Byggde ugn med 110x120 cm
Tar typ 1-1/2 timme o elda upp den
Men jag har lucka med som pizzerian
 
luckor går att köpa färdiga eller så ber du nån lokal svets firma tillverka en till dig
 
R Rolle314 skrev:
Bakugnen som vi brukar få använda, är konstruerad att brödet ligger på en tjock plåt (10-15 mm) på några tegelstenar. Sedan eldar man på sidan och under plåten. Då blir det varmt. När det blir för varmt för brödet, så borstar man bort kolet under plåten, och eldar bara på sidan.
Vi har även bakat många goda pizzor i den.
Men den tar ändå några timmar att få upp i temperatur.
Funderade också på en sån lösning där man lägger en pizzasten på några tegelstenar för att få upp den lite. Det blir ju riktigt varmt några centimeter upp efter inte alls så lång tid.
 
J jannebmw skrev:
Byggde ugn med 110x120 cm
Tar typ 1-1/2 timme o elda upp den
Men jag har lucka med som pizzerian
Det där med lucka fattar jag inte. Hade ju varit toppen om man kunde stänga men jag har gjort en egen lucka och försöker jag stänga lite grann dör elden rätt fort.
 
Jag har en enkel plåt som reflekterar värme in, men släpper ut röken. Den har en springa längst ner där syre kommer in..

Den brukar jag köra med när jag eldar upp värmen, men när jag bakar pizza eldar jag hela tiden... Några vedträn hit dit kvittar för min del..
 
  • Enkel plåt inne i en ugn som reflekterar värme, med vedträ framför och en springa längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
D Danii KD skrev:
Det där med lucka fattar jag inte. Hade ju varit toppen om man kunde stänga men jag har gjort en egen lucka och försöker jag stänga lite grann dör elden rätt fort.
luckan stänger du helt när du har fått upp värmen du har ett lite lucka för drag
 
A
S Stefan1972 skrev:
Det stora "problemet" är nog att man tror att det ska gå fort att få den varm. De lär nog brinna bra med timmar innan stenar och annat håller temp och den gör det den ska.
Åja, det är väl ändå att ta i. För mig räcker det att elda 40min-1timme, för att få perfekta pizzor…

Traditionell vedeldad pizzaugn med vedlågor och pizzor inne, indikerar snabb bakningstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
om ugnen är fuktig lär det ta mer tid att bli varm med
 
D Danii KD skrev:
Det där med lucka fattar jag inte. Hade ju varit toppen om man kunde stänga men jag har gjort en egen lucka och försöker jag stänga lite grann dör elden rätt fort.
Tillluft ett måste
Har det under min lucka
 
Jag får uppfattningen att du inte ör så van att elda med ved så läs på om hur eld beter sig och börja öva på olika sätt att elda ugnen.

En bra genväg i början är att lägga ett lager grillkol under varje brasa....
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
S
Med all respekt för gedigna pizzaugnar, så, Ja, vill du grädda en pizza utan att vänta allt för länge, då är Ooni ett bra val. En murad pizzaugn modell stor tar lååång tid att värma upp. Bara en enkel liten kodi tar 20-30 min att få upp i temp.

Själv kör jag med en Ooni Karu 16.
 
Testade en annorlunda teknik idag för skojs skull, eldade under en pizzasten istället och ja, det gick mycket lättare och snabbare även om det var lite svårt att hålla jämn värme. Stenen kyls ju rätt snabbt så det gäller att ha stabil hetta under så att den tillagar utan att bränna men ger ju tråkiga kanter. Man vill ju gärna att de ska bli lite brändprickiga.

Tempen på stenen varierade mellan 170-300 grader och ugnen i övrigt omkring 180 grader.
 
  • Hembakad pizza med ojämn bränning på en träskärbräda utomhus, medan skugga och tallrik syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldning under pizzasten i ugn med ojämn värme och synlig låga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mach77777 och 2 till
  • Laddar…
S Strangelove skrev:
Min ugn är kupol, 750mm diameter invändigt med 50mm eldfast tegel i botten.
Brukar elda min ca 1,5h och elda ganska ordentligt den tiden. brukar räcka för att göra 10 pizzor utan att behöva elda golvet igen.
Har iår tänkt bygga exakt samma typ av ugn med de mått du specat ( samt 50 mm tegel i botten ) och ville fråga om tegelstenarna står på något ( typ brandskyddskiva ) eller direkt på plattan? Eller använder du en vermiculite-platta? Tacksam för svar.
 
E ErikÖstlund skrev:
Har iår tänkt bygga exakt samma typ av ugn med de mått du specat ( samt 50 mm tegel i botten ) och ville fråga om tegelstenarna står på något ( typ brandskyddskiva ) eller direkt på plattan? Eller använder du en vermiculite-platta? Tacksam för svar.
Hej,

först gjöt jag en betongplatta, på den gjöt jag ett lager vermiculite och på det la jag mitt eldfasta tegel, och gjöt upp på kanterna med mer vermiculite så jag fick en jämn botten
 
  • Gilla
ErikÖstlund
  • Laddar…
D Danii KD skrev:
Tempen på stenen varierade mellan 170-300 grader och ugnen i övrigt omkring 180 grader.
180 grader i ugnen är ju alldeles för kallt, du ska ju upp över 300 och gärna norr om 400 grader, pizzan ska ju bli klar på max 90 sec.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.