P Patmark skrev:
Men då blir man ju nyfiken vilket av alternativen som är att föredra.

1. Att köra 16A och nalla på som det är
eller
2. Att separera faserna så att L1 och L2 är 16A medan L3 är 10A eller 13A i samma rör och 2,5 mm, och skippa perilexen till förmån för fast anslutning så att det inte kan bli några vridningar av misstag?
alternativ 2.
 
  • Gilla
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
alternativ 2.
Men du kan ju med alt 2 behålla 16A som vi redan konstaterat.
 
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
D
P Patmark skrev:
Men då blir man ju nyfiken vilket av alternativen som är att föredra.

1. Att köra 16A och nalla på som det är
eller
2. Att separera faserna så att L1 och L2 är 16A medan L3 är 10A eller 13A i samma rör och 2,5 mm, och skippa perilexen till förmån för fast anslutning så att det inte kan bli några vridningar av misstag?
3. Koppla hällen fast, skarva vidare din oanvända fas + noll + jord med 2,5 mm2 tråd från den gamla perilexplatsen till dina nya uttag. Är inte det enklast av allt? Bara märka om i centralen vad den tredje säkringen skyddar och att det rör sig om en delad trefas och att alla tre skall brytas vid elarbete. Eller är det för fult?
 
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
P
D datja skrev:
3. Koppla hällen fast, skarva vidare din oanvända fas + noll + jord med 2,5 mm2 tråd från den gamla perilexplatsen till dina nya uttag. Är inte det enklast av allt? Bara märka om i centralen vad den tredje säkringen skyddar och att det rör sig om en delad trefas och att alla tre skall brytas vid elarbete. Eller är det för fult?
Helt ok, det enda som skiljer mot mitt förslag 2 är att skippa omsäkringen. Enklare!
 
Redigerat:
P
Meeen... Är det inte så att elektrikern enligt något nytt direktiv måste montera perilex eller annan kontakt? Får dom ens fastmontera spisar nu?
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
D
P Patmark skrev:
Meeen... Är det inte så att elektrikern enligt något nytt direktiv måste montera perilex eller annan kontakt? Får dom ens fastmontera spisar nu?
Fastmontering har alltid varit OK. Är fortfarande.
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till och 4 till
  • Laddar…
D
P Patmark skrev:
Helt ok, det enda som skiljer mot mitt förslag 2 är att skippa omsäkringen. Enklare!
En ännu enklare lösning är att behålla perilexen men att du ser till att bara koppla vidare den fas som hällen inte använder. Jag vet inte vad @Bo.Siltberg tycker om det dock. Kanske är för B?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är ingen snygg lösning, men den fungerar. Man bör dock tydligt markera vid uttaget att bara två faser är anslutna, samt vilka. Detta är väldigt likt hur man gör när nolla saknas i en 3-fas CEE
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ingen snygg lösning, men den fungerar. Man bör dock tydligt markera vid uttaget att bara två faser är anslutna, samt vilka. Detta är väldigt likt hur man gör när nolla saknas i en 3-fas CEE
Jag tänkte dock att perilexuttaget skulle få förbli fullkopplat (annars vore det ett direkt fel) men att man kopplar vidare från det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Patmark skrev:
1. Att köra 16A och nalla på som det är
Ja, alternativ 1 och ingenting annat än alternativ 1 (förutom alt 4 om att dra fram en ny enfasgrupp då ;) ).

Om man redan tassar i gråzonen så gör det inte värre genom att sätta olika stora säkringar på de tre faserna. Det är fortfarande en och samma trefasgrupp, och det finns faktiskt ett råd i elinstallationsreglerna om att de ska vara lika. Så behåll de tre enpoliga med samma typ, fabrikat och märkström.

Sannolikheten för att du kommer att plugga in en 400 V-häll i uttaget är väl nära noll, så då finns inget krav på trepolig säkring av det skälet.

Och gör man fördelningen av trefasledningen i en kopplingsdosa, och går ut med en enfasledning till schukouttaget så ställer det inga krav på en trepolig säkring. Perilexuttaget ska fortfarande matas med alla tre faser. En kopplingsdosa är också så mycket bättre än att försöka pilla in två ledningar i ett perilexuttag.
 
  • Gilla
  • Älska
big mike och 5 till
  • Laddar…
P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sannolikheten för att du kommer att plugga in en 400 V-häll i uttaget är väl nära noll, så då finns inget krav på trepolig säkring av det skälet.
Den här biten är jag inte riktigt med på. En tvåfas 400 V-häll är så vitt jag förstår vad som sitter i perilexuttaget idag.
 
Du har en tvåfas 230 V-häll, dvs "elementspänningen" i hällen är 230 V. Den belastar alltså mellan fas och nolla. Äldre spisar hade elementspänningen 400 V och belastade då faserna mellan sig, utan inblandning av någon nolla.
 
  • Gilla
kwasibengt och 4 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Om det också finns en nolla framdragen så går det.
Nej. 2.5mm ska man inte använda 10A till…
 
  • Arg
  • Haha
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
R Rohliin skrev:
Nej. 2.5mm ska man inte använda 10A till…
Varför inte?
 
  • Gilla
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
I mina ögon finns det ett rätt sätt att göra på, iallafall hade jag gjort så (elektriker) sätt en 3 polig säkring och dra vidare 2,5mm2 till dina uttag och koppla in i perilexet, ser inga som helst hinder med att säkra uttagen 16. Fullkopplat perilex eller inte, spelar i mina ögon ingen roll, men jag hade inte fullkopplat det 🙂
 
  • Gilla
  • Arg
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.