E
Skrivet av: Björk

Härreguuuuuud vad ström ni förbrukar, äter ni kilowatten till frukost eller? :)
Vi har en elförbrukning på 6500-700 kWh/år.
190 kvm. i norrbottens inland!
Bränner upp ca. 20 kubik ved/år.
 
E
Skrivet av: Don Huono

Jag eldar c.30 kbm björkved per år. Boyta 145m2 elkostnad 500 nät 500 förbrukning/mån. Har elpatroner på totalt 21Kw men har inte haft på dom sen 2009.... innan dess hade jag oljeeldat huset slukade då för 30k/år.
 
E
Skrivet av: Erik H-B

Janne: Vart hittade du veden på 4 m stock för 180 kr. Jag är intresserad av 200-500 kubik på stock :)
 
E
Skrivet av: Olle

Betala för ved? Jag har inte köpt ved på flera år. Det finns alltid någon bonde som vill ha röjt i åker kanter. Allmänningar som vill ha bort problem träd eller röjning.
 
E
Skrivet av: Per J

Billigaste 40L-säcken jag hittat ligger kring 45 kr. Noterar i artikeln att Loggs skulle vara dyrare, men 10 kg kostar 25 kr och som någon ovan skrev så hade ICA's säck motsvarande vikt och kostade 69 kr. Jag tycker Loggs funkar bra, tänd med ved och på med loggs när det finns glöd som enkelt tänder din Logg, funkar bra, brinner länge.
 
E
Skrivet av: Jens

Jag köpte min ved på vedgrossisten.se, fri, snabb leverans samt riktigt bra ved!
De säljer både bland och björkved.
Riktigt nöjd, rekomenderar dem starkt!
 
E
Skrivet av: kim

Enda riktigt rättvisa sättet att räkna vedpriser är om man räknar om till kr/kg torrsubstans. Då innehåller dessutom alla trädslag lika mycket energi. (i veden alltså) räkna bort bark osv. Källa Praktisk Skogshandbok. Att sedan olika trädslag sotar, sprätter och kolar olika mycket kan den lägga aspekter på som eldar för syns skull...
 
E
Skrivet av: Torleif

Jag får min ved av villaägare som vill bli av med träd på tomten eller som råkat ut för vindfällen. Det har funkat i många år. Särskilt lätt är det faktiskt i Stockholms förorter där många bor i villa men få eldar själva. Blocket har varit min främsta källa men nu jag har satt ihop en grupp på FB där villaägare och vedspekulanter kan nå varandra. Titta gärna in där! https://www.facebook.com/groups/vedformedlingen/
 
E
Skrivet av: Torleif

oj det blev många dubletter, hur tar man bort?
 
E
E
Skrivet av: Arne

Strax utanför Uppsala finns en av Upplands största vedproducenter, hittade dem på via google för ett drygt år sedan, se www.köpved.nu. Supernöjd med kvalitén på veden och leveranserna!
 
E
Skrivet av: Roine

Det finns många företag nu speciellt i Stockholm som säljer ved med hemkörning.
Billigast nu är nog www.vedab.se
 
E
Skrivet av: Erik

Kan ingen ta bort alla reklam inlägg!!
 
E
Skrivet av: Micke

Här nere i Småland betalar man ca 300-400kr / kubiken för torkad ren björkved i klyvna 30cm längder. Då får man oftast hämta med Grindkärra och sedan bara köra hem och stapla i källaren. Men det är ju en njutning det också :)
 
E
Skrivet av: Odjuret

Annars så brukar man säga att ved värmer 2 ggr...
En gång när man hugger den, den andra gången när man eldar den.... :)
Tja... ska vedeldning vara lönsamt så bör man ha egen skog.... Sen beror det förstås på hur man värderar sin egen arbetsinsats...
Jag kan känna att jag inte räknar in min arbetsinsats i beräkningen... Men det gör man som man vill
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.