Den tar inte emot laddning från orginalladdaren för att spänningen är för låg. Man får gå förbi laddregulatorn och forcera på spänning. Det är lite special att väcka batterier såhär.
Har inte gjort det på Ryobi batteri men det lär funka på samma sätt som för en Automower.
Prova att reklamera batteriet annars, det är nog enklare
 
Hur?
 
Min ctek laddare går inte att använda eller?
 
  • Gilla
calibramicke
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Min ctek laddare går inte att använda eller?
Hej

Jag vet inte exakt vad Johannes tänkt sig.

Men när jag eller vänner fixat där ett lithiumbatteri i ett skyddat paket, som liknar Ryobis lösning, så har det krävts att man knäcker upp förpackningen. Ofta krävs att man dremlar/skär eller osv, jag har inte sett någon lösning där man bara smidigt kan ta isär allt, utan det är fastlimmat/ihoptryckt för att inte lätt kunna ta isär. När batteriskyddet är isärtaget, får man sedan löda bort litjhiumbattericellerna,ladda dem separat och gärna testa, och sedan löda tillbaka.

Och detta skulle jag bara rekommendera till någon som verkligen vet vad man gör, det är faktiskt kraft i dessa 18650 osv batterier, och lödningen kräver en hel del mer än man kan tro, inget snabb mjuklödning här inte. Och brandrisken är inte försumbar har jag dessutom lärt mig av vänner, ännu inte testat praktiskt.

Och efter man gjort det, så har du ju noll möjlighet att reklamera.

Det är därför jag inte ens nämnde detta sätt att försöka få igång battericellerna inuti, det är något man tar till som sista åtgärd, om man verkligen kan och har gjort det förut. Finns annars batterifirmor som kan göra det, men det kan då prismässigt dra iväg, tar tid, och tid kostar.

Och antar att med ctekladdare så tänker du på en bilbatteriladdare, för blybatteri? Du hör hur fel det lätt kan bli?

Korta svaret: Reklamera

(mina reklamation med ryobi på bahus samt k-rauta har inte varit några större problem)
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Sålde av klipparen till en som ville laga den. För min egen del går jag tillbaka till min Klippo från 2006..
Slutet gott.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.