Mikael_L
Hrm, jag anar att jag kanske överarbetar saker nu i tanken ...

Men just nu så har vi en mediaomvandlare fiber -> ethernet, sen kommer det en wifi-router som har 4 utgående TP-portar.
Dessa har använts till en NAS, min stationära (kombinerat med en liten switch så den även går till skrivare) en lina till TV-platsen (även om det just nu körs trådlöst ändå) och så ytterligare ett uttag som används lite intermittent. Sen finns det ett antal rör till i huset för fler framtida TP-uttag.
Jag har också nyss dragit ut en kabel till garaget, som antagligen ska få internet, vilket år som helst nu.

Nu har ungarna fått stationär datautrustning och kravet på internetanslutningen ökar där. De spelar ju så ping/latency blir en viktig parameter.
Och antalet lediga uttag i routern var ju redan noll.
Så nu är det dags att sätta upp en switch där.

Men då börjar tankarna snurra. Ska ungarna få varsin port på routern, så det inte läggs på latency för hoppet genom switchen. Är det fler saker jag vill ha på uttag direkt på routern.


Borde jag egentligen byta till en router med 8 portar nu? (Det är ju däremot ovanliga och dyra fåglar).
Kanske en 8 portars (eller 16) router helt utan wifi, och sen wifi-routern efter denna ...?


Jag har just nu 9st rör dedikerade för nätverk, det kommer bli ett par till, sen finns det några rör som är dragna för rumstermostater som inte kommer sättas upp, och därmed kan användas för nätverk om nöden kräver det.
Jag kan dock inte se att jag någonsin kommer behöva mer än 7-8 anslutna enheter samtidigt, så en 8-ports router gör att det knappast behövs mer sen.
 
Mikael_L
Lite hoppas jag att folk ska säga mig att det spelar absolut noll roll ifall jag bara klämmer in en extra switch efter routern. Att ett extra hopp inte spelar någon roll för något.

Visst finns det ett max antal switch-hopp ? (max 3 eller 4 i rad ...)
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
För deras spelupplevelse spelar det absolut noll roll hur många switchar du klämmer emellan.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
OK.
Så den enkla lösningen för mig, just nu, är att tjacka en billig gigabit-switch, och bara utöka portarna, så kan jag fundera på resten sen ... :)

Finns det några tips på wifi-routers med 8 TP-portar då, som inte är dyra som knark.

Asus RT-AC88U med 8 portar ligger bäst till i pris på de som jag hittat, 2500:-
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/asus-rt-ac88u/227494.8935/
Men den tror jag att man ska undvika, den verkar ha stadiga problem med att hälften av portarna lägger av, prova googla "RT-AC88U port 5-8 issue" exempelvis.

Då verkar ASUS RT-AX88U vara bättre, då jag inte hittar några problemrapporter på nätet.
https://www.webhallen.com/se/product/291611-ASUS-RT-AX88U-AX6000-Gigabit-Ethernet
Webhallen har lite rea, 3000:- just nu.

Men detta är ju rätt dyra saker förstås. Samtidigt kanske jag får lite andra nya bra egenskaper i form av bättre mjukvara och räckvidd, inget jag vet något om, men inte otänkbart.
Det ska ju i alla fall vägas in ifall jag jämför med priset på en billigare router + switch.
Men OK, nu har jag fullt tillräckligt med wifi-routers så jag kommer inte behöva köpa någon ny ändå, om det nu inte är 8 portar som är kravet.
 
Du kan inte tänka dig att göra en mer seriös och permanent installation?
 
Det är ett feltänk att tro att ett switchhopp introducerar latency som är märkbar för en spelare. Vi pratar om microsecunder.

Att använda en router som langar paket snabbt kommer vara *mycket* viktigare. och där vet du ju att du inte har märkbara problem idag.

Du hittar antagligen 100ggr mer tid på att stänga av wifi eller andra tjänster i routern......men det är ändå i storleksordningar som är försumbara för den som spelar.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Asus RT-AC88U med 8 portar ligger bäst till i pris på de som jag hittat, 2500:-
[länk]
Men den tror jag att man ska undvika, den verkar ha stadiga problem med att hälften av portarna lägger av, prova googla "RT-AC88U port 5-8 issue" exempelvis.
Problemet tycks dyka upp efter några minuter, några dagar, månader eller några år. Antingen lever man med problemet eller sä....
Jun 14, 2016 #10
Just an update, I bought it back to the store and swapped it over for a brand new one. Apparently this issue does happen, albeit rare in ASUS routers but technology can fail in any case. Definitely a hardware issue as opposed to software. Hopefully a help for anyone with the same issue. Thanks for everyone's h
elp.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då verkar ASUS RT-AX88U vara bättre, då jag inte hittar några problemrapporter på nätet.
[länk]
Webhallen har lite rea, 3000:- just nu.
Den är ju nyare så det har väl inte skrivits så mycket om den.

Det är en Wifi 6 router (.ax standarden) som kan ge typ 20% till 4ggr högre prestanda än AC beroende på vad och hur många nya enheter med wifi 6 du har. Det kan ju vara tråkigt att köpa gammal teknik.

Gamingroutrar brukar har fördelen med hårdvaru-NAT, eller ”brandvägg i hårdvara”.

När jag läste rubriken på din tråd trodde jag du skulle fråga om Wifi-router eller ”riktig” router utan Wifi.
Utbudet på dessa är dock begränsat och har inte så välpolerade användarvänliga GUI som många konsument WiFi-routrar.

En EdgeRouter Lite med 3 portar räcker ju. Man behöver egentligen bara en WAN och en LAN-port.
Eller någon MikroTik router med 5 portar?
 
Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
När jag läste rubriken på din tråd trodde jag du skulle fråga om Wifi-router eller ”riktig” router utan Wifi.
Utbudet på dessa är dock begränsat och har inte så välpolerade användarvänliga GUI som många konsument WiFi-routrar.
Jag vet för lite ..
blackarrow blackarrow skrev:
En EdgeRouter Lite med 3 portar räcker ju. Man behöver egentligen bara en WAN och en LAN-port.
Eller någon MikroTik router med 5 portar?
Två märken som jag hört en del om ... hypade ...?
Men visst, kan det sitta ett par switchar i daisy-chain utan att det påverkar något prestanda märkvärt så kan ju första routern i princip vara vad som helst, bara den har bra funktioner för att separera WAN/LAN och brandvägg, och sånt.
 
harry73
Är det inte bättre att ha en router och separata accesspoints?

Jag har en ubiquiti Edgemax som router (inte så många portar dock, och sedan en ubiquiti unifi AP

Tillsammans kostar de under 2000 spänn, så då kan man kosta på sig en switch.

Fördelen är att placerar routern, där man har alla kablar, och accesspoint, där man får bäst wifimottagning
 
  • Gilla
ZipLock och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Redigerat:
De flesta problemen ligger i mjukvaran och inte i hårdvaran. Länge sedan jag körde original firmware.
 
harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den har bara en POE-utgång?
Ja, men köper man en AP med poe får man också en poe injektor Den placeras lämpligen i nätverksskåpet. Man behöver fortfarande eluttag, men inte vid själva AP:n
 
harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sätter man upp gästnätverk och sånt i denna router, eller i AP?
Jag tror man gör det i AP:n, eller mjukvaran som hör till och som installeras på en dator, men jag satt upp AP:n för två dagar sen, och har inte kommit dit än.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tror man gör det i AP:n, eller mjukvaran som hör till och som installeras på en dator, men jag satt upp AP:n för två dagar sen, och har inte kommit dit än.
Man gör det i mgmt-mjukvaran till APn.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.