Stormen Gorm drog just in och gjorde många hushåll strömlösa. Här går vi igenom olika sätt att skaffa egen ström.

Du kan läsa artikeln här: Rusta dig för strömavbrott
 
Borde man inte kunna använda bilen som reservelverk? En bilgenerator kan ju generera kanske 100-200A (12V), så det blir ju omkring 1kW - 2kW efter att man omformat strömmen till 230V AC. Om man bara ser till att ha ordentligt med bränsle i tanken borde det funka.

Om jag börjar få problem med avbrott kommer jag att köpa en vanlig dator-UPS till cirkulationspumpen. En sådan UPS är billig och kan nog driva en cirkulationspump länge.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Generellt är bilarnas generatorer på omkring max 70-140A. Detta vid ett varvtal kring 2000v/min.
Skulle tippa att om generatorn belastas maximalt under för lång tid så blir den överhettad och går sönder.

En omformare har stora förluster så det är mycket vunnet på att försöka anpassa förbrukarna till tex 12V.
 
Plus att bilgeneratorer är sällsynt ineffektiva. Bättre med ett riktigt elverk om man verkligen skall förbereda sig.
 
Det är ju inte så ofta man behöver reservkraft. Bor man på landet med konstanta strömavbrott så är givetvis ett riktigt elverk bättre, men bor man i stan och bara vill kunna hantera rena nödsituationer så kan man acceptera att elverket är ineffektivt. Bilen som generator har fördelarna att den redan finns där utan att man behöver köpa in, underhålla och regelbundet provköra ett elverk. Man behöver inte heller ha extra bränsle hemma som ska cirkuleras, och man kan köra iväg och tanka elverket hyfsat enkelt.
 
Hur ofta blir folk utan ström i mer än ett dygn? Jag har själv bott på landet i 24 år av mitt 30-åriga liv och har aldrig varit med om längre avbrott än än timme på sin höjd.
Skulle jag köpa en generator så hinner den bli antik innan den behövs på riktigt. :p
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
pelpet skrev:
Om jag börjar få problem med avbrott kommer jag att köpa en vanlig dator-UPS till cirkulationspumpen. En sådan UPS är billig och kan nog driva en cirkulationspump länge.
En enkel UPS är en bra lösning därför att den är billig och har batterier, laddare, växelriktare och växling till nödkraft allt i ett. Däremot har den mycket små batterier och därmed kort drifttid. De är inte gjorda för att du skall fortsätta jobba med datorn, utan för att du skall kunna spara och stänga av på ett kontrollerat sätt. För lång drifttid krävs större batterier.
 
Nu har jag räknat. En enkel ups för ca 2000kr bör kunna driva en cirkulationspump på 50W i ungefär en timme, dvs inte jättelänge. Det blir alltså mer en komfortlösning än reservkraft. Ska man ha en sån lösning så måste man nog förstärka med mer batterikapacitet. Ett vanligt fritidsbatteri på 100Ah borde ge en drifttid på 24 timmar om jag räknar rätt.
 
Hemmakatten
Läsvärd artikel. Vad jag inte förstår är det här med UPS. Är det någon som kan förklara lite utförligare? Vår cirkulationspump till golvvärmen via pelletskaminen drar inte mer än max 50W. Dricksvattenpumpen är 3-fas men vi har en sjötomt och kan hämta vatten därifrån till toa och tvätthygien.
 
S
fundera på att klara er utan el. att fixa det är 100 gånger viktigare än att ha el i någon form
 
Hemmakatten
Vi är väl nästan där,förutom den vattemantlade pelletskaminen som håller igång golvvärmen. Men den drar så lite, kanske 50W att det borde räcka med ett bilbatteri (hur man nu kopplar in det? ) Gasolspishäll och vatten från sjön borde bidra positivt.
 
En UPS är avsedd för kortvarig drift av t.ex dator, den tid datorn behöver för att stänga ned eller den tid som behövs för att starta ett reservkraftssystem. Dom har alltså i allmänhet en väldigt låg kapacitet och kan inte driva en cirkulationspump speciellt länge. Vid större energimängder rusar priset kraftigt. Fördelen med UPS är att den är liten och enkel, bara att plugga in. Den kan vara aktuell i ert fall om systemet tar skada (kokar) om pumpen stannar. Behöver inte pelletskaminen ström för sin pelletsmatning?

För en cirkulationspump som inte får stanna är ett nödströmspaket en billigare lösning. Det är i princip samma som en UPS fast med en kort inkopplingstid och större effekt. Paketet med ett stort blybatteri blir givetvis också mer skrymmande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.