Hej!

Detta kanske är out of topic men har inte hittat något forum med lika kunniga människor. Vi bor i en bostadsrättslägenhet från 1986 där vi har ett fönster ovanför badkaret (hål i huvudet från början) med duschen monterad på kortsidan. Det är såklart så att det blir blött och nu har träet börjat ruttna trots att vi är försiktigs.

I min enfald trodde jag att vi bara kunde byta fönster men en vän till mig sa att vi måste riva ut hela badrummet för att vi kommer ha sönder tätskiktet. Någon som vet? :S Är livrädd nu!

Föreningen säger att det är vårt ansvar då det är på insidan av huset. Mailat och frågat förre ägaren om de hade problem men det är på dagen två år sedan vi flyttade in så knappast dolt fel (och den var fräsch från början så de måste ha spacklat snyggt om de gjort en medveten fuling).

Tack för tiden!
 
  • Träram under ett frostat badrumsfönster med tydliga tecken på röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterkarm i vitt trä med synliga skador och röta, fotograferad med utsikt över grönska och flerbostadshus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Det är ju som du skriver inte optimalt med ett fönster där. Eftersom ditt badrum är från 1986, så kommer du med åldersavdrag inte få många kronor ändå vid en skada, och om man genomför ett byte försiktigt, och lagar efter förmåga så kommer du inte hinna få några nya problem orsakade av det bytet innan det ändå är dags att renovera hela badrummet ändå.
 
  • Gilla
Konra och 1 till
  • Laddar…
Nu är det fönster bågen du visar och den är inget problem att ordna utan att förstöra badrummet (ha det varit annorlunda ifall det var karmen). Man kan hänga av fönstret och laga det själv eller lämna in det till ett snickeri.

Tycker förövrigt bara det ser ut som om färgen släppt och inte att trät är mjukt. Skrapa bort färgen och häng ett duschdraperi framför fönstret så att de får torka ut m, sen målar du det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Nu är det fönster bågen du visar och den är inget problem att ordna utan att förstöra badrummet (ha det varit annorlunda ifall det var karmen). Man kan hänga av fönstret och laga det själv eller lämna in det till ett snickeri.
Tack! Så du tror att karmen, alltså den andra bilden går att rädda så att jag bara behöver köpa nytt fönster med aluminium/pvc-båge?
 
sätt ett duschdraperi som du drar för fönstret när duschen används
 
  • Gilla
kedjehus1973 och 2 till
  • Laddar…
Ser ut som man skulle förvänta sig tänker jag (gammalt o våtrum). Men ta dit en firma och hör efter om du kan byta fönstret? Det borde du kunna göra utan att förstöra tätskiktet om de är försiktiga. Vi bytta vårt 80x80 själva. Kostade runt 15,000kr (inte så dyrt).
 
J Jocke Best skrev:
Det är ju som du skriver inte optimalt med ett fönster där. Eftersom ditt badrum är från 1986, så kommer du med åldersavdrag inte få många kronor ändå vid en skada, och om man genomför ett byte försiktigt, och lagar efter förmåga så kommer du inte hinna få några nya problem orsakade av det bytet innan det ändå är dags att renovera hela badrummet ändå.
stort tack! Jag ska försöka få tag på en glasmästare som kan hjälpa oss med det. Badrummet är renoverat precis innan vi flyttade in så jag hoppas att vi slipper göra om det
 
Globetrot Globetrot skrev:
Ser ut som man skulle förvänta sig tänker jag (gammalt o våtrum). Men ta dit en firma och hör efter om du kan byta fönstret? Det borde du kunna göra utan att förstöra tätskiktet om de är försiktiga. Vi bytta vårt 80x80 själva. Kostade runt 15,000kr (inte så dyrt).
Hoppas att du har rätt! 15.000 vs att göra om hela badrummet för 150.000 är drömläge! ;)
 
S sophie.lrt skrev:
Hoppas att du har rätt! 15.000 vs att göra om hela badrummet för 150.000 är drömläge! ;)
Hej,

Ja, off topic. Vi gör badrumet nu - det är 4kvm golvyta ca och kommer kosta runt 250,000kr (i Stockholm).
 
Globetrot Globetrot skrev:
Hej,

Ja, off topic. Vi gör badrumet nu - det är 4kvm golvyta ca och kommer kosta runt 250,000kr (i Stockholm).
Jisses! Ja, det hoppas jag verkligen att vi slipper. Tack för svar
 
Med färgskrapning, slipning, ev spackling och sedan målning bör du kunna återställa fönsterramen till ett bra skick.
Om du inte har en, så köp en elektrisk slipmaskin, typ "slipmus" och lite olika grovlekar på slippapper.
Några timmars jobb med detta så ska det nog bli bra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Med färgskrapning, slipning, ev spackling och sedan målning bör du kunna återställa fönsterramen till ett bra skick.
Om du inte har en, så köp en elektrisk slipmaskin, typ "slipmus" och lite olika grovlekar på slippapper.
Några timmars jobb med detta så ska det nog bli bra.
Stort tack! Då börjar vi där
 
Som sagt, Bör räcka med normalt underhåll. Slipa rent och måla om.
 
  • Gilla
Bullmorsa och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag vet inte vad stadgarna i din förening anger men normalt får man inte byta ut fönstret själv eftersom det är viktigt att alla fönster ser likadana ut. Det man ska göra själv är att underhålla fönstret väl.
 
  • Gilla
kedjehus1973 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och kolla stadgarna vem som har målningsansvaret för fönstrets insida respektive underhållsansvar om mer än målning krävs. Gissningsvis är du som bostadsrättshavare ansvarig endast för målningen av fönstrets insida, det tycks ju också vara det som styrelsen har uppgivit. Men styrelsens ledamöter är ju bara dina grannar så de kanske gissade/tyckte och inte kollade i stadgarna... Man vet aldrig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.