Rikard Ågren skrev:
Jag ser gärna att kunderna efterfrågar ett ärligt timpris - men det gör de inte.
Kan det inte vara så att många tror att dom får ett ärligt timpris?

Och kanske blir nyfikna först efteråt, vad grejerna kostar nån annanstans osv, kanske efter samtal med kollega eller granne?
 
Patrik_Hed skrev:
Men jämföra materialpriser gör väl kunderna när de fått fakturan eller jobbat gjort? Inte när valet av elfirma gäller, då är det nog timpriset som styr för de flesta, skulle jag tro.

//Patrik
Ja de gör de, och blir irriterade och ställer frågor som denna tråd tex.
Nej tacka vet jag hemmapul (och detta forum så det blir rätt), då vet man att det blir riktigt gjort. Har ju inte fått göra annat än att påpeka fel elektrikern gjort på jobbet q(;^;)p Nog för att majoriteten blev bra men det är felen som drar ner helhetsintyget.
 
Man orkar knappast kolla alla tänkbara priser för varje hantverkare. Vad gäller denna hantverkare bedömde jag arbetet som såpass litet att jag inte ens kollade deras timpris :)
Så jag tar smällen. Men de får den recension de är värda. Och de kommande jobb jag har lär hamna någon annan stans.
Genom att blåsa mig på några hundra för material (plus, i detta fallet, lite saltade timmar) riskerar de att tappa många tänkbara jobb framöver hos kunder som råkar kolla recensioner här eller på andra ställen. Så kan ju Patrik med flera fundera på ekonomin i det.
 
Tyvärr är det nog så att det är lika mycket jobb som ska utföras och det är lika få som kan/får,så det blir bara lite byte av kunder för företagen.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jo, och det är väl då kunderna blir bittra och känner sig lurade...
Man köper ju en hantverkstjänst, inte ett materialpåslag..
Klart att alla företag har ett materialpåslag, annars vore det konstigt.
 
nsiak nsiak skrev:
Med ärligare timpriser skulle det funka bättre mot ROT också, rätt skumt att det system elektriker kör kan finnas kvar nu när kunderna kan jämföra priser i webbutiker och ute i handeln.
Känns rejält korrupt iaf...
Ärligare timpriser ?
 
B ellina skrev:
Klart att alla företag har ett materialpåslag, annars vore det konstigt.
Oj, 9årigt trådlyft för att försvara materialpåslaget.. :rolleyes:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Oj, 9årigt trådlyft för att försvara materialpåslaget.. :rolleyes:
Har du problem med det
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.