Och angående switcharna misstänker jag att de som rekomenderade är en vanlig "dum" switch utan poe som troligtvis fungerar bra men om du vill börja dela upp trafiken med vlan och liknande kommer du behöva byta switch och då skulle jag rekommendera en unifi switch för att få in den i samma kontroll som resten av nätverksutrustningen.
 
Att rekommendera Ubiquitis produkter till en glad amatör är att skjuta över målet anser jag. Oavsett om dessa produkter är oerhört kraftfulla sett till dess pris så är det även oerhört mycket mer komplicerat att konfigurera dem.
 
L lindquist_o skrev:
Tack för all info. Kul att ni vill dela med er av era erfarenheter och kunskap.
Har pratat med Kjell o co och de föreslog en ”vanlig” router som jag stänger av det trådlösa på, typ TP Link AC 1900.
Till detta tyckte de att jag sätter upp 3 st 8 portars av deras egen switch, Plexgear.
Sedan två accesspunkter, t.ex Ubiquiti Unifi AC 1200.
En kollega tyckte att jag ska köpa en Ubiquiti Security Gateway istället för routern från TP Link. Priset är ju ungefär detsamma så det spelar ingen roll.
Han tyckte även att jag ska köpa Ubiquiti POE switchar med 8 portar. Dessa är 1000 kr dyrare per st än den Kjell o co rekommenderade.

Hur ska jag göra? Är det värt pengarna med de dyrare switcharna? Vinner man på att ha samma märke på all utrustning? Vilken av de två routrarna är bäst/enklast? Kan kanske betala lite mer men det ska i så fall innebära högre driftsäkerhet och bättre användarvänlighet, inte tvärtom. Tror inte att jag behöver en massa ”lullull”.
Tänker du köra Ubiqutis grejer så släppte dom en ny enhet igår.

Den är en Ubiquiti Security Gateway, Ubiquti Cloud Key, mindre gigabitswitch och en accesspunkt i ett. Så sitter fiberdosan på ett ställe där du tänk sätta en accesspunkt så räcker det att du köper en accesspunkt som det följer med en POE-Injektor i lådan så att den får ström från väggen istället och så behöver du bara dra en nätverkskabel till Accesspunkten.

https://m3.idg.se/2.1022/1.726067/ubiquiti-dream-machine

Skulle du ha nytta av det så har Ubiquti UniFi In-Wall HD tre stycken nätverksportar i sig förutom att den är en accesspunkt och du skulle kunna använda den för att få en riktig nätverkskabel till TVn, ljudsystem och konsoler utan att behöva dra extra kablar.
 
Rätt eller fel men nu har jag i alla fall bestämt mig.
Blev Ubiquit både som router, switchar och AP.
Även om jag är en ”glad amatör” så är jag nog ganska normalbegåvad och har normalt teknikintresse. Tror och hoppas därför att detta bli bra. Annars får jag väl återkomma...
Nu ska vi bara få fibern installerad och driftsatt. Tror att det är ca 2-3 veckor bort.
 
  • Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt val - det kommer bli hur bra som helst och behöver du support finns det gott om folk här som kan stå till tjänst (y).
 
  • Gilla
lindquist_o
  • Laddar…
Ett billigt och bra alternativ är annars att använda konsumentrouters som kombinerade accesspunkter/edgeswitchar. Då får man både WiFi och fyra extra Gbitportar *per accesspunkt*. Kombinera gärna med en bra router (helst OpenWRT) och managerbar switch.
 
Ja, precis som Zakalwe skriver, vill man ha mest för pengarna idag så köper man "trådlösa routrar" som man sen konfigurerar efter behov (på den som man kör som router kan man slå av accesspunkten, på de som man kör som accesspunkt slår man av routerdelen). Anledningen är att de tillverkas i så stora volymer att priserna blir rejält pressade. I princip så kostar en ren accesspunkt mer än en trådlös router med samma prestanda, helt enkelt på grund av att de säljs i mindre volymer och till annan målgrupp (främst till företag).

Rena switchar kan man hitta mer prisvärt (särskilt om man ska ha många portar). Vår router har 4 portar, en port går till en gigabitswitch med 8 portar, från den går en kabel till switchen i den router som körs som accesspunkt, och därifrån går det en kabel till basstationen för DECT (vi kör IP-telefoni).

Sen har vi en gammal 8-portars switch som bara klarar 100 Mbit/s, som används för de grejer som ändå inte har stöd för gigabit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.