Excel
Hej

Har precis investerat i en värmepump som funkar ypperligt.

Jag har 25A säkring idag med vill ned till 16A. Problemet är att jag har strömpeakar då värmepumpen höjer tempen i acktanken för legionella.

Med Eliq Online har jag loggat vilka tider och hur länge jag överstiger 11.2KWh 16A säkring.
Normat ligger jag millan 0,2 och 2,5 KWh.

Hur länge klarar en 16A säkring över 11,2 KWh? Som max för det sig om max 30 minuter åt gången och förbrukning har aldrig överstigit 13,5 KWh.

Säkrar jag ned till 16A spar jag 3.500kr om året

Bifogat ett diagram då elförbrukningen överstigit 7,9 KWh under en fyramånadersperiod. (Jan-till April)

effekt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt i 16 Amp säkringar och se om dom håller.
Om du har en 6 kW VP så bör du klara dig.
Har själv kört en sådan + hushållsel i 5 år utan problem på 16 A säkringar.
 
Kan du inte sänka eleffekten som används för legionellahöjningen?
Det går iaf på min Nibe 1145.

(Värmer du varmvattnet med slinga så behövs inte legionellahöjning alls)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
13.5 kW (19.5 A) kommer inte att lösa en 16 A diazed.
Men det är trots allt en överlast. Jag tror inte 30 minuter kan anses tillfälligt, dvs man får inte medvetet överbelasta säkringen på detta vis. Dessutom kan ni ju ha DM/TM/TT/Spis igång samtidigt.
Så du behöver sänka effekten om du vill ha 16 A.
 
Excel
Ska pröva att sätt i dessa

säkring.jpg
 
Är det en luftvärmepump? Isåntfall kör på, jag har 2st och har kört de i minus 25c med 16A och ingen huvudsäkring har gått än.
 
Excel
Det är en bergvärmepump som en gång i veckan höjer tempen i acktanken för att döda all legionella.
Ska prova att sänka BV pumpen på max 3kw och se om man kan kapa topparna. Det bästa vore om man kunde bestämma att temphöjningen ska ske klockan 03:00 då ingen i hushållet tvättar eller lagar mat.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Har du strömvakter?
 
Är det verkligen så att det är värmepumpen som går extra för att höja temperaturen i acktanken? Värmepumpen brukar dra max 1500 - 2000 W så det är nog troligare att det är en elpatron som går in och drar mer effekt. Om det är en standardanläggning från Nibe, IVT, CTC etc. brukar det finnas en inställning i menysystemet där man kan begränsa maxeffekten från elpatronen. Troligen behöver man gå in i en installatörsmeny för att göra det.

Jag har en IVT-anläggning och har begränsat effekten (minns inte till exakt vad men typ 8 kW). Jag har 16A huvudsäkringar och det har gått bra.
 
Excel
RulleBulle: Jag har inga Strömvakter.

f91jsw: Precis värmepumpen drar runt 2000w, det är när elpatronen som höjer tempen (sker en gång i veckan under en begränsad tid) som jag ibland kommer upp på nivåer något över 16A under ett antal minuter. Se graf i mitt första inlägg.
 
Excel
Elförbrukningen ser ut så här en vanlig vinterdag.
Som ni ser är det långt till 11,2 kwh Men elpatronen drar en hel del (som ibland sammanfaller med matlagning och tvättning)

förbr.jpg
 
Det finns ingen anledning att höja temperaturen en gång i veckan pga risken för legionella. En gång i månaden eller så räcker gott. Detta borde gå att ställa in. Det borde också gå att ställa in när det ska ske. Lämplig tid är som du förslog runt tretiden på morgonen, när man inte använder annan el. Så har man dessutom lite nytta av det extra varmvattnet när man går upp och duschar på morgonen.

OT: du skriver kWh men menar kW. kWh är ett mått på energi, inte effekt.
 
O
Det enklaste är som någon redan skrivit... testa å sätt i en 16A ner går alltid att testa.... Men inte upp :)
Men försök även att ställa in din VVP....
Men en fundering gällande legionella.... Vad har du för temp på VV idag? Det kanske inte behövs värmas upp alls... Vad håller du för temperatur på tappvarmvattnet? Håller du över 50grader i kranen? då klarar du dig nog utan den extra uppvärmningen....
 
Excel
Jag har redan fått hjälp av installationsfirman att ställa ned till 3kw på elpatronen.

Frågan gällande när elpatronen startar visste han inte mer än att den startar varje vecka. Ska prova att stänga av pumpen sent ikväll och starta upp den och nollställa urverket.

Som det är nu startar upphettningen söndag kväll som sammanfaller med matlagning/diskmaskin/tvättmaskin/ bad av barnen.

Ska köpa 16A säkringar imorgon och se om de håller.
 
Man "provar" inte om en säkring håller, utan man ser till att den normala belastningen ligger under säkringens märkström, som också ledningssystemet kan vara dimensionerat för. En säkring har ingen funktion för att mäta strömmen, att man ligger inom gränserna. Utan den är ett skydd som löser ut när man kraftigt överstigit gränsen.

Man kan överskrida en smältsäkrings märkström med 40-50% kontinuerligt utan att den löser. Det som istället händer är att säkringen blir glödhet, som i det långa loppet kan orsaka brand i centralen. Dessutom kan ledningarna överbelastas, även om det är marginellt, men som sänker livslängden på dem.

Givetvis kommer säkringar, elcentral och ledningar att hålla för tusen sådana överbelastningar. Men det är fel att medvetet överbelasta systemet, vilket *kan* bita tillbaka.
 
  • Gilla
hevi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.