Kan någon dela med sig av erfarenhet av ryggburen röjsåg typ Stiga SBC 252 F https://www.stiga.com/se/287422002-17-sbc-252-f.html Eller såklart andra märken och modeller. Jag undrar mest om typen "ryggburen".

Det verkar ju bekvämt med vikten mitt på ryggen men är det en massa extra meck med den flexibla riggen? Går de sönder oftare? Detta är för rejält hemmabruk så inga timtal i skog och mark men den kommer utsättas för snår och sly och inte bara fjutta gräs.
 
A
O OlaF skrev:
Kan någon dela med sig av erfarenhet av ryggburen röjsåg typ Stiga SBC 252 F [länk] Eller såklart andra märken och modeller. Jag undrar mest om typen "ryggburen".

Det verkar ju bekvämt med vikten mitt på ryggen men är det en massa extra meck med den flexibla riggen? Går de sönder oftare? Detta är för rejält hemmabruk så inga timtal i skog och mark men den kommer utsättas för snår och sly och inte bara fjutta gräs.
Man slutade med dessa på 90-talet för att vibrationsskador uppstod i rygg och axlar..
Men nu finns ju Hva och stihl med dessa maskiner igen och de funkar skapligt..

pris värd på jula såg jag...
 
Ah, kan ju vara annorlunda för proffsen som kör så mycket mer.
 
...man kan ju undra om det verkligen är värt "besväret" jämfört med standardlösningen - en maskin som hänger i en bärsele. Jag skulle köra på en standardmaskin tex Stihl FS131 om det inte fanns speciella skäl till ryggsäcken.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
...man kan ju undra om det verkligen är värt "besväret" jämfört med standardlösningen - en maskin som hänger i en bärsele. Jag skulle köra på en standardmaskin tex Stihl FS131 om det inte fanns speciella skäl till ryggsäcken.
nästan dubbla priset mot stiga röjarn på jula... Så japp jag hade köpt stiga..
 
  • Gilla
OlaF
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Man slutade med dessa på 90-talet för att vibrationsskador uppstod i rygg och axlar..
Men nu finns ju Hva och stihl med dessa maskiner igen och de funkar skapligt..

pris värd på jula såg jag...
Jaså? Jag körde en röjsåg med en separat ryggsele som man krokade fast röjaren i.
Har inte sett det på ett tag, kan det var denna förklaring?
 
A
L larka742 skrev:
Jaså? Jag körde en röjsåg med en separat ryggsele som man krokade fast röjaren i.
Har inte sett det på ett tag, kan det var denna förklaring?
Låter som en baggen sele.
jonsered sålde prototypen till ett företag som hette baggen... Det är nedlagt sedan 15 år..
 
Ni pratar förbi varandra. Ryggsele med krok som man hänger maskinen i "på höften" är ju det som används nu.
 
Maskintok skrev:
nästan dubbla priset mot stiga röjarn på jula... Så japp jag hade köpt stiga..
Ja det var lite rea på Jula ser jag. Om detta är rätt storlek så hade jag tagit en Stihl alla dagar i veckan. Outslitlig för en privatperson vilket man inte kan säga om något som Stiga producerar (ok, möjligen deras snowracers då).
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det var lite rea på Jula ser jag. Om detta är rätt storlek så hade jag tagit en Stihl alla dagar i veckan. Outslitlig för en privatperson vilket man inte kan säga om något som Stiga producerar (ok, möjligen deras snowracers då).
har mycket bra att säga om stihl.. Men evighetsmaskin... nä knappast..
 
Jag har kämpat hårt med att slita ut min Stiga Park, men den kämpar på trots att den är 30 år gammal nu ;)

Men det är säkert så att Stihl FS131 egentligen är en bättre maskin än Stigan. Den som reas på Jula är ju slut överallt också så detta var väl mer en standardfråga om ryggburna röjsågar än just precis bara den modellen.
 
Brukar röja med Husqkvarna, köpte förra året en som jag slår gräs med, tidigare så bytter jag mellan klinga och tråd på den andra men denna har "bättre vinkel" så använder en till gräs och en till sly.
Tycker att Husqkvarna maskinerna verka tåla allt.
 
A
T TheGame skrev:
Brukar röja med Husqkvarna, köpte förra året en som jag slår gräs med, tidigare så bytter jag mellan klinga och tråd på den andra men denna har "bättre vinkel" så använder en till gräs och en till sly.
Tycker att Husqkvarna maskinerna verka tåla allt.
De var dock bättre förr...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Maskintok skrev:
De var dock bättre förr...
Det säger många om mycket.
Jag är då helt klart nöjd med husqkvarna maskinerna, har även 3 motorsågar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
T TheGame skrev:
Det säger många om mycket.
Jag är då helt klart nöjd med husqkvarna maskinerna, har även 3 motorsågar.
Jo jag har bara sålt dem i 16 år och kört dem i ca 20 år som proffs... bytte sågar vart annat år... 300/2100 serien va sista bra sågarna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.