MIn elektriker skulle sätta in en säkerhetsbrytare för en kommande luftvärmepump, jag önskade mig en så liten som möjligt (vanlig vridbrytare, typ denna) men han hävdade att det måste vara en brytare med möjlighet att låsa (den sitter inomhus så det känns inte rimligt). Han satte in en stor rackare, se bild, och den kostade 500 kr plus moms på fakturan.

Har han verkligen rätt?
 
  • Photo on 2010-10-25 at 09.20.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja. Den matar roterande del som sitter på annan plats (utedelen), då ska den vara låsbar så att man vid service kan garantera att utedelen är spänningslös.
 
Jaha. Så det räcker inte med att den ligger på egen säkring då (bara att dra ur proppen), vilket ju också var ett krav...
 
  • Gilla
Joakim Nilsson
  • Laddar…
Det är arbetsmiljöverket som ställer detta krav på roterande maskiner så det är svårt att komma undan. Det krävs t.o.m att säkerhetsbrytaren skall placeras i omedelbar närhet. Det är motiverat på t.ex iindustrier, men i bostäder blir det ju i många fall lite fånigt. Som tur är föreskrivs ingen säkerhetsbrytare för badrumsfläktar utan bara en "allpolig brytare".
 
Brytaren du länkade till tror jag dessutom har för dålig isolation i brutet läge för att få användas. Finns ett krav på ett visst avstånd mellan kontakttungorna i brutet läge, om man skall jobba med maskinen.
 
Och jag som trodde det räcker med stickpropp?
 
Jodå, stickpropp funkar bra som frånskiljare
 
Men inte godkänt för att bryta last.. brukar det stå.
 
Det är inte säkerhetsbrytare heller till för...
 
En säkerhetsbrytare klarar att bryta last men ska egentligen förses med en skylt att den inte får användas för start och stopp. Du hade kunnat ha en vridbrytare om den varit godkänd om du hellre velat det.
 
Anledningen till att en säkerhetsbrytare inte ska användas för att bryta last med, är för att minska risken att kontakterna svetsar fast och den därmed förlorar sin funktion.
 
Du ska lita på din elektriker. ;)
//Patrik
 
Den kan lätt bryta lasten, inga problem, du tänker kanske på något gammalt elände. Sen är den ju låsbar också vilket inte är nödvändigt om den sitter inom synhåll.
 
snaggletooth skrev:
Jodå, stickpropp funkar bra som frånskiljare
Visst, med då är det ju inte fast installation längre....(Som antagligen VPn skulle anslutas med...)
 
Frågan är snarare , är det en LVVP eller LLVP ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.