Vi sådde sista helgen i augusti o har inte behövt vattna en enda gång!! Regnade ordentligt i ca 3 dagar precis efter att vi sått o sen har det varit så pass vått/fuktigt i marken att gräset har växt bra ändå. Daggen har väl gjort sitt oxå. Dock börjar våra grässtrån bli så långa nu att daggen hinner avdunsta innan den fuktar marken. Till helgen ska vi klippa gräsmattan för första gången, tjoho!!
 
Spinner vidare på detta ämne, när ska man klippa första gången?
Hur sent på hösten skall man klippa?
 
Har fått lära mig att det är 4 graders gräns på gräs. Så högt som tolv kan det inte vara. Då skulle ju oktober vara klippfri i princip i norrland
 
Själv sådde jag riktigt sent förra hösten, helgen då jag äntligen räfsat borta alla förb****de grästuvor efter att ha fräst upp halva gräsmattan och kunde så gräs var det frost på morgonen. Fram på dagen var marken mjuk o fin, så jag sådde och körde över med gallervält. Det tog sig litegranna på hösten, men på våren tog det riktig fart.

Min granne gjorde samma manöver, men lyckades så sitt gräs ett par veckor innan mig, ungefär vid denna tiden förra året, och hans gräsmatta tog sig mer på hösten, och växte framför allt mycket snabbare nu i våras.

Men, det jag har hört :
SÅ närsom helst, det tar sig iaf förr eller senare.

 
Vilken gräsblandning sådde du med?
 
P-plats.se skrev:
Jag sådde förra helgen men inget har kommit upp än... :'(
...men vädre är ju med mig så den som väntar på något gott! ;D

Hav förtröstan.
Min gräsmatta har kommit upp rätt ordentligt nu, inget inget sedan efter 2 veckor så
brakade det bara till :D
 
Min gräsmatta har kommit upp rätt ordentligt nu, inget inget sedan efter 2 veckor så brakade det bara till
Samma här :) Sådde för knappt två veckor sedan och nu alldeles grönt (Bröderna Nelson, Villa)
 
Sådde för en vecka sedan. Har ösregnat sen dess. Småfåglarna använder min trädgård som restaurang. Inga strån än.
 
P-plats.se skrev:
Växer så det knakar!  ;D


Jag är bara rädd att det blir för långt innan det kommer snö!?  :-?
Ingenting har kommit upp hos mig... :'(
 
P-plats.se skrev:
Det kommer till våren...  ;)
Hoppas det. Ser förbannat trist ut med den jordhög till framsida vi har idag. Men gräs brukar ju sprida sig till alla ställen man inte vill att det ska växa, så det ordnar sig väl som du säger till våren. Bara snön kommer tillbaka så slipper man ju se jorden.
 
Idag kom stråna. :) :) :)

(Eller idag såg jag dem för första gången i alla fall)
 
  • grass.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sött så man får tårar i ögonen...
;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.