A
Den har väl varit inkopplad fel tidigare.
 
K Kane skrev:
Satt det sladdställ monterat på hällen verkligen vid köpet? Hur var den kopplad?
N Nyspis skrev:
Nu har jag mätt i uttaget och allt är helt korrekt kopplat så det är spisen det är fel på! Då får säljaren fixa fram en ny fungerande spis heltenkelt. Tack för alla inputs.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är osannolikt att det är en kortslutning i själva hällen mellan fas - nolla.
Du kanske kan visa oss hur sladden är inkopplad i hällen, om det går att se, och i stickproppen.
Och sedan måste du dubbelkolla att det finns en nolla i uttaget. Säkringen kanske löser pga ett överspänningsskydd i hällen pga att den får 400 V när den vill ha 230 V.
det går inte att se riktigt hur kontakten är inkopplad i spisen, det är bakom en lucka jag inte vill fippla med nu. Stickproppen är en perilexkontakt. I väggen finns en nolla och det är 230 V mellan resp fas och nolla samt 400 V mellan två faser. Så det ska ju vara i sin ordning.
misstänker utifrån allas tankar här att det måste vara nån felkoppling i sladden/ kontakten till spisen. Eller att spisen på nåt annat konstigt sätt inte fungerar rätt.
 
Ska jag gissa en gång så ligger det bleck kvar mellan skruvarna i plinten i hällen. Öppna och kika efter.
En del hällar verkar ha enastående tillkrånglade plintar och inkopplingsanvisningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.