ett rätt normalt pris för byte av huvudsäkringar här i skåne är ca 1200 kr
Priset varierar säkert i olika delar av landet.
 
Rent praktiskt, hur går jag till väga för att säkra ner? Bor i ett nytt hus fr 2014 där vi har 25A. Vill testa att gå ner till 16-20A - Hur gör jag?
 
För att testa skruvar du helt enkelt i den säkring du vill testa med.
 
Har du verkligen 26A?

Men i princip är det bara att köpa 16A säkringar, skruva ut de gamla och byta.
 
För att testa byter du bara 25Ampers huvudsäkringen till en 20A, det kan vem som helst göra. Vill du även få betala för en 20A i stället för en 25 A får du kontakta en elinstallatör som kommer och byter bottenkontakten från 25 A till 20A samt att installatören skickar in en ändringsanmälan till nätägaren.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Jag har alltså ingen koll på sånt här = Min elcentral ser typ ut som på bilden. Är någon av dem alltså en "huvudsäkring" som jag köper en ny (16A) och byter ut?

(Skrev först fel- jag har såklart 25A)
 
  • Elcentral med säkringar och automater märkta med nummer, huvudbrytare och jordfelsbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
edwerk
  • Laddar…
Nej, huvudsäkringen sitter i allmänhet i anslutning till mätaren.
 
Jaha! Sorry, då är jag med.

Då kollar jag i det skåpet ikväll. Tack!
 
Säljs de annat än i 5pack?
 
DanielHilding DanielHilding skrev:
Rent praktiskt, hur går jag till väga för att säkra ner? Bor i ett nytt hus fr 2014 där vi har 25A. Vill testa att gå ner till 16-20A - Hur gör jag?
Se inlägg 8 och 9 i tråden. Du bör ha en hum om att 16 eller 20 A kommer att räcka då säkringen är en dålig "mätare" och man ska inte överbelasta dem under längre tid.
 
Tack Bo!
Jag använde Vattenfalls egna tabell för att komma fram till 16A.

Vi drar ca 8-10.000 kWh/år - så känns som vi ligger långt under gränsen för vad 16A bör klara.

Eller bör jag tänka/räkna på nått annat sätt?
 
  • Tabell på skärm som visar sambandet mellan säkringsstorlek, elförbrukning och effektuttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Du kan förbruka 96 000 kWh om året med huvudsäkring på 16 A.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Krokben
Vet att många duktiga medlemmar har svarat här på det väsentliga, men jag får lite huvudvärk när många ser över sin årliga förbrukning och sedan avgör vilken storlek på säkringen man ska ha. Håller med om att det är en bra "fingervisning" men som någon skrev så beror det ju lite på vad man har igång samtidigt och inte. Om man skulle resonera så skulle jag kunna säkra ner till 10A huvudsäkring för jag har en beräknad förbrukning på 8500 kWh/år. (Ja jag vet inte själv hur det gick till).

Menade inget spydigt öht med mitt inlägg utan att om någon mindre kunnig får för sig att sänka sin huvudsäkring baserat enbart på ens förbrukning så kan det bli fel.

Tack för mig
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Man vill ju även ha selektivitet så att inte huvudsäkringen blir det första som går vid överbelastning eller kortslutning på en enskild grupp. Därav olämpligt med 10 A även om man skulle ha fjärrvärme och gasspis typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.