A
L least skrev:
Vill man verkligen ha en sån skiva synlig på ett trädäck?
Måla den? Så ful är den väl inte ?
 
hahalj
L least skrev:
Ja, allt brinner om det får chansen... :)
Men jag skulle ta en gräsbrand i trädgården varje dag i veckan jämfört med oövervakad altanbrand på natten.

Jag röstar på stensatt snygg yta i anslutning till altanen.
Har varit med om gräsbrand som var MYCKET nära att antända ett hus. Jag vet hur fort det går, om elden kommer via gräs eller altan kan kvitta.
Tyvärr måste en stensatt yta upp ca 50 cm över mark om det ska ansluta snyggt till altanen. Så det kommer bli ett trädäck där, med eller utan grill.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, själv kan jag väl tänka mig rost på ett ben, en lös bult, lekande barn/djur eller liknande som kan få den att ramla. Då är ju höjden betydligt mer intressant än bredden på grillen. Misstänker att den är högre än 50cm...

Ärligt talat så har jag svårare att tänka mig alternativ där glödande kol/briketter landar precis bredvid grillen.
Än mindre något scenario där det sker oövervakat.
Själv hade jag grillen stående på trall förut (dränerade i höstas, har inte byggt något nytt än) och har aldrig kännt att det varit någon risk att kol ska "hoppa" ur grillen och landa bredvid.
Glöd som yr ut och sprider sig blåser ju ofta långt, och det är väl gräs/skogsbrand som är risken i sammanhanget.
Ja det finns massor av risker, mer eller mindre sannolika eller troliga. Vi får se hur jag gör.
 
  • Gilla
least
  • Laddar…
Jag köpte en särskild grillmatta att ha under grillen på altanen. Finns bland grillarna hos Bauhaus etc. Det ser prydligt ut och den fångar upp spill och gnistor (som landar rätt) så att trallen håller sig snygg. Enda nackdelen är mattan bleknar i solen, den var snyggare innan.
 
L least skrev:
Den upplevda tryggheten ökar måhända.
Men, fortfarande är det så att kolen kan sprätta iväg eller en brikett faller på däcket och smulas sönder, och då på en osäkrad yta.
Nu förstår jag faktiskt inte hur du resonerar. Först säger du att det självklart är en risk med en kolgrill på ett trädäck och att det bara är dumt att säga annat.
Men sedan tycker du bara det är en upplevd trygghet att brandsäkra delar av altanen.

Självklart så kan glöd fortfarande flyga iväg, både till närområdet utanför det brandsäkrade området och längre bort, men att säga att det bara är en ökad upplevd trygghet och inte en faktiskt minskad risk är precis lika dumt som att inte erkänna att det är en risk med en kolgrill på ett trädäck.
 
Upplevd trygghet är inte detsamma som att det faktiskt är tryggt.
 
Vattnar altanen runt grillen, inte för att jag är rädd för att det ska ta sig i själva altanen, utan under, där löv, skräp, markduk mm kan ta eld enkelt.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
hahalj
Tack för alla idéer och synpunkter.

Har bestämt mig för att det blir en separat grillplats en bit ifrån altanen och det nya trädäcket. Men om det blir det en annan tråd.
 
  • Gilla
Jarlingar och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
[länk]

Kanske grillning ??

Jepp, en möjlig orsak "– Det finns uppgifter om att branden kan ha startat i samband med en grillning, men det får utredningen visa, det är för tidigt att säga, säger Carina Andersson, vakthavande befäl vid polisens ledningscentral."

https://www.dn.se/sthlm/fullt-utvecklad-radhusbrand-i-huddinge/
 
hade inte ett alternativ varit att mura/bygga upp en fast grillplats, på eller i anslutning till uteplatsen.... det välter liksom inte och sprättandet blir begränsat och styrt efter hur den grillen byggs...?
 
hahalj hahalj skrev:
Ok, nu har jag fått en idé som jag behöver bolla här i forumet.

Ska köpa ny kolgrill inom kort och kommer utöka altanen med ett nytt trädäck där bl.a. denna grill är tänkt att användas. För att minimera alla brandrisker skulle jag helst vilja att grillen står på ett brandsäkert underlag, typ betongplattor. En tanke är att ställa grillen ovanpå 30x30 cm betongplattor som ligger i nersänkta i däckets regelverk och se till att omslutande trägolv hamnar i nivå med betongplattorna.

Låter detta som en görbar idé? Nån som gjort eller sett något liknande?
Jag plockar upp en gammal tråd men har ett liknande problem . Fick i present en elegant eldskål med ca 80 cm diameter. Står på ben ca 10 cm och har ett nätlock. Problemet är att givaren tänkt sig att det skall stå på vårt trädäck som är stort med en pool i centrum. Jag har stor respekt för eld. Har erfarit att tryckimpregnerat trä brinner oerhört fort.
Så, tips på att förbättra brandsäkerheten? Mitt eget är att att lägga stenplattor på trallen. Dvs ett fast ställe för placering.
Är jag onödigt försiktig?

hahalj hahalj skrev:
Ok, nu har jag fått en idé som jag behöver bolla här i forumet.

Ska köpa ny kolgrill inom kort och kommer utöka altanen med ett nytt trädäck där bl.a. denna grill är tänkt att användas. För att minimera alla brandrisker skulle jag helst vilja att grillen står på ett brandsäkert underlag, typ betongplattor. En tanke är att ställa grillen ovanpå 30x30 cm betongplattor som ligger i nersänkta i däckets regelverk och se till att omslutande trägolv hamnar i nivå med betongplattorna.

Låter detta som en görbar idé? Nån som gjort eller sett något liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.