Trävillan är något av ett signum för Stockholms skärgård. Men nog tål öarna moderna tillägg som inspirerade av traditionella byggnader innebär nya materialval och annorlunda formspråk?

Du kan läsa artikeln här: Sadeltaksbodar med karaktär
 
E
Skrivet av: billy_baver

Jag vill inte framstå som bakåtsträvare. MEN!!! ... från landsidan "refererar" dessa betongklossar mindre till strandklippor än till övergiven minkfarm. Sett från sjön är det ju mera uppenbart att "här kan ha bott människor".
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Billy_baver, jag ser dina inlägg i arkitekturfrågor som höjdpunkterna här på Bygga Hus.

Och åter igen har du slagit huvudet på spiken!

För att citera denna artikel:
"men skala och volymer påminner om skärgårdens gamla sjöbodar"

Efter ett långt liv i Bohuslän bland skärgård och sjöbodar har jag aldrig sett något liknande.
Skala? Sjöbodarna är kanske 20 m2. Vad är det här "huset", 100 - 200 m2?
Volymer? Ja inte är det betong och glas i skärgården, den saken är säker.

Så jag undrar om inte herr Gullbring helt enkelt slåss för sin sjuka moster i en krympande marknad.
Som vanligt gäller det att sticka ut, till vad pris som helst.
 
E
Skrivet av: b8q

Minkfarm? Tja, jag tänkte "militäranläggning". Men de är iofs inte helt ovanliga i skärgårdsmiljön.
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

B8q, just det.

Eller kanske atomskyddsrum. I minimalistisk stil.

Om man nu skall göra fasader i platsgjuten betong kan man väl bygga formarna liiite snyggare. Det där liknar mest hoprafsade råspontluckor.

Och visst är det prydligt med vedtraven i uterumet :(
 
E
Skrivet av: Sven

Inte end min katt skulle vilja bo här...
 
E
Skrivet av: Gäst

Helt underbart hus. Konstnärligt skulle jag vilja säga. Älskar när det både sticker ut och smälter in på det här sättet.
 
E
Skrivet av: Per

Detta var ju helfräckt! Passar in och passar in: hur kul är det när alla hus ser likadana ut och ligger i samma vinkel? Sedan kan man ju associera med annat som inte alltid är så kul.
 
E
Skrivet av: arktecko

KnocckOnWood m.fl: Jag förstår verkligen inte era återkommande nedklankningar på arktitektur som inte ser ut som ni förväntar er. Okej, ni gillar det inte, so what? Varför detta eviga klagande? Vi tycker olika, och det är ingen som tvingar er att bygga ett sådant hus själva, eller köpa detta.

Kan man inte istället bara uppskatta gott hantverk för vad det är, och sluta skälla på andra människors smak?
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Jo, Arkteco, det är klart att du har rätt.
Varför skall man uttrycka en negativ åsikt.
Det är ju så mycket trevligare om alla är positiva.
Lite Melodikrysset + Skivor till kaffet skulle göra denna blogg/detta forum så mycket bättre.

Men om du orkar med ännu en realistisk och lite kritisk åsikt så:
Vi har ett gemensamt kulturarv, som leder från hundratals år tillbaka, genom nutid och till en framtid som förhoppningsvis är i alla fall lite förutsägbar.
Det finns ett skäl till att våra hus ser ut som de gör, och det skapar ett stort mått av trygghet i vad man kan kalla igenkännandets glädje.

De här betongskapelserna innehåller inget av våra byggtraditioner, inget som ger igenkännandets glädje.
Egentligen inget som kan associeras till något annat än en kulvert under en motorväg ungefär.
Och det är väl det sista stället vi vill befinna oss på en mörk natt.

Jag tycker helt enkelt att det är förskräckligt fult.
Varför skulle jag inte få skriva det?
Du har inte sagt ett ord om huset/husen själv, du tycker visst bara att positiva synpunkter är välkomna.
Så du kanske är rätt likgiltig till arkitekturspörsmål. Ointresserad helt enkelt.

Jag däremot är inte likgiltig.
Jag tror att bloggaren presenterar många av dessa "månadens arkitektritade" för att provocera fram åsikter. Inte för att få applåder och jaaa-rop.

Så var så god Arkteco, låt oss höra din tolkning, eller uppfattning, av dessa "sadeltaksbodar"!
 
E
Skrivet av: b8q

Nu är det ju bara min smak som talar (och den kan jag väl få uttrycka?), men invändigt känns det ljust, luftigt och modernt. Insidan känns OK i min smak. Men på utsidan är det främst den platsgjutna betongens "formluckor" som stör mig och gör att man associerar mer till motorvägskulvertar och militäranläggningar. Inte riktigt vad JAG söker i ett sommarboende i skärgårdsmiljö. Hade betongen varit putsad hade jag kanske gillat det, då skulle jag associerat till gotländska kalkhus eller nåt. Eller t.o.m. om man gjort snyggare gjutformar, kanske med genomgående stående eller liggande spont. Ja, i MITT öga finns det många sätt som det kunde gjorts snyggare.
 
E
Skrivet av: Jag gillar..

Tycke och smak är som sagt olika. Och den provocerande platsgjutna betongfasaden antingen gillar man eller hatar den. Jag tycker den är cool och tycker betong är ett underskattat material som kan vara väldigt vackert (En japansk arkitekt vid namn Tadao Ando har gjort mycket snyggt i betong). Oavsett utsidans formspråk tror jag att interiören med sitt fantastiska vardagsrum är riktigt lyckat och har svårt att se hur någon skulle kunna vara negativ till det. En härlig rymd med den roliga taklösningen som skapar tre rumsligheter i en öppen planlösning och detta panoramafönster längs hela fasaden som är skitsnyggt om vi pratar estetik. Hur kan någon tycka att våra traditionella röda stugor med 2,4 i takhöjd och små gluggar till fönster (dessutom med spröjs som tar bort ännu mer av ljus och utsikt) gör ett trevligare rum.
Alltid kul med bra hantverk och slippa fula golvlister och dörrfoder i detta hus..
 
E
Skrivet av: intressant

Någon som vet hur de löst avrinningen från taket? Himla snyggt utan fula stuprör men samtidigt en riskkonstruktion om det är invändiga stuprör i motfallstaket..
 
E
Skrivet av: billy_baver

Jag tycker fortfarande att fasaden är utvalt ful. Vilket är tragiskt eftersom man lätt missar husets fördelar. Ta bara taket! TRP-plåt är ett utomordentligt fint och underskattat material, som rätt använt medger billig spännvidd och enkelt underhåll. Det hade varit roligt med en konstruktionsskiss.
 
E
Skrivet av: billy_baver

Åter en synpunkt: Fasaden väcker hos inte bara mig och sådana associationer som arkitekterna inte verkar ha räknat med. Detta faktum kommer med största säkerhet att leda till framtida förvanskning. Inom några decennier kommer en eller annan ägare att "försköna" sitt hus genom att slamma eller putsa fasaden i kanske helt annan kulör. Hus är inte som andra konsverk, som man kan bara slänga in i bankfacket när man inte orkar se dem längre. Hus måste man leva vidare med, och då blir det som det blir med arkitektens "vision".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.