LUDDET, så är det, fogarna suger in skit, men, så skulle det ju va utan fogmassa också!
 
Jag förstår ärligt talat inte vad den här diskussionen handlar om. Är det på fullaste allvar en diskussion om tätskiktets nödvändighet bakom kakel/klinker i våtrum?

Fogarna är som sagt inte vattentäta på något sätt. Anledningen till att kaklade bassänger är täta är för att de har ett tätskikt bakom. Hår och tvålrester samlas i fogarna om de inte är i nivå med plattorna. Själv brukar jag spola rent efter att jag duschat, men det är jag det. I övrigt är det väl ingen nyhet att just fogarna kan se bedrövliga ut i gamla badrum, speciellt hyreslägenheter.

Urin på klinkergolv kommer att tas upp av fogarna om det hamnar där. Nu handlar det kanske mer om droppar här än några större vätskemängder. I övrigt bör man kanske sitta ner om man inte klarar att pricka rätt ståendes?
 
Mikael_L
LUDDET skrev:
Om vattnet tar sig igenom fogen på ett ögonblick så kommer tvålrester och hår att samlas i fogarna. Vid toaletten där killarna inte går tillräckligt nära, därför att man överskattar längden, kommer urin att sugas upp av fogarna. Kontentan blir att klinkergolv är riktigt ohygieniska. Man hinner inte heller med att skrapa vatten mot golvbrunnsgallret.
Javisst, är inte våtrumsmatta en helt underbar sak ? ;)
 
T
Man kan ju undra i vilken värld Luddet lever i?
 
För min del handlar diskussionen om vad som händer om man har ett litet hål i tätskiktet.
 
tank77 skrev:
Man kan ju undra i vilken värld Luddet lever i?
Jag kan bara inte låta bli att ifrågasätta den ända från början helt korkade idén att om man vill ha en vattentät yta så tätar man under den. Man avhänder sig därmed också möjligheten att med egna ögon se att tätningen är oskadad.
 
Mikael_L
Återigen, matta ! ;)



Och JA, vissa idéer är korkade men överlever ändå i århundranden. :)
 
ja jag har själv matta o glad för det.
 
Mikael_L skrev:
Återigen, matta ! ;)



Och JA, vissa idéer är korkade men överlever ändå i århundranden. :)
I den värld jag lever finns småpojkar som pinkar i alla väderstreck. Vinterkräksjukan gör ofta att folk NÄSTAN hinner fram till toaletten. :surprised:
 
jag blir mer övertygad om att jag ska ha plastmatta i mitt badrum..
även om att jag tycker klinkers är snyggare..
men vill ej ha problem i framtiden...
 
LUDDET skrev:
Man avhänder sig därmed också möjligheten att med egna ögon se att tätningen är oskadad.
Ser man bara till att den är oskadd när man börjar sätta plattor så ligger den desto mer skyddad under keramik och fix sedan.
 
ACME skrev:
Spacklet må vara lite mindre poröst än fix och fog, men det är inte på något vis tätt. Dessutom är det ytterst få sorters flytspackel som tål fukt, så det är kört redan när fukten når dit.
Men vad är det egentligen som händer när det kommer fukt i flytspacklet? Hur mycket fukt krävs för att det skall hända?
 
K
Spiller du vatten på ett flytspackel och det får torka ut så händer inget. Spacklet skall dock inte ligga i högre konstant fuktighet är 95%. Detta värde är även reglerat i HusAMA. Spacklet blir då porösare i sin struktur och tappar i hållfasthet. Man kan få känslan av att det mjuknar. Detta är ju inte att rekommendera när man har klinkers då man kan få plattsläpp.
Har du ett hål i tätskiktet så "vattnar" du spacklet hela tiden och ligger på kanske 100 % och risken för att tätskiktet släpper finns då tätskiktets krav är max 85%.

Dessa siffror gör att flytspackel ofta blir ett dåligt produktval i oisolerade källare med risk för tillskjutande fukt där man ämnar bygga badrum.
Man vill inte tätskikta hela för man vill att det ska andas samtigit som man vill vattenbejuta golvet. Man tillför kanske vatten till ett golv som redan har en hög fuktighet, kanske på gränsen... ponera runt 94%. På detta lägger man sedan stora plattor med pyttfogar. Man är modern och får ett fint badrum och vips så har man även förhöjda värden som flytspacklet inte tål och så blir det problem.

Dessa siffror gör också att det knappt finns flytspackel för utomhusbruk. Hittar man något enstaka sånt på marknaden så får man bereda sig på att öppna den stora plånboken.
 
T
ktm250 skrev:
Dessa siffror gör också att det knappt finns flytspackel för utomhusbruk. Hittar man något enstaka sånt på marknaden så får man bereda sig på att öppna den stora plånboken.
Som Ardex K301 till exempel: http://www.ardex.se/produkter/K301.html
 
Tack, Tank! Väldigt intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.