Jag sitter och funderar på precis detta just nu själv nämligen.

läste dock på BKR att just brytare som sitter in vid dörren och inte är i våtzon 1 är undantaget reglerna.

”Vid dörr i våtzon 2 där vi normalt har strömbrytare placerar vi gärna dubbel- eller trippeldosa för exemelvis lysknapp och termostat. På denna plats är tätningskravet därför undantaget.”

https://www.bkr.se/regler-material/fortydligande/fortydligande-av-punkt-5-2-2-i-bbv211


I mitt fall har jag endast en enda apparatdosa till och den ska sitta inne bakom ett badrumsskåp för uttag till tvättmaskin. Den är alltså ännu mindre utsatt än vad en brytare vid dörren är.

Kan inte riktigt fatta hur jag ska fixa tätskiktet där. Kan man till exempel peta in folien över gipsets kant in mot apparatdosan och sedan lägga en sträng silikon runt?

tips mottages tacksamt!
 
Det finns så många duktiga människor att skapa dessa regler men inte en enda av dem har någonsin blivit smutsig om händerna och vet hur det fungerar i verkligheten så tyvärr finns det ingen riktigt bra lösning till detta.

Själv använder jag ett fabrikat (Centro) som har manschetter med gummi innerst och när det gäller eldosor så brukar jag skruva av förhöjningsringen och skära bort lite gummi av en manschett som är anpassad för vaskavlopp så den ansluter mot förhöjningsringen på dosan i det läget den är utskruvad till kakelnivån.
Sen brukar jag köra en sträng av deras tublim som de har runt omkring och jag känner att detta tätar tillräckligt.
Skulle där bli ett fuktproblem så har man nog större problem... ;)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Bättre än så här känner inte jag att man kan lösa det med de produkter som finns på marknaden.
Tack så mycket för bra svar och mycket snygg lösning du hade fixat på dina bilder. ser väldigt proffsigt ut.

för mig lär det bli någon lite enklare lösning eftersom mitt enda eluttag sitter inne under en bänkskiva.

som respons på trådstartarens problematik så kan jag med denna bild visa hur jag löste det hos mig här idag!

kändes som det blev bra eftersom jag gjorde ett litet kompletterande hål i gummiringen för elslangen. allt sluter tätt!
 
  • Ett runt föremål med reflektion, inneslutet av blå tejp, med elektriska kablar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.