Mikael_L
MathiasS skrev:
Det var inte meningen att vara hemlig, det är en NFO Sinus frekvensomformare jag ska styra med pc-mjukvara.

Det behöver inte vara wifi, det kan lika gärna vara trådad ethernet eftersom det finns i närheten av omformaren. Andra radiovarisnter är ju möjligt, men det blir flexiblare om jag kan komma åt detta via nätverket.

Det ska köras på windows och datoen ska inte stå där omformaren sitter. I allafall inledningsvis så får omformaren sitta bredvid vattenpumpen som ska regleras.
Ja den du nämner i denna tråd alltså. :)
https://www.byggahus.se/forum/el/188468-billig-frekvensomriktare-att-kora-3fas-elmotor-langsamt.html
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
tommib skrev:
Om du har Cat6 draget fram till pumpen (dvs ren kabel utan annan trafik) så kan du köra RS485->RS232. Sådana omvandlare kostar typ inget på ebay.

Sen måste jag säga att jag skulle vara lite skeptisk till att styra en omformare från en PC-dator. Frågan är hur mycket man kan få den att balla ur genom att mata den med dumma parametrar. Om det finns gott om inbyggda skydd i den skulle det väl gå an men om den inte har någon egen skyddslogik skulle jag satsa på en liten arduino framför som har hårdkodade värden och testad kod. Då kan du också göra ett eget ethernetgränssnitt....
Jsg ska inte bygga något eget, denna omformare har färdig mjukvara utvecklad av tillverkaren som har funkat i 15-20 år. Arduino låter som över ån efter vatten.....:)

Det går att köra rs485 också, men jag har ingen oanvänd kabel tillgänglig i nätverket, måste passera två switchar.
 
MathiasS skrev:
Jsg ska inte bygga något eget, denna omformare har färdig mjukvara utvecklad av tillverkaren som har funkat i 15-20 år. Arduino låter som över ån efter vatten.....:)

Det går att köra rs485 också, men jag har ingen oanvänd kabel tillgänglig i nätverket, måste passera två switchar.
Tja, jag har ingen nutida erfarenhet av seriell-till-ethernet adaptrar, men det verkar ju finnas en uppsjö av dem ganska överkommpligt exv. den här bara för att ta ett exempel. Den har TCP/IP stack också, så jag antar att du bara behöver en, och så kan du få nätverksaccess från hela nätverket till din enhet. (Den är ju en dator+nätverkskort i liten förpackning, så det är ju inte orimligt. Man kan bygga en själv av en arduino med ethernet-shield, det verkar många ha gjort).

Så då kan ju vem som helst stänga av vattnet bara genom att leka med sina telefoner, kan ju inte bli smidigare? ;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, jag har ingen nutida erfarenhet av seriell-till-ethernet adaptrar, men det verkar ju finnas en uppsjö av dem ganska överkommpligt exv. den här bara för att ta ett exempel. Den har TCP/IP stack också, så jag antar att du bara behöver en, och så kan du få nätverksaccess från hela nätverket till din enhet. (Den är ju en dator+nätverkskort i liten förpackning, så det är ju inte orimligt. Man kan bygga en själv av en arduino med ethernet-shield, det verkar många ha gjort).
Jag tror inte två sådana kan prata med varandra, så den löser bara problemet i pump-änden. Det är den andra änden som är besvärlig, det ska se ut som en lokal com-port i Windows.

Att göra något själv med Arduino-prylar är nog ingen dum idé. Typ Dator <-> USB <-> seriport <-> Arduino <-> ethernet <-> Arduino <-> serieport <-> NFO Sinus
 
Tack Lars, den där kan nog också funka!
 
tommib
Det verkar finnas en hel del på temat, men mest för Linux/Unix/BSD.

https://en.wikipedia.org/wiki/COM_port_redirector

Kolla in Comm2IP och TinkerProxy, de verkar vara för windows och kan ev lösa problemet. Det gäller ju bara att de stödjer interfaceburken i andra ändan.

Jag förstår motviljan mot att bygga en egen lösning med arduino, men du bör väga in möjligheten att få omformaren/pumpen/båda sabbade av att din applikation kraschar och skickar brus till gränssnittet. Förhoppningsvis är gränssnittet robust men jag skulle nog försäkra mig om det...
 
Tommib, det är denna jag ska använda:

http://nfodrives.se/produkt/mjukvara/

Jag har förstås ingen aning om hur stabil den mjukvaran är, men jag skulle bli väldigt förvånad om jag lyckas bygga något bättre själv, ovanpå en arduino. Det verkar helt rimligt att förvänta sig att NFO's mjukvara funkar som den ska så länge jag kan tillhandahålla en stabil kommunikation till serieporten.
 
Jag vill bara påpeka att det jag föreslog med Arduino inte ersätter NFO's mjukvara, utan endast är ett hjälpmedel för att få en "remote" serieport över TCP/IP att se ut som en lokal serieport. Eftersom man då kan använda en vanlig USB-till-serieport-adapter så blir det inget trassel med drivrutiner på Windows-PC'n.
 
b_hasse skrev:
Jag tror inte två sådana kan prata med varandra, så den löser bara problemet i pump-änden. Det är den andra änden som är besvärlig, det ska se ut som en lokal com-port i Windows.
Ja, jag antog att den levererades med drivrutiner som fick den att se ut som en lokal com-port i andra änden. Men när jag läser manualen så är de inte direkt solklar över det. Det verkar i exemplet på slutet som det är det som avses, men det är inte klart. (Det är ju iaf det självklara sättet att ordna det på).

I vilket fall så finns det i så fall andra apparater som levererar en virtuell com-portsdrivrutin i PC-änden med TCP-koppel emellan. (Det finns tom fri programvara som gör dylikt, den kan iaf tjäna som startpunkt.)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vill man inte krångla passar de som nämndes i de första 3-4 inläggen perfekt särskilt Moxa, några hundralappar extra så är man igång på minuten. Annars kanske det i detta fallet går lika bra med digital IO fjärr åt vardera eller åtminstone ena hållet.
 
GK100 skrev:
Vill man inte krångla passar de som nämndes i de första 3-4 inläggen perfekt särskilt Moxa, några hundralappar extra så är man igång på minuten. Annars kanske det i detta fallet går lika bra med digital IO fjärr åt vardera eller åtminstone ena hållet.
Jag trodde de var WiFi, vilket iaf jag skulle undvika för en sådan tillämpning särskilt om det finns tråd. Men jag ser nu när jag läser på hemsidan att de har vanligt interface också, och dessutom gör reklam för drivrutinsprogramvara med virtuell seriell port. Och inte så dyra heller.
 
Nej där finns det mesta på det temat, för egen del håller jag dem sen decennier som lite standard måttstock vid snittvandlare, korhållsmodem, fiberringar i svår industrimiljö, ställverk osv. Står inte di Swenskes Westermo efter i de sammanhangen. :)
 
Det finns många bra förslag här och jag har hittat några till runt detta. När jag tänkt lite mer på det tycker jag väl att en trådad lösning är bättre även om wifi antagligen skulle funka rätt bra det med.
 
Håller med GK100.
Moxa fungerar i alla lägen.
Givetvis går det att trixa med olika hårvaru lösningar med diverse tcp (telnet) kopplingar och virtuella com portar.
Men Moxa är oftast enkelt och stabilt.
 
tommib
Nu läste jag manualen till den där Moxan och ändrar min ståndpunkt till: Köp den. Om du ändå inte vill pilla med detta utan bara ha det fungerande så är det nog inte mycket som slår kompabilitetslistan på den prylen. Den var inte ens så dyr som jag väntade mig för något från Moxa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.