Maskintok skrev:
Jo jag har bara sålt dem i 16 år och kört dem i ca 20 år som proffs... bytte sågar vart annat år... 300/2100 serien va sista bra sågarna...
Vad är det som gäller nu då om man blir tvungen att köpa i framtiden.
Jag jobbar inte med sågning och röjning utan det är privat mark som underhålls.
 
A
T TheGame skrev:
Vad är det som gäller nu då om man blir tvungen att köpa i framtiden.
Jag rekommenderar allt utan dator i sig..
Så ingen autotune eller m-tronic.
Stihl har jag dock tyckt är lite trevligare trots detta.. Men det är ingen dator där det är magneter som jobbar med eller mot varandra...
Hva har även en känd historik över dåliga sågar i 500 serien.. Där ligger stihl bättre..

Annars så är echo väldigt fina och bra sågar..
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Annars så är echo väldigt fina och bra sågar..
Hyrde just en Echo, vilket var ett märke jag inte kände till sedan tidigare, och den var väldigt snäll i starten och röjde på bra. Tror den hade en motor på 30 cc och det verkar räcka fint för mitt behov.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
O OlaF skrev:
Hyrde just en Echo, vilket var ett märke jag inte kände till sedan tidigare, och den var väldigt snäll i starten och röjde på bra. Tror den hade en motor på 30 cc och det verkar räcka fint för mitt behov.
echo har funnits länge.
Men haft svårt med agenturer i Sverige.
fina och starka sågar..
De har vunnit mer mark nu när Hva och stihl gått över på batteri och jonsered har gått i graven...

De har dessutom inte samma krångel i sina ljuddämpare som Hva och stihl har så de kan varva mer fritt..
 
  • Gilla
BennybJorklof
  • Laddar…
A
O OlaF skrev:
Jag har kämpat hårt med att slita ut min Stiga Park, men den kämpar på trots att den är 30 år gammal nu ;)

Men det är säkert så att Stihl FS131 egentligen är en bättre maskin än Stigan. Den som reas på Jula är ju slut överallt också så detta var väl mer en standardfråga om ryggburna röjsågar än just precis bara den modellen.
O OlaF skrev:
Jag har kämpat hårt med att slita ut min Stiga Park, men den kämpar på trots att den är 30 år gammal nu ;)

Men det är säkert så att Stihl FS131 egentligen är en bättre maskin än Stigan. Den som reas på Jula är ju slut överallt också så detta var väl mer en standardfråga om ryggburna röjsågar än just precis bara den modellen.
kollade lite mer på stihlen och Stigan..
stihlen har 38.6 cc.. 1.9 hk
Stigan 51.7 cc.. 2.1 hk.
Det betyder att stihlen är helt beroende av varvtal för att kunna avverka.
Medans Stigan kan gå med lugnare varv för samma avverkning.
När det gäller maskin så hade jag valt Stigan.
bättre bottendrag, mer hk, ryggburen.
Samma pris ungefär... Eller billigare på jula..
 
  • Gilla
OlaF
  • Laddar…
Maskintok skrev:
kollade lite mer på stihlen och Stigan..
stihlen har 38.6 cc.. 1.9 hk
Stigan 51.7 cc.. 2.1 hk.
Det betyder att stihlen är helt beroende av varvtal för att kunna avverka.
Medans Stigan kan gå med lugnare varv för samma avverkning.
När det gäller maskin så hade jag valt Stigan.
bättre bottendrag, mer hk, ryggburen.
Samma pris ungefär... Eller billigare på jula..
Julas beskrivningar är nåt jag stör mig på...kalla en ryggburen trimmer för röjsåg
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Julas beskrivningar är nåt jag stör mig på...kalla en ryggburen trimmer för röjsåg
allt över 35 cc är en röjsåg.
Allt under 35 cc är en trimmer..
Så definitionen är rätt...
som med Hvas ryggburna elefant snabel..
En ryggburen röjsåg... Med svärd:thinking::rofl:
bäst man lär sig fäktas..
 
Hade Jula haft den Stigamodellen i lager så hade jag nog slagit till men nu skulle det vara 5-6 timmar t.o.r. för att handla, och de lägger inte undan så det riskerar jag inte. Får se vad det blir till slut.
 
A
O OlaF skrev:
Hade Jula haft den Stigamodellen i lager så hade jag nog slagit till men nu skulle det vara 5-6 timmar t.o.r. för att handla, och de lägger inte undan så det riskerar jag inte. Får se vad det blir till slut.
kollat om den går att köpa på nätet?
 
Maskintok skrev:
kollat om den går att köpa på nätet?
Tyvärr slut i webblager. Finns bara i en handfull butiker och närmaste är ungefär 3 timmar bort. Kostar en heldag att åka dit och är det fel på lagersaldot eller den sista blir såld så lär man ju få frispel.
 
A
O OlaF skrev:
Tyvärr slut i webblager. Finns bara i en handfull butiker och närmaste är ungefär 3 timmar bort. Kostar en heldag att åka dit och är det fel på lagersaldot eller den sista blir såld så lär man ju få frispel.
ring butiken före.. Då vet man...
 
Får se om någon semestertur tar mig i närheten. Annars är det som sagt lite väl lång omväg för att handla. Men ja, det går säkert att leta fram något nummer till butik.
 
galento
Maskintok skrev:
De var dock bättre förr...
:) Hmm , jag har använt en gammal Jonsered RS 51,a i 20 år och den har funkat bra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
galento galento skrev:
:) Hmm , jag har använt en gammal Jonsered RS 51,a i 20 år och den har funkat bra.
De är nästan bland de bästa sågar som tillverkats.. Hva 250rx, 252rx.
rs 51,52 är kanon...

stihl 450,480..
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi hade tur som en tokig och trots noll i lagersaldo och flera tidigare kollar så stod det helt plötsligt en Stiga SBC 252 F på vårt lokala Jula. Måste varit en retur eller något, men oöppnad. Klippte såklart till på en gång.

Vi har provkört den litet och den är riktigt trevlig. Jag med väldigt långa armar behövde förlänga remmen mellan sele och rigg(?) för att få det riktig bekvämt. Men det krävdes inget mer än en liten packrem, vilket också gav en smidigare justering med packremmens spänne.
Mycket skönare ljud än den Echo jag hyrde, men också tyngre. Det är ju nästan dubbla motorstorleken så inget förvånande. Vi har bara testat tråd än men den tar det mesta bara den.
Lättstartad både varm och kall så vi är nöjda hittills iallafall. Får väl se om någrar år om man valde rätt eller fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.