Nerre skrev:
Men det där spricker ju oftast eftersom man är tvungen att placera routern där bredbandet kommer in. Det ska ju inte bara kablar från routern, det ska en kabel till routern också (inkommande).

Däremot är jag en stor vän av att skilja mellan router och accesspunkt. Routern ska sitta vid inkommande internet och "isolera" ens nätverk från internet, den trådlösa accesspunkten ska sitta centrals så man får en bra wifi-täckning.
Inte allt för sällan är det RJ45 på WAN porten, då där det bara dra en kabel dit man vill ha den.
Och att routern även har inbyggd accesspunkt, jag personligen föredrar allt i ett så jag slipper ha flera, dosor / lådor som kan kopplas in någonstans.
 
M
En gång i tiden skulle allt vara WiFi. När det var nytt och coolt.
Idag är wifi bara en lösning för nödgade situationer, Ipad och ungarnas nallar
 
Andy78 skrev:
Inte allt för sällan är det RJ45 på WAN porten, då där det bara dra en kabel dit man vill ha den.
Javisst, men då är det ju meningslöst att flytta routern för att slippa dra en kabel, eftersom man då ändå måste dra en kabel till router. Det blir alltså inte mindre kabeldragning för det.
 
Nerre skrev:
Javisst, men då är det ju meningslöst att flytta routern för att slippa dra en kabel, eftersom man då ändå måste dra en kabel till router. Det blir alltså inte mindre kabeldragning för det.
Nej det påstod jag inte heller, argumentet var att routern då inte behöver placeras där fibern kommer in.
 
Nej, argumentet var (min fetmarkering):

Andy78 skrev:
En bra grej att tänka på är var man placerar routern för att öka antalet uttag och minska kabeldragning, istället för att sätta den på en yttervägg och sedan tex dra kabel 2 meter eller över en dörr och ned för att sedan gå på list eller genom vägg, så kan man sätta den på en innervägg till ett annat rum, man kan då dra kabel vidare samt borra ett hål över eller under routern och dra igenom en kabel och lätt skapa ett uttag i bakomliggande rum.
Och jag menar att det ger inte direkt mindre kabeldragning.

Ritar lite fina bilder.
Två schematiska illustrationer av kabeldragningar med en router placerad olika.
Här tycker jag inte att det nedre alterantivet ger mindre kabeldragning än det övre.

Möjligen menade du istället så här?
Schematisk jämförelse av kabeldragning med och utan en central router eller switch.
Och där kan jag hålla med om att det blir mindre kabeldragning, men det handlar ju då om att placera routern mer centralt i förhållande till de enheter som ska anslutas dit.

Själv föredrar jag istället den här lösningen (en extra switch).
Schematisk bild av kabeldragning, övre visar parallella linjer, nedre linjer möts i en punkt med en extra enhet.

Visst, en extra switch kostar ett par hundralappar, men jag tycker man får större flexibilitet. För rätt vad det är vill du ha en klient inkopplad i närheten av där internet kommer in, och då blir du i såna fall tvungen att dra en kabel "tillbaka".
Schematisk illustration av kabeldragning med en switch, förgrenad från en central router.

Då tycker i alla fall jag att det är enklare att ha routern med nåt extra ledigt uttag stående där.


Schematisk bild som visar två alternativ för kabeldragning med och utan extra switch.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.