Jo, det går att svara på SMS:en från pixie och så får avsändaren det som email tillbaka om det var det du menade, men det är klart att man får inte samma flexibilitet när man använder en SMS-tjänst som om man bygger det själv. Så är det ju.

Det jag försökte få fram var att om fibern ligger nere och även min sekundära uppkoppling via mobilt bredband så funkar det antagligen inte att skicka SMS heller om man nu inte kör det via en annan operatör.
 
mexitegel skrev:
Jo, det går att svara på SMS:en från pixie och så får avsändaren det som email tillbaka om det var det du menade, men det är klart att man får inte samma flexibilitet när man använder en SMS-tjänst som om man bygger det själv. Så är det ju.

Det jag försökte få fram var att om fibern ligger nere och även min sekundära uppkoppling via mobilt bredband så funkar det antagligen inte att skicka SMS heller om man nu inte kör det via en annan operatör.
Skicka SMS från mobilen kan mycket väl fungera och tas emot, även om bägge internetförbindelserna är nere i hemmet eller mot mobilen. SMS funkar ju på 2G och utan koppling till internetuppkopplingen på 3G/4G. Fast i vissa länder stänger man av SMS-funktionen på 2G men inte i Sverige vad jag vet.
 
Helt riktigt, men det är sällsynt att en operatör har problem med bara datanätet. det brukar vara hela klabbet som lägger ner. Men oavsett så är ju alltid två kommunikationsvägar bättre än en :)
 
Kollar man på Telias täckningskartor så ser man att i områden med sämre täckning så är 2G mycket bättre än 3G/4G. Det kan räcka med att du har mobilen i fickan och så kommer inte ditt mail eller pushmeddelande om strömavbrott eller liknande fram. Men SMS:et når sannolikt fram.

Fast har du gateway mail->SMS så funkar det ju den vägen i alla fall. Har du egen SMS-server så kan du även SMS:a tillbaka vid dålig mottagning. Jag kan begära olika typer av statusmeddelande vid larm, för att få mer information vid behov, kan då SMS:an kommando för frågan och får tillbaka SMS med svar. Eller utföra någon form av åtgård efter kommando som kräver mänskligt beslut... Eller SMS:a någon som är i närheten och kan kolla upp på plats.

Nödvändigt? Sannolikt inte, men dett känns tryggt att ha...
 
Redigerat:
Jag har tre som operatör och då har man antingen minst 3G täckning eller inte något alls :).
 
mexitegel skrev:
Jag har tre som operatör och då har man antingen minst 3G täckning eller inte något alls :).
Det verkar vara Telenor/tre som ligger i framkanten vad gäller avveckling av 2G. Jag har Halebop som kör via telia och de har fortfarande kvar 2G, känns tryggt. :)
 
Kan inte påstå att jag upplever sämre täckning nu än när jag hade Telia men det beror säkert på var man rör sig. Viktiga events skickas i mitt fall till flera mottagare för att öka chansen att mottagaren får det och kan agera direkt.
 
hanpa skrev:
Det var snabbt! Nu gissar jag att bortfall blir väldigt sällan på fiberförbindelsen så om det tar 30s eller liknande innan överkoppling sker så gör det ju inget.

Tankarna går åt Huawei E5186 hos telia med 4G som back-up. Den har också inbyggd fail-over men jag är så otroligt nöjd med min Asus RT-AC68U att jag kör vidare på den och kopplar Huawei:en till en av nätverksportarna på Asus:en som går att konfigurera som extra ingång för dual WAN. E5186 borde väl vara mer tillförlitlig än en random USB-dongel för 4G. Har en sådan kopplad till linux-burken för SMS och det strular en del, kanske har med linux-stödet att göra iofs.
Jag slog till på en Huawei E5186, verkar stabil.

Ställde in dual WAN i Asus-routern och testade att dra ur sladden mot fiberanslutningen. Den bytte till 4G-anslutningen men sen ville den inte byta tillbaka. Lyckades få det att funka genom att ändra en annan inställning så nu känns det tryggt och bra.

För att det är kul så ska jag nog konfigurera en Wemos D1 mini så att den byter mellan ett SSID för Asus-routern och ett dolt SSID för Huwei:en. Då kan kan jag pinga ut mot Huawei:ens 4G-anslutning regelbudet för att se om den lever, byta till ett SSID mot Asus:en och rapportera läget via MQTT. Jag vill kunna se om 4G-anslutningen verkar stabil utan att behöva dra ur nätverkssladden då och då för att testa. Det skulle vara intressant att se vilken anslutning som används men det är inte helt lätt att automatisera misstänker jag. Jo förresten, borde väl kunna ses indirekt genom att kolla på vilken extern IP-adress man har.
 
Kan du inte få din ASUS att skicka ett SNMP trap när den byter WAN-förbindelse? Borde vara enklare och stabilare.
 
mexitegel skrev:
Kan du inte få din ASUS att skicka ett SNMP trap när den byter WAN-förbindelse? Borde vara enklare och stabilare.
Ingen aning om hur det går till. Måste för övrigt justera lite vad gäller DDNS. Kör med asus egna men den verkar inte uppdatera IP-adressen när den byter till sekundär WAN. Eller så uppdaterar den för sällan. Finns ju andra tjänster, tänkte prova med selfhost.de. Enklast verkar vara att sköta uppdateringen via script från servern.

Men jag är ju inte bara intresserad av att veta när den byter, det är ännu viktigare att veta att andra routern lever och är uppkopplad innan man behöver byta...

Om jag ändå programmerar en Wemos så kan den lika gärna övervaka bägge förbindelserna, och skicka MQTT-meddelande till servern via lokala nätverket om status. Om någon faller ifrån så kan jag skicka SMS, kan ju vara bra att veta även om det bara hickar till och sekundär tar över. Om inte annat är det ju intressant att få veta att sekundär tar över. Förresten får jag SMS om internetförbindelsen försvinner redan nu men jag vill som sagt veta status på sekundär innan...
 
Redigerat:
Egentligen räcker det ju med att övervaka resp. förbindelse och skicka SMS om någon av dem faller ifrån. Det är ju underförstått att om primär ryker så tar sekundär över och om sekundär ryker så tappar man bara redundans. Ryker bägge så kan det ju vara bra att veta det med. Två SMS....
 
hanpa skrev:
Men jag är ju inte bara intresserad av att veta när den byter, det är ännu viktigare att veta att andra routern lever och är uppkopplad innan man behöver byta....
Men byter ASUSen till en förbindelse som är nere? Verkar ju lite onödigt :)
 
Har nu programmerat upp en Wemos D1 mini för att pinga 4G-anslutningen så att jag får koll på att den mår bra även om den inte används. Pingar först några kända stabila adresser, typ Googles DNS-servrar, mot 4G-routerns SSID och sen byter jag till ordinarie router och skickar resultatet via MQTT, byter tillbaka för nytt pingande etc. Ska registrera och plotta data också, kan vara intressant att se hur ofta det fallerar. Inte för att jag är direkt misstänksam utan för att det kan vara intressant att se.

Ska även lägga in uppföljning kring vilken WAN-IP jag har mot servern, så att jag ser om Asus-routern byter mellan ordinarie fiberanslutning och 4G-anslutningen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har haft en missad ping (en gång per minut) via 4G-routern på 2 dygn, känner mig kränkt....

Kanske inte är så farligt. Lustigt nog hände det precis vid dygnsskiftet, det kanske var någon serviceåtgärd i mobilnätet då eller liknande. Får se om det blir fler avbrott. Gör ju inte så mycket så länge ordinarie förbindelse fungerar.

En missad ping av 2880 drygt på mer än två dygn...
 
M
Nu vet jag inte om Wemosen stödjer det, men om den stödjer statiska routes så är det bara att sätta att 8.8.4.4 finns via 4G-routerns interna IP, så slipper du koppla mellan SSID och hålla på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.