MagHam skrev:
Lite OT men när du ändå ska minska... har du räknat på ditt kvarvarande behov? Kan det gå att gå ner ett steg till? Skiljer ju en del i fast avgift.
Bra fråga, jag är egentligen kluven fortfarande. Vp:n ska avsäkras med 20A men det är nog svårt att hitta ett scenario där den verkligen drar så mycket kräm. Skiljer trettonhundra spänn i årsavgift mellan 20 och 25A...
 
MatsTyresö skrev:
Och jag som tyckte att jag postade sent på kvällen :)
Stort tack för ditt svar, detta blir en bra lösning. Förmodligen kan vp-installatörens elektriker ordna detta i farten när han ändå är här och kopplar in värmepumpen.
Förbered isf genom att be att de anmäler ändringen till elleverantören, det går snabbt numera via webformulär om det rör sig om 16-20-25 A intervallet. Då är allt klart när jobben ska göras så det går friktionsfritt.

Finns ett litet aber ibland i detta fallet, vaknar björnen är det inte alla elbolag som tillåter mätarsäkring <= 25 A i en anslutning avsedd för GIII. Då drar det lite mer med sig men vi får hoppas på det bästa och att byråkratins register inte reagerar.
 
Enk Projektet skrev:
35A tyder på ganska stort hus.
Hehe, nej då. Vanlig 60-talsvilla på 120 kvadrat (+ källare). Det är istället mitt värmesystem som är en smula ovanligt. Jag har vattenburen elvärme där pannan även är en 2000-liters ackumulatortank. Mitt elabonnemang har tidstariff, dvs elen är dyrare 16 timmar om dygnet på vardagar vintertid (och billigare övrig tid). Vintertid trycks hela dygnsbehovet av energi in under en period på åtta timmar, pannan har därför totalt 19 kW effekt på elpatronerna. Men nu ska detta bort och ersättas av en bergvärmepump.
 
GK100 skrev:
Förbered isf genom att be att de anmäler ändringen till elleverantören, det går snabbt numera via webformulär om det rör sig om 16-20-25 A intervallet. Då är allt klart när jobben ska göras så det går friktionsfritt.

Finns ett litet aber ibland i detta fallet, vaknar björnen är det inte alla elbolag som tillåter mätarsäkring <= 25 A i en anslutning avsedd för GIII. Då drar det lite mer med sig men vi får hoppas på det bästa och att byråkratins register inte reagerar.
Aj tusan, tack för varningen. Jag har Vattenfall, håller tummarna för att det inte blir några problem. Måste man byta porslinet så blir ju hålen i täcklocket för stora.
 
H
Har idag 9 kvm bergvärme jag har säkrat med 16 amp.
Sitter effektvakt på.
Sen har jag använt pumpen nu i 2 vintrar och tillsats ej på.
Har aldrig haft problem med säkringar.
 
Du kan alltid prova att köra med 20A säkringar själv.
Det är tillåtet att sätta i svagare säkringar själv. och de passar i befintlig bottenkontakt.
reduceringshyllsor till propphuvarna behövs dock.
MEN för att du ska få betala lägre tariff så krävs det att bottenkontakterna byts och att hela ärendet går genom en elinstallatör.
Men för att se om du klarar dej så kan du prova och köra på 20A,

Det är rekomenderat att du har effektvakt på nya värmepumpen. Som givetvis ska ställas in på aktuell säkringsstorlek.


Har aldrig hört att man inte får ha 16-25A abbonemang i gänga III socklar.
Men det är nätägarna som bestämmer. Och det varierar rejält i landet,

Här finns tom 16A abbonemang i knivsäkringsutförande, storlekarna 0, 000 & 01 finns i 16A utförande.
Dock mycket opraktiskt vid eventuellt säkringsbyte som kunden själv kan göra, samt onödigt dyra säkringar.
Men som vanligt gäller diretktmätning upp till 63A & strömtrafomätning från 80A och uppåt.
 
Är det någon som tjyvat en omätt fas?
Huvudsäkring02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bör med tanke på ålder och märkningen på mätartavlan vara kopplat enligt gamla standarden.
Inkommande kabel > Säkring > Huvudströmbrytare > Mätare > Gruppcentral
Jag gissar att inkommande kabel ligger inkopplade på vänster sida på säkringshållarna.
PEN är den svartejpade längst ner.

På översta säkringen ligger det två RK, bör bara vara en.!
Skulle det vara ett enfas abbonemang vidarekopplat så skulle den ligga på andra sidan säkringshållaren, + att det skulle vara en till PEN ledare. Och givetvis en till mätartavla.

Jag tror den RK-kabeln matar en av fasera o-mätt idag. Det är enkelt att ta reda på om man följer RK:n och ser vart den tar vägen.
 
Redigerat:
Går nog till tariffstyrningen som nämns i #18, dvs rundstyrning eller ur för det.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GK100 skrev:
Går nog till tariffstyrningen som nämns i #18, dvs rundstyrning eller ur för det.
Ja det kan stämma :surprised:

Var innsnöad på ett annat spår:)
kan bli så när man inte ser eller läser helheten....
Jag vet ju att förr satt det en liten (1fas) märartavla med säkring & utrustning för styrning av tarifferna även här... minnet är bra men kort ibland...
I morderna mätare sitter allt inbyggt i mätaren.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.