0.03% kan man väl tillåta sig :)
 
GK100 skrev:
En korrekt central med diazeder skadas inte av en sån här övning om den inte redan har skavanker i form av tex dåligt dragna anslutningar, feldragna passdelar eller propphuvar, att man bytt säkring med last så att ytan i botten skadats av ljusbåge osv.
Fast har den skador enligt ovan skulle jag tro att riskerna är större om man behåller 25A avsäkring än om man går ner till 16A.
 
Alfredo skrev:
Fast har den skador enligt ovan skulle jag tro att riskerna är större om man behåller 25A avsäkring än om man går ner till 16A.
Inte helt entydigt så, då får du drygt två gånger större effekt i de delar som har skador, det får du sätta i relation till den stora värmebelastning som kommer från den medvetet överlastade svagpunkten i form av säkringen. Resonemanget förutsätter då som tidigare att det är dimensionerat för 25A och att man inte heller överbelastar 25A med 25/16 heller.
 
Bo.Siltberg skrev:
@Alfredo.VARFÖR vill du använda säkringen för att mäta strömmen???
Var har jag skrivit att jag vill det? Mitt första inlägg i tråden började med "Men om man idag har en anläggning där något är avsäkrat med 25A, kan man då verkligen orsaka något farligt genom att byta till 16A?". Det är enbart detta jag undrar över eftersom jag inte trodde det.

På landet är numera de flesta (alla?) grupper avsäkrade med 10A men vi har en hel del 6A proppar kvar. Jag skulle fram till nu utan att blinka ersatt en löst 10A med en 6A om jag inte hade 10A till hands. Skulle inte haft en tanke på att detta skulle kunna innebära några risker, mer än att proppen eventuellt går. Om jag tänkt fel här vill jag gärna bli övertygad om att tänka rätt.

Bo.Siltberg skrev:
Varför är det så svårt att summera effekter och göra en grov beräkning på om man håller sig inom 16, 20, 25 A? Det går t.o.m att läsa av momentant effektuttag på elmätarna så vet man just då.
Nej det är inte så svårt. Men handen på hjärtat, hur stor del av de som idag bor med exempelvis 16A i huvudsäkring tror du egentligen har någon aning om belastningsmönstret i praktiken eller hur ofta "överlast" egentligen förekommer? De flesta nöjer sig nog med att det fungerar och en intressant fråga är väl då om detta är ett oansvarsfullt och farligt beteende.

Bo.Siltberg skrev:
Varför vill du stressa säkerhetsfunktionerna i ditt elsystem? Om man nu vill testa var gränserna går (för sånt är ju faktiskt kul ibland) så är det ju bra om man åtminstone har lite siffror. "Din AC och lite annat" säger inte så mycket om *hur* stor överlasten är.
Var har jag sagt att jag vill stressa något? AC-kommentaren var väl inte helt seriös men min grundfråga är som tidigare, dvs "Men om man idag har en anläggning där något är avsäkrat med 25A, kan man då verkligen orsaka något farligt genom att byta till 16A?".

Men nog om detta nu tror jag. Vi är nog egentligen rätt överens även om det alltid är kul att "debattera".
 
GK100 skrev:
Inte helt entydigt så, då får du drygt två gånger större effekt i de delar som har skador, det får du sätta i relation till den stora värmebelastning som kommer från den medvetet överlastade svagpunkten i form av säkringen. Resonemanget förutsätter då som tidigare att det är dimensionerat för 25A och att man inte heller överbelastar 25A med 25/16 heller.
Nej helt självklart är det säkert inte. Jag får väl labba lite enligt Bos förslag och försöka ta rätt på hur ljum/varm/glödhet en överlastad diazed egentligen kan bli i en "normal" central. Samtidigt kan jag tycka att något är fundamentalt felkonstruerat om en överlastad diazed kan bli farligt varm innan den löser. Men visst, i kombination med andra fel så kanske det.
 
Bara för att flika in en erfarenhet.
Svärmor ringde mig en eftermiddag och sade att vägguttgen i hennes sovrum var "varma".
Jag åker dit och för att kolla, och visst är de riktigt ljumna.

Orsaken? Ombyggnad av ett par rum innebar att den vattenburna värmen vad av. Istället hade man ställt in en byggfläkt på 2kW i ena rummet och en radiator på 1kW i andra för att hålla värmen mitt i vintern. Båda gick på samma grupp som det varma uttaget och i och med att de var termostatstyrda förmodligen inte gick riktigt samtidigt. Säkringen hade förmodligen varit kontinuerligt lite överlastad under lång tid och kanske till och med tillåtits att svalna någon gång ibland.
 
Det blir inte farligt varmt men som sagt kan det ju i kombination med annat orsaka åtminstone avbrott eller glapp. Diazeder är en mycket bra säkring som hängt med i över hundra år.
 
Styrman_jansson skrev:
Istället hade man ställt in en byggfläkt på 2kW i ena rummet och en radiator på 1kW i andra för att hålla värmen mitt i vintern. Båda gick på samma grupp som det varma uttaget och i och med att de var termostatstyrda förmodligen inte gick riktigt samtidigt. Säkringen hade förmodligen varit kontinuerligt lite överlastad under lång tid och kanske till och med tillåtits att svalna någon gång ibland.
Fast här är ju problemet i uttaget. Bristande kvalitet, dålig kontakt eller vad som nu är fel. Detta problem hade ju definitivt inte minskat om uttaget vore högre avsäkrat.

Det finns nog ingen här som hävdar att överbelastning inte kan medföra värmeutveckling och brand. Frågan i tråden handlar ju framförallt om det kan vara farligt/olämpligt att säkra ner och därmed eventuellt överlasta säkringen.
 
O
Excel skrev:
Från vårdguiden:

Förebygga legionärssjuka
Legionellabakterier växer till i en vattentemperatur mellan 18 och 45 grader Celsius. Genom att hålla vattentemperaturen i ledningssystem och tankar vid minst 60 grader Celsius minskar risken för smitta.

Något vaccin mot legionella finns inte.
Enligt Boverkets information, så om du har grader vid tappstället så är det lugnt, för då är det högre vid VVB.
Dessutom så dör dessa små jäklar vid grader.. Dock tar det några timmar. Men de borde ändå räcka för att de inte ska växa till sig...
Jag håller mig till boverkets information, det blir billigare så, samt att det inte verkar vara några större risker... förenat med detta.
För naturligtvis, får du legionella i systemet så blir det dyrt att sanera.... väldigt dyrt. De käkar upp all tidigare besparing med råge....
Men jag vill gärna lita på Boverkets råd, deras råd låter dessutom rimliga. Då dessa jäklar börjar dö vid grader, då borde det inte vara någon perfekt livsmiljö för dessa. Men det är alltid vettigt att ha en högre temperatur för att vara på den säkra sidan.
Vad jag bara funderar på allmänt, hur mycket hjälper den extra boosten? Du hettar upp vattnet i VVB men blir det lika varmt i hela systemet om man inte spolar samtidigt? Om ingen använder vattnet under denna tid vad händer då?
 
En sak här verkar ha väldigt svårt att nå fram: Det är oftast inget problem med överlast - säkringar är till för att hantera sådant. Det kan dock bli problem i det långa loppet, men så länge man reagerar korrekt på lösta säkringar ska det inte vara någon fara.

Det är dels långvarig och kanske t.o.m medveten överlast jag vänder mig emot, och dels metoden att använda säkringen som strömmätare. Vet man med sig att det kan vara ett gränsfall så kollar man upp det, och åtgärdar vid behov (ändrad belastning eller större säkring). Detta klarar Alfredo bara han vill, men troligen inte svärmor som får förlita sig på att elanläggningen redan är korrekt dimensionerad.

Detta har jag sagt flera gånger, inte bara i denna tråden, och jag kommer förmodligen fortsätta säga detta till dess att jag blir motbevisad, varvid jag kommer erkänna att jag haft fel, hela tiden utan att försöka vrida till och ducka för vad jag sagt eller inte sagt, eller egentligen menade med vad jag sagt. ;)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
I diazed centraler i vanliga hushåll är det i dom allra flesta fallen varmgång pga för dåligt dragen propphuv....kan man bara lära ALLA i familjen att inte använda alla stora förbrukare samtidigt så kommer 16A att hålla i dom allra flesta fallen....om man sedan vill leva så för att spara några tusen är upp till var och en....själv är jag alldeles för bekväm och vill kunna tvätta, diska och liknade även när det är kallt....därimot undviker jag helst dammsugning....men det är inte pga att jag oroar mig för varken säkring eller räkning.... ;)
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Odjuret skrev:
För naturligtvis, får du legionella i systemet så blir det dyrt att sanera.... väldigt dyrt. De käkar upp all tidigare besparing med råge....
Det tror jag inte. Å andra sidan märker man förmodligen inte att man har Legionella i vattnet förrän man blir sjuk, och då är det lite sent.

"Saneringen" består i att värma upp varmvattnet och spola igenom alla varmvattenledningar med hett vatten.

När man bygger om så skall man se till att man inte får några "blindtarmar" med vattenrör som inte är i bruk, där trivs legionellan.
 
Alfredo skrev:
Nej helt självklart är det säkert inte. Jag får väl labba lite enligt Bos förslag och försöka ta rätt på hur ljum/varm/glödhet en överlastad diazed egentligen kan bli i en "normal" central. Samtidigt kan jag tycka att något är fundamentalt felkonstruerat om en överlastad diazed kan bli farligt varm innan den löser. Men visst, i kombination med andra fel så kanske det.
Hur varm det har jag inte mätt, men så varm att man "bränner" sig på fingrarna det kan den bli. Dvs inte så varm att jag fick brännskador, men så varm att det inte "gick" att hålla i den.

Det visade sig när vi flyttat in att nästan hela köket gick på en 6A säkring... Efter lite omfördelning och uppsäkring så är numer alla proppar behagliga att ta i.
 
Var får legionellabakterierna sin näring från i varmvattnet? Är inte vattnet rent?
 
Rent vatten i kranen är mer en soppa än det rena vatten som man får vid destillering ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.