Hej!
Våren kryper sakta fram här i Bohuslän och vår gräsmatta skäms över att kallas gräsmatta efter dräneringen i december.
Kan vi så gräs, och stödså där det fortfarande finns gräsmatta kvar, redan nu i slutet av mars?
När jag tittar på Yr verkar det komma lite minusgrader framöver visserligen, men det kan ske under hela april likväl tänker jag.

Är otroligt trött på den deprimerande synen av lera och det kliar i hela mig att få så gräs så att det har en chans att ta sig till sommaren.

Vi har små barn som inte är så noga med var de sätter fötterna dessvärre och det kommer bli ett evinnerligt tjat om var man får gå och inte gå. Min förhoppning är att slippa vakta varje steg de tar i sommar, den vakten tar jag hellre nu när de inte är ute lika mycket trots allt.

Råd och tips?
 
Så på! Vill du ha extra skydd, dra på fiberduk.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Så på! Vill du ha extra skydd, dra på fiberduk.
Ska inte oroa mig för en köldknäpp då?
Tänkte börja lite smått på framsidan iaf och se hur det går :D
 
Nej! Jag sådde på hösten, kylan kom, och på våren växte det upp fint. Kommer själv så nästa matta i helgen.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Så nu och sen en gång till senare om det behövs.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Hej!
Våren kryper sakta fram här i Bohuslän och vår gräsmatta skäms över att kallas gräsmatta efter dräneringen i december.
Kan vi så gräs, och stödså där det fortfarande finns gräsmatta kvar, redan nu i slutet av mars?
När jag tittar på Yr verkar det komma lite minusgrader framöver visserligen, men det kan ske under hela april likväl tänker jag.

Är otroligt trött på den deprimerande synen av lera och det kliar i hela mig att få så gräs så att det har en chans att ta sig till sommaren.

Vi har små barn som inte är så noga med var de sätter fötterna dessvärre och det kommer bli ett evinnerligt tjat om var man får gå och inte gå. Min förhoppning är att slippa vakta varje steg de tar i sommar, den vakten tar jag hellre nu när de inte är ute lika mycket trots allt.

Råd och tips?
Gräsfrön gror väl inte för det är typ 10 grader i jorden och det lär det ju inte vara om det blir minusgrader i luften. Du kommer alltså inte att få någon bättre eller tidigare gräsmatta om du sår nu än om du väntar tills det har blivit varmare.

Sår man på hösten så är jorden varm efter sommaren och fröna gror då även om man inte ser mycket av stråna förrän till våren.
https://weibulls.com/information/artiklar/nysadd-hosten
 
  • Gilla
sijo 50 och 2 till
  • Laddar…
Jag hade nog väntat till mitten av april nångång åtminstone. Men testa går ju. Det värsta som kan hända är att du får göra om.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Gräsfrön gror väl inte för det är typ 10 grader i jorden och det lär det ju inte vara om det blir minusgrader i luften. Du kommer alltså inte att få någon bättre eller tidigare gräsmatta om du sår nu än om du väntar tills det har blivit varmare.

Sår man på hösten så är jorden varm efter sommaren och fröna gror då även om man inte ser mycket av stråna förrän till våren.
[länk]
Tack för viktig info!
Till hösten kan jag inte vänta om jag vill överleva i mitt hem, det skulle bli för lerigt. Men vänta kan jag definitivt. Dock tänker jag att det inte borde vara någon skillnad att så i oktober eller mars? Redan i oktober kan det komma frostnätter menar jag.
När är det rekommenderat att så då? Det är ju skillnad mellan jordtemp och lufttemp, har inte stuckit ner något för att mäta jordens temperatur visserligen men marken är blöt trots frostnätter och på dagarna är det mellan 4 och 10 grader i luften. Solig plats dessutom.
Förklara gärna mer, detta är första huset vi äger och därmed även vår första trädgård :D
 
coconut
Jag sådde i annan del av Västra Götaland i slutet av mars 2022. Höll sig runt 5 grader plus i en vecka, sådde sedan mer gräs på annan plats. Dagen efter blev det 5 minusgrader i 3-4 dagar. Den första ytan tog sig bra när minusgraderna släppte, den andra ytan tog sig inte alls. Så mitt tips är att så när du är säker på att det inte blir några kalla dagar. Jag hade nog väntat tills det inte är minusgrader på dagarna i minst en vecka.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Så gräs på våren är hopplöst.. antingen för kallt eller för torrt. Talar av egen erfarenhet. Microfiberduk funkar hyffsat men ska helst tas av vid vattning/nederbörd för att bli bra.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Dock tänker jag att det inte borde vara någon skillnad att så i oktober eller mars? Redan i oktober kan det komma frostnätter menar jag.
Men jorden har blivit uppvärmd under sommaren och september så i jorden kan det fortfarande vara 10 grader. I Västra Götaland är det nog normalt att gräset växer under oktober men med nuvarande väder som växlar kring 0 så växer inte gräset.

Jag tror det kommer från Bondepraktikan att man inte ska så på våren förrän jorden reder sig, vilket betyder att jorden har torkat upp och inte längre är kletig. Är jorden för blöt kan fröna ruttna i stället för att gro.
https://www.simonetruniger.net/jordtemperatur-nar-reder-sig-jorden/

Det är alltid bra att låna eller köpa någon större allmän trädgårdsbok när man har köpt sitt första hus.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men jorden har blivit uppvärmd under sommaren och september så i jorden kan det fortfarande vara 10 grader. I Västra Götaland är det nog normalt att gräset växer under oktober men med nuvarande väder som växlar kring 0 så växer inte gräset.

Jag tror det kommer från Bondepraktikan att man inte ska så på våren förrän jorden reder sig, vilket betyder att jorden har torkat upp och inte längre är kletig. Är jorden för blöt kan fröna ruttna i stället för att gro.
[länk]

Det är alltid bra att låna eller köpa någon större allmän trädgårdsbok när man har köpt sitt första hus.
Har en kompis som har bondepraktikan och har funderat på att köpa in den själv. har ett gäng böcker, men ingen av dem har tagit upp just grässådd såklart haha
 
En del gräsfrön kan ruttna och en del plantor kan frysa bort men sår du nu så finns det förhoppningsvis tillräckligt med frön när det blir precis tillräckligt varmt för fröna att sätta fart. Det spelar ju ingen roll hur tätt det blir när syftet främst är att binda och dränera leran utan bara att något som växer är bättre än inget.
Sen kommer gräset antagligen att växa ihop oavsett hur tätt det är men det går snabbare om du sår in lite nytt frö vid ett senare tillfälle.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
En del gräsfrön kan ruttna och en del plantor kan frysa bort men sår du nu så finns det förhoppningsvis tillräckligt med frön när det blir precis tillräckligt varmt för fröna att sätta fart. Det spelar ju ingen roll hur tätt det blir när syftet främst är att binda och dränera leran utan bara att något som växer är bättre än inget.
Sen kommer gräset antagligen att växa ihop oavsett hur tätt det är men det går snabbare om du sår in lite nytt frö vid ett senare tillfälle.
Sant! Tack!
 
Vad jag hört är väl 'rekommendationen' att så när du vill så länge det inte är snö på marken för då äter fåglarna allt. Toppen av jorden blir ju varm i solen så nog kan det börja gro tidigt. Slängde ut frön i fjol som det även kom ett lager snö över men så fort vårsolen gjorde sitt började det gro. För mig har det uppenbara varit att inte snåla på frön, att gå o kasta ut med handen som när någon sätter havre på film ger inte tillräckligt med frön på samma plats.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.