Angående regla upp väggen mot kattvinden. Skulle ni satt den övre horisontella regeln (hammarbandet) i vinkel med snedtaket eller helt horisontellt/plant. Spontant känns det som att man får svårt att skruva fast hammarbandet i något om den inte sitter plant mot taket om den ska monteras mellan takstolarna. Då blir det ju i så fall enbart i ändarna den sitter. Hur skulle ni gjort?
 
Det jag skrev i förra inlägget går inte ens. Det finns ju inget att sätta hammarbandet i emellan takstolarna, förutom själva takstolarna. Och då blir det att skruva fast ändarna i takstolarna bara, blir ju inte mycket som håller fast hela väggen från att tippa inåt.
 
U
R riktigadavid skrev:
Det jag skrev i förra inlägget går inte ens. Det finns ju inget att sätta hammarbandet i emellan takstolarna, förutom själva takstolarna. Och då blir det att skruva fast ändarna i takstolarna bara, blir ju inte mycket som håller fast hela väggen från att tippa inåt.
jag skulle satt de i ändarna i takstolarna bara, du skulle ju köra på 95x45? Blir inte mycket böjning i den på 1200mm längd. Skulle sätta den horisontellt så du kan kapa alla reglar rakt, sen dra skivorna utanpå hela vägen till tak.

ang. cc mått på bjälklag och fästa extra reglar så beror det helt på hur det ser ut vi upplaget och mot yttervägg. Kan ju ta in nån som kan räkna på det, skruvlimmad k-plyfa är ju rätt mycket styvare än spån osv. så det kan kanske gå att lösa det på annat sätt.
 
Det är inte böjningen jag är orolig över utan infästningen mot takstolen. Blir ju bara skruvat i ändträt. Och det kommer vara svårt att få det dikt an i bägge ändarna, speciellt över tid när trät krymper.
Jag tycker det känns mycket bättre att lägga horisontella reglar med cc45 på höjden utanpå takstolarna. Men för att inte bygga onödigt mycket väggtjocklek så tänkte jag köra dom stående, dvs 45mm "väggtjocklek" istället för 95mm. Ungefär så som glespanelen sitter. Sen därefter lägga stående reglar med cc60 på varje regel i golvbjälklaget innanför, mot kattvinden.
Detta är inget som nämns i nån standard men i mitt huvud borde detta bli väldigt starkt.
Jag tycker detta med att bygga vägg mot takstolar inte finns nämnt nånstans så jag försöker vara pragmatisk. Har kollat lite hur andra med samma husmodell verkar göra och alla jag sett har bara kört glespanel rakt av mot kattvinden och sen plyfa på det. Då känns mitt förslag ändå 100ggr styvare.
Åsikter?
 
E
R riktigadavid skrev:
Det är inte böjningen jag är orolig över utan infästningen mot takstolen. Blir ju bara skruvat i ändträt. Och det kommer vara svårt att få det dikt an i bägge ändarna, speciellt över tid när trät krymper.
Jag tycker det känns mycket bättre att lägga horisontella reglar med cc45 på höjden utanpå takstolarna. Men för att inte bygga onödigt mycket väggtjocklek så tänkte jag köra dom stående, dvs 45mm "väggtjocklek" istället för 95mm. Ungefär så som glespanelen sitter. Sen därefter lägga stående reglar med cc60 på varje regel i golvbjälklaget innanför, mot kattvinden.
Detta är inget som nämns i nån standard men i mitt huvud borde detta bli väldigt starkt.
Jag tycker detta med att bygga vägg mot takstolar inte finns nämnt nånstans så jag försöker vara pragmatisk. Har kollat lite hur andra med samma husmodell verkar göra och alla jag sett har bara kört glespanel rakt av mot kattvinden och sen plyfa på det. Då känns mitt förslag ändå 100ggr styvare.
Åsikter?
Det är inte lönt att gå upp på en 45x95 för att montera den åt fel håll. Vill du hålla ner storleken på väggen så sätt en 45x70 åt "rätt håll". För att förstärka tqkvinkeln kam du sätta en plåtvinkel. Beträffande golvet så är det cc300 i badrum om du ska ha klinkers. Eller så gjuter du eps mellan reglarna och flyter på det. Håller du dig inte till branschreglerna så kan det ställa till det för dig i framtiden om något händer.
 
Angående golvet och cc300. Det känns på gränsen till omöjligt att få till. Är det bara för klinker/kaklet skull man ska köra cc300? I så fall kan jag tänka mig andra ytmaterial. Plastmatta är ju inte så snyggt tycker jag men microcement är ju nått nytt och verkar vara lite mer som färg. Skulle det funka med cc600 tro?
Finns det några andra intressanta ytmaterial att tillgå?
 
R riktigadavid skrev:
Angående golvet och cc300. Det känns på gränsen till omöjligt att få till. Är det bara för klinker/kaklet skull man ska köra cc300? I så fall kan jag tänka mig andra ytmaterial. Plastmatta är ju inte så snyggt tycker jag men microcement är ju nått nytt och verkar vara lite mer som färg. Skulle det funka med cc600 tro?
Finns det några andra intressanta ytmaterial att tillgå?
Centrumavstånd mellan bjälkar i bjälklaget ska inte överstiga 600 mm. Bjälklaget ska förstärkas för att anpassa böjstyvheten mellan bjälkar till keramisk beläggning samt förhindra att fukt- eller temperaturbetingade rörelser överförs till det keramiska skiktet. Vid spackling på skivkonstruktion ska tjockleken vara minst 12 mm eller enligt leverantörens anvisningar.

https://www.bkr.se/regler-material/regler/branschregler-bbv211
 
Har byggt en hel del övervåningar, iof för samma hustillverkare men de har aldrig cc 300 på bjälkarna! Alltid cc 600 , böjstyvheten uppnås med flytspackel.
Samma utgångsläge som dig bärande vägg rätt igenom huset med spännvidd på bjälkarna på cirkus 4 m, så jag köper inte det
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Har byggt en hel del övervåningar, iof för samma hustillverkare men de har aldrig cc 300 på bjälkarna! Alltid cc 600 , böjstyvheten uppnås med flytspackel.
Samma utgångsläge som dig bärande vägg rätt igenom huset med spännvidd på bjälkarna på cirkus 4 m, så jag köper inte det
Tack. Bra input. Ja vi har ju tänkt flytspackla. Vilken huseleverantör har du jobbat för?
 
Jag fick detta skriftliga svar från husleverantören nu per email.

"Vi levererar bjälklag med c/c 600 för våtrum på ovanvåningen oavsett om det är inrett eller ej. Undersökningar har visat att detta regelavstånd är tillräckligt om pågjutning/flytspackling görs armerad så att den inte spricker."

Med tanke på att det skulle bli husleverantörens problem om det sprack under garantiperioden så gissar jag att dom inte fuskar i onödan. Eller tror ni att det kan vara så att detta skulle vara ett problem som först visar sig efter många år, efter att garantiperioden gått ut?
 
Nej det är alldeles för lite jobb att stoppa i lite fler bjälkar på fabriken än att riskera missnöjda kunder , du kan var lugn om du inte ska bygga nån simhall med spa och grejer
 
E
R riktigadavid skrev:
Jag fick detta skriftliga svar från husleverantören nu per email.

"Vi levererar bjälklag med c/c 600 för våtrum på ovanvåningen oavsett om det är inrett eller ej. Undersökningar har visat att detta regelavstånd är tillräckligt om pågjutning/flytspackling görs armerad så att den inte spricker."

Med tanke på att det skulle bli husleverantörens problem om det sprack under garantiperioden så gissar jag att dom inte fuskar i onödan. Eller tror ni att det kan vara så att detta skulle vara ett problem som först visar sig efter många år, efter att garantiperioden gått ut?
Märkligt att husleverantörer inte följer branchreglerna. Det verkar oseriöst. Jag har svårt att tro att dom skulle lägga klinker på cc600. Varför lägga ner massa pengar på ett badrum och göra fel med flit?
 
E epw skrev:
Märkligt att husleverantörer inte följer branchreglerna. Det verkar oseriöst. Jag har svårt att tro att dom skulle lägga klinker på cc600. Varför lägga ner massa pengar på ett badrum och göra fel med flit?
Vad menar är branschregler?
 
kulle
E epw skrev:
Märkligt att husleverantörer inte följer branchreglerna. Det verkar oseriöst. Jag har svårt att tro att dom skulle lägga klinker på cc600. Varför lägga ner massa pengar på ett badrum och göra fel med flit?
Man kan ju inte säga att det måste vara cc30 alltid, det beror ju på vilken längd och tjocklek på bjälklaget.
Ligger man nära gränsen är det naturligtvis bra o stoppa i fler reglar.
https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag/
 
En annan fråga ni kanske kan svara på...
Är det okej att köra syllisolering under syll och hammarband även till badrumsväggarna? Tänkte att det kanske gör att saker har en tendens att röra sig mer och därför inte är rekommenderat?
Syllisoleringen jag använder är ca 5mm tjock skumgummi.
Denna för att vara specifik
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...W95qGgGGuRMBM_gCsGY2z8VTe-nRXarBoC0LIQAvD_BwE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.