Jag tänkte tillverka till ett antal mindre träbitar. De kommer vara ca 100mm långa och 20mm tjocka/breda. I dem skall det tas bort olika delar. Se denna exempel-bild.

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har en äldre bordssåg med utvändig släde.

ImageUploadedByByggahus.se1348936210.059327.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur skall man lättast göra små bitar som dessa? Går det utan att göra någon sorts "jig"? Här kan jag se en fördel med de vanliga "table sleeds" som används tex i USA. Där känns det att man har kontroll över biten på bägge sidor av sågklingan. Man kanske skulle kunna byta ut metall-stödet i släden till ett i trä som kan gå förbi klingan..

Eller skall det göras med hjälp av fräsen, men det behövs väl egentligen samma sorts "jig" för att få det bra?

Eller är det bäst att göra det för hand, med såg och stämjärn? (Många bitar dock.)
 
Hur många rör det sig om? Får man fråga vad du ska ha dem till, handtag? Det känns ju säkrast att göra det för hand. Ska du tillverka många så kan du ju göra en först och sedan fräsa efter den, men du lär ju inte komma åt i hörnen.
 
Det skall bli julklappar.
Tänkte göra träkub-pussel. tex http://woodgears.ca/puzzles/12-piece.html
12-piece-burr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det är kanske 20-40 bitar med olika mönster, beroende på hur många pussel jag hinner med..
 
Jag skulle använda överhandsfräs!

Såga till alla pinnar, sätt alla på rad och fixa någon slags linjal som du kan fräsa efter, så fräser du ena spåret i alla bitar på en gång. Sväng på biten och uprepa för nästa spår.

Hmm, kanske världens sämsta förklaring, men kanske du fattar?
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Röstar också på fräsen, små bitar och bordssåg kan bli livsfarligt och mer därtill!

Om du ändå använder bordssågen så se till att biten sitter ordentligt fast i något större och att du står lite på sidan så du inte blir skjuten i pannan om nått går åt h-e
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Fast fräsa massa små bitar kan väl också vara lite vanskligt? Om man nu lägger kanske 15 st 10cm bitar så är det inte mycket som fräsen har stöd på? Och börjar någon glida lite blir det ju inget bra resultat?

Tror på någon lösning där man kör en bit i taget, men vilken?

Kan ju köra med bordsfräsen, men det är fortfarande väldigt små bitar mycket nära en roterande fingerskärare..
 
jackt skrev:
Fast fräsa massa små bitar kan väl också vara lite vanskligt? Om man nu lägger kanske 15 st 10cm bitar så är det inte mycket som fräsen har stöd på? Och börjar någon glida lite blir det ju inget bra resultat?

Tror på någon lösning där man kör en bit i taget, men vilken?

Kan ju köra med bordsfräsen, men det är fortfarande väldigt små bitar mycket nära en roterande fingerskärare..
Jag vet hur jag tänker men vet inte hur jag ska förklara.

Om du fräser allt först i en enda stor bit och sen sågar upp det i bitar borde det ju fungera.

Alltså baklänges, istället för att såga upp klossarna först och sen fräsa varje bit för sig så fräser du hela stycket och sen sågar upp klossarna ur det färdigfrästa ämnet.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ja, det är ett sätt, men man vill ha bitarna på längden av fibern, så då skulle jag få ut få bitar i varje runda. Men absolut skulle det kunna funka.

Fast just den biten som jag har i första inlägget går nog inte att göra med den metoden, biten måste ju vändas 90 grader för att göra mitten spåret.
 
Redigerat:
Har du ett fräsbord hade jag byggt en jigg i stil med det här (bilden nedan alltså). En tving håller paketet mot bakre anhållet. Festooltvingen är enkel att fräsa spår till, den (med planka emellan) håller ner paketet med plankor. Har du inget fräsbord hade jag nog byggt liknande jigg men "vänt på paketet" och fräst ovanifrån. Lägger till en bild på min kapsläde som visar infrästa festooltvingar. Funkar även med besseytvingar som de har på Bauhaus

Edit. Gick nog lite snabbt där. Sidledsanhållet behövs egentligen bara för att rikta upp plankorna. När det ska bytas spår flyttar du antingen huvudanhållet (det till vänster alltså), då får du ett nytt frässpår i din jigg. Eller flyttar du plankorna i sidled. Har inte funderat riktigt på vad som blir enklast.
DSC_1147.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kapsläde.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Heggeland och 1 till
  • Laddar…
Tack Ola C!

Ja, det skulle nog funka. Får ta en funderare på att utforma den efter mina förutsättningar.
Bäst är nog att flytta sidoanhållet, annars blir botten helt randig av alla spår.. :)
 
Ja det var mest en konceptidé, men klurar du lite kan du nog utveckla den så den passar det du ska göra.

En sak att tänka på är att pusslet nog kan bli i tajtaste laget om du fräser 20mm spår som ska passa i 20mm planka, känns som det behövs några tiondelar glapp här och där. Enklast är kanske att hyvla bitarna så de är aningen mindre än 20*20.
 
Ola C skrev:
En sak att tänka på är att pusslet nog kan bli i tajtaste laget om du fräser 20mm spår som ska passa i 20mm planka, känns som det behövs några tiondelar glapp här och där. Enklast är kanske att hyvla bitarna så de är aningen mindre än 20*20.
Ja, han skriver om just det på en av sina sidor, så man får ta det i beaktande..
 
Gör en släde som på bilden till bordssågen sen sätter du klossar så att du inte kan såga för breda spår. När du kört över klingan några gånger bryter du av spillet sen för du träbiten sakta i sidled över klingan o hoppas att ingen ser på:)hyvla till en list som passar i spåret på sågbordet o fäst den i en spånskiva dit med annhåll i båda ändar tuta o kör
 
Jag har gjort en liten släde till min Festool CS50 och arbetat ungefär som Heggeland beskriver. Det är inte särskilt dramatiskt och det fungerar bra. Jag har gjort lite enklare typ av träknut bed bara 6 bitar men arbetssättet är detsamma.
 
Enklast o snabbast: Kab/gersågen med djupstopp
Snyggast: fräsa
coolast: bygga jigg till bordssågen
Farligast: Bordssågen utan jigg
 
  • Gilla
Heggeland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.