småningom, det glöder i säkringen och tråden oxiderar bort. Därom finns inget tvivel, så att säga att den inte löser är lite tvetydigt.
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Säkringen kommer aldrig att lösa ut pga överbelastning från aggregatet sen kan en säkring överbelastas en del innan den löser ut.

Om aggregatet gör att säkringen löser ut så har det hänt något med aggregatet.
Tack!
J jonaserik skrev:
Konstant belastning av en säkrings märkström gör att den kommer att lösa så småningom, det glöder i säkringen och tråden oxiderar bort. Därom finns inget tvivel, så att säga att den inte löser är lite tvetydigt.
Då menar du att man belastar 2300W konstant?
 
M Mjolnir skrev:
Tack!

Då menar du att man belastar 2300W konstant?
2300 W är mer än 10 amp, 10 amp är 2200 W, så där finns inget tvivel om sort på kabel.1,5mm2 är för 10 amp och det går enligt EU att ha 13 amp på en 1,5 mm2. men ska ska det tas ut konstant 2300 W. Så är 2,5 mm2 som gäller av min egen erfarenhet.
 
O
M Mjolnir skrev:
Hej,

Ska installera ett FTX-aggregat med 2000W maxeffekt. Behöver dras el till nya platsen. Vårt gamla aggregat går på en egen 10A säkring. Pratat med några elektriker som föreslagit olika. Eftersom de föreslagit olika, vill jag försäkra mig om att det blir rätt och riktigt. Frågar forumet istället för att ifrågasätta elektrikerna så ingen råkar bli "kränkt".

Det förslag jag tyckte lät bäst, var att installera en 16A säkring som går till en kopplingsdosa installerad under lösullen uppe på kallvinden. Dra en 3G1,5 kabel i flexrör från kopplingsdosan till eluttaget vid aggregatet. Eftersom aggregatet max drar 2000W så skulle detta ge ca. 1700W som går att förgrena till annat, utekameror, utebelysning, etc.

En annan elektriker tyckte 10A räcker, och att kablarna dras från elcentralen till aggregatets eluttag utan att skarva i kopplingsdosa. Det tyckte han var bättre.

Vad är bäst?
Men ditt FTX verkar ju klara sig på en 10 A säkring.

Då hade jag installerat en 3-fassäkring på 10 A, dragit fram en 5g1,5 till en kopplingsdosa och sen använt en av faserna till FTX och de två andra finns ju tillgängliga för annat. Men installera absolut inte kopplingsdosan nere i isoleringen utan dra upp slang och skruva fast dosan på trä där den syns. Finns inget trä, skruva dit trä och skruva i!
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
2300 W är mer än 10 amp, 10 amp är 2200 W, så där finns inget tvivel om sort på kabel.1,5mm2 är för 10 amp och det går enligt EU att ha 13 amp på en 1,5 mm2. men ska ska det tas ut konstant 2300 W. Så är 2,5 mm2 som gäller av min egen erfarenhet.
Vi har 230 volt i Sverige sedan 1988 så 10 A ger 2300 watt.
 
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.