Hej,

Jag byggde en pizzaugn förra året som jag knappt hann testa. Idag skulle jag köra igång ordentligt första gången men är så besviken. Det är en modell stor men bra isolering och eldade på i lite drygt en timme men jag får inte pizzan att tillagas. Jag fattar inte, ska jag behöva elda upp ett helt träd för en pizza? Jag försöker flytta runt veden för att botten ska bli varm men blir inte bra. Jag menar ugnen är svinvarm uppe men pizzan ligger ju på botten och där är inte tillräckligt varmt. Känns som en liten Ooni hade varit billigare och lättare.
 
  • Eldade vedträn i en hemmagjord pizzaugn, lågor flammar mot tegelväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du fler bilder eller ritning på hur den är konstruerad så blir det nog lättare att hjälpa dig med felsökningen.
 
  • Gilla
Uhd och 1 till
  • Laddar…
Prova flera gånger och variera, tid, hur välklyvd veden är, hur du staplar veden och hur du tänder den.
 
Har du en lucka som du kan stänga? Brinner det för våldsamt så dras bara värme upp och draget kyler ner stenen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T
Du har nog gjort den för hög invändigt.
 
Kollar du runt lite bland mina trådar så hittar du gott om bilder på min vedugn, den har ett innermått på ungefär 60x100 cm, och kupolen är byggd i ungefär 4 cm tjockt eldfast tegel. Golvet är något tjockare, 65 mm om jag inte minns fel. Under är det 50 mm eldfast isoleringsskiva och under det 90 mm lecablock. Över är det mellan 50 och 100 mm keramisk filt och sen minst 100 mm vanlig stenull.

Edit: den är ganska välisolerad, alltså..

Jag brukar elda ungefär 4 timmar för att få upp ugnen i temperatur... Det kanske går att göra det lite fortare om man verkligen matar på mera ved snabbt, men jag gillar att elda lika mycket som jag gillar att göra pizzan... Nuförtiden är jag inte ens speciellt intresserad av att äta den.. :rofl:

Gillar man att äta pizza, och inte bryr sig om hur den hamnar på tallriken skulle jag rekommendera Ooni... (y)
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Det stora "problemet" är nog att man tror att det ska gå fort att få den varm. De lär nog brinna bra med timmar innan stenar och annat håller temp och den gör det den ska.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
D Danii KD skrev:
Hej,

Jag byggde en pizzaugn förra året som jag knappt hann testa. Idag skulle jag köra igång ordentligt första gången men är så besviken. Det är en modell stor men bra isolering och eldade på i lite drygt en timme men jag får inte pizzan att tillagas. Jag fattar inte, ska jag behöva elda upp ett helt träd för en pizza? Jag försöker flytta runt veden för att botten ska bli varm men blir inte bra. Jag menar ugnen är svinvarm uppe men pizzan ligger ju på botten och där är inte tillräckligt varmt. Känns som en liten Ooni hade varit billigare och lättare.
Bakugnen som vi hade behövde värmas ca 5-7 timmar om den var kall.
(Jag brukade värma den en brasa kvällen före då gick det att få den varm på 3 timmar.)
Den var nog större än din pizzaugn men sten behöver väldigt mycket energi för att värmas upp. Det är därför en täljstenskamin inte blir så het.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kollar du runt lite bland mina trådar så hittar du gott om bilder på min vedugn, den har ett innermått på ungefär 60x100 cm, och kupolen är byggd i ungefär 4 cm tjockt eldfast tegel. Golvet är något tjockare, 65 mm om jag inte minns fel. Under är det 50 mm eldfast isoleringsskiva och under det 90 mm lecablock. Över är det mellan 50 och 100 mm keramisk filt och sen minst 100 mm vanlig stenull.

Edit: den är ganska välisolerad, alltså..

Jag brukar elda ungefär 4 timmar för att få upp ugnen i temperatur... Det kanske går att göra det lite fortare om man verkligen matar på mera ved snabbt, men jag gillar att elda lika mycket som jag gillar att göra pizzan... Nuförtiden är jag inte ens speciellt intresserad av att äta den.. :rofl:

Gillar man att äta pizza, och inte bryr sig om hur den hamnar på tallriken skulle jag rekommendera Ooni... (y)
Aa då gissar jag att jag gjort den för stor helt enkelt. Har nog inte tålamod att elda i 4 timmar :p
 
Min ugn är kupol, 750mm diameter invändigt med 50mm eldfast tegel i botten.
Brukar elda min ca 1,5h och elda ganska ordentligt den tiden. brukar räcka för att göra 10 pizzor utan att behöva elda golvet igen.
 
D Danii KD skrev:
Aa då gissar jag att jag gjort den för stor helt enkelt. Har nog inte tålamod att elda i 4 timmar :p
Håll ut, tålamodet kommer... (y)

Jag lade första sommarsäsongen på att lära mig elda i min ugn, sen den andra för att få ordning på degen... Nu när de processerna sitter blir det allt som oftast rätt bra pizzor...
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
T
D Danii KD skrev:
Aa då gissar jag att jag gjort den för stor helt enkelt. Har nog inte tålamod att elda i 4 timmar :p
Ne 15min en kvart är länge nog att vänta. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
epw och 7 till
  • Laddar…
D Danii KD skrev:
Aa då gissar jag att jag gjort den för stor helt enkelt. Har nog inte tålamod att elda i 4 timmar :p
Du kan testa att försöka minska volymen invändigt med en tillfällig lösning för att se om du får upp temperaturen. Exakt hur är ju svårt att säga om man inte vet hur skorstenen är placerad men om du kan minska volymen invändigt inom den existerande kupolen så kanske du kan trycka ner brandgaserna mer mot botten. Kan tänka mig någon kreativ lösning med vermiculiteskivor som man staplar upp mot kupolen som minskar volymen. I princip borde du se effekten snabbast genom att densiteten på det du minskar volymen med är låg men även att stapla upp eldfast tegel på något sätt borde funka
 
Bakugnen som vi brukar få använda, är konstruerad att brödet ligger på en tjock plåt (10-15 mm) på några tegelstenar. Sedan eldar man på sidan och under plåten. Då blir det varmt. När det blir för varmt för brödet, så borstar man bort kolet under plåten, och eldar bara på sidan.
Vi har även bakat många goda pizzor i den.
Men den tar ändå några timmar att få upp i temperatur.
 
vi har en ugn i byn tar 2 dagar att få varm men sen håller den sig i flera veckor med stöd eldning
 
  • Wow
  • Gilla
Cerb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.