BirgitS
A Annaonym skrev:
Hej,
Du verkar jättekunnig så jag undrar om man kan få lite kulörtips...?
Vi håller på och putsar hela huset och har precis bytt alla fönster till aluminium med flaggpost i färgen RAL9010.
Nu ska vi hitta en lämplig putskulör. Jag förstår att det allra snyggaste vore 0502-y07r på putsen men är rädd för att det blir alltför bländande att vistas vid huset i starkt solljus. Funderade innan på s1002-y, men har förstått att det kan upplevas "grönt" när fönsterna har ett rött inslag.

Vet du om man ska man lägga till samma siffra för rött om man vill få en bra matchning men med mer svarthet, alltså t ex 1002- y07r, 1102-y07r osv,eller bör man öka på även rödheten i takt med att svärtan ökar?
Toaster har inte varit inloggad de senaste 10 åren så det är osannolikt att hen svarar. Varför inte prata med någon i en riktig färgaffär.

Men annars så innebär väl 0502-y07r att det är 2 % kulör i färgen och av det är 7 % rött. Jag tror att det är så litet att det inte går att se. Eftersom fasaden är mycket större än fönsterbågar- och karmar så är det fasaden som kommer att bestämma vad ögat uppfattar som vitt/ljusgrått.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Toaster har inte varit inloggad de senaste 10 åren så det är osannolikt att hen svarar. Varför inte prata med någon i en riktig färgaffär.

Men annars så innebär väl 0502-y07r att det är 2 % kulör i färgen och av det är 7 % rött. Jag tror att det är så litet att det inte går att se. Eftersom fasaden är mycket större än fönsterbågar- och karmar så är det fasaden som kommer att bestämma vad ögat uppfattar som vitt/ljusgrått.
Hej, jag har hört att det ska vara märkbart och att fasadfärgen därför kan få ett oönskat utseende. Vi har rätt mycket fönsterbågar i fönsterna i och med de kraftiga glasdelande flaggposterna.

Men du har rätt i att jag nog ska besöka en riktig färgaffär och inte Bauhaus färgavdelning som jag gjort hittills. (Dock kommer vi inte köpa någon målarfärg utan putsa med genomfärgad puts.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.