Bortsett från din tid och priset på frön så är det inte så farligt om det blir fel. I värsta fall får du göra om det.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Det är risk för lika mycket optinojja med gräs som det är med träning.

Jag har själv varit i det träsket i båda fallen, men är nu mer pragmatisk. Släng du ut frön. Tillräckligt många lär gro när rätt tillfälle infinner sig för att du skall få tillräcklig bindning av jorden. Sen kan du slänga ut frön en gång till längre fram i vår.

Så länge inte ungarna (eller du själv) river sönder jorden där så lär du ha gräs till sommaren.

Du skulle dock säkert kunna vänta en vecka eller två till. Hörde från bekanta att vårbruket just dragit igång där ute vid kusten med lite jordförberedelser. Så när du ser att bönderna i trakten sår, då kan det vara läge att så själv.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Hej!
Våren kryper sakta fram här i Bohuslän och vår gräsmatta skäms över att kallas gräsmatta efter dräneringen i december.
Kan vi så gräs, och stödså där det fortfarande finns gräsmatta kvar, redan nu i slutet av mars?
När jag tittar på Yr verkar det komma lite minusgrader framöver visserligen, men det kan ske under hela april likväl tänker jag.

Är otroligt trött på den deprimerande synen av lera och det kliar i hela mig att få så gräs så att det har en chans att ta sig till sommaren.

Vi har små barn som inte är så noga med var de sätter fötterna dessvärre och det kommer bli ett evinnerligt tjat om var man får gå och inte gå. Min förhoppning är att slippa vakta varje steg de tar i sommar, den vakten tar jag hellre nu när de inte är ute lika mycket trots allt.

Råd och tips?
Kör på! Jag sådde i november 3 dagar innan snön kom och nu är hela gräsmattan full med små små gröna grässtrån som tittar fram (Mellansverige)
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det är risk för lika mycket optinojja med gräs som det är med träning.

Jag har själv varit i det träsket i båda fallen, men är nu mer pragmatisk. Släng du ut frön. Tillräckligt många lär gro när rätt tillfälle infinner sig för att du skall få tillräcklig bindning av jorden. Sen kan du slänga ut frön en gång till längre fram i vår.

Så länge inte ungarna (eller du själv) river sönder jorden där så lär du ha gräs till sommaren.

Du skulle dock säkert kunna vänta en vecka eller två till. Hörde från bekanta att vårbruket just dragit igång där ute vid kusten med lite jordförberedelser. Så när du ser att bönderna i trakten sår, då kan det vara läge att så själv.
Bra tips att kika på åkrarna! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.