Status
Tråden går ej att kommentera.
Har full med ogräs på min stora grusuppfart, har inte haft tid att hålle efter i år.

vilket funkar bäst, roundup eller ättix dubbel effekt?
 
Skulle aldrig rekommendera Roundup så därför säger jag Ättix. :) Jag vet däremot att många kommer att säga Roundup men det får vara på deras samvete.

Det finns annars ogräsbrännare med gasflaskor som är enkla och snabba att använda och som funkar bra. Som mycket annat kräver det upprepade behandlingar för full effekt.

/Kalle
 
Varför vill du inte rekommendera Roundup?
 
Ska inte ge mig in i en lång utdragen debatt om detta igen men jag tycker inte att det är tillräckligt fört i bevis att Roundup skulle vara så ofarligt som tillverkaren påstår, tvärtom så har man, vilket tillverkaren påstår är omöjligt, hittat roundup i grundvattnet t.ex. här i Sverige. Det får en att undra litegrann hur mycket som är sant i Mosantos marknadsföring. De har redan blivit fällda i marknadsdomstolen för vilseledande reklam en gång...

Kort sagt: Desto mindre gift desto bättre! Vi människor har genom tiderna släppt ut massor av skit som vi vid tillfället påstod skulle vara helt ofarligt och till och med druckit dricksglas av det i direktsänd TV!

Nä, hellre lite ättika i så fall! :)
 
Ah, okej, då vet jag. :)
 
Har debatterat detta med Kalleman i en tidigare tråd men skall denna gång bara ge en kort kommentar.

Jag anser att Roundup är helt outstanding för att bekämpa ogräs, ättix, brännare och diverse annat är inte ens i närheten av Roundups effektivitet punkt slut. Att man sen kan påvisa att det skulle vara farligt för grundvattnet och mammors livmödrar som framförts nu och tidigare ger jag inga övriga kommentarer om det överlåter jag till andra att påvisa. Sen är det ju upp till var och en att själv avgöra vad man vill använda på sina egna ägor.
 
robban44 skrev:
Jag anser att Roundup är helt outstanding för att bekämpa ogräs, ättix, brännare och diverse annat är inte ens i närheten av Roundups effektivitet punkt slut.
Ja det lär väl knappast finnas någon som ifrågasätter. Däremot håller jag fullt med Kalleman om att man bör vara försiktig i användningen av glyfosater/Roundup eftersom långtidseffekten på miljö och människor fortfarande är okänd. Det verkar heller inte vara så snabbt nedbrytbart som tillverkaren Montesanto hävdar (ett företag med en särdeles tveksam etik på miljöområdet). Jag skulle välja ättika. Eller gräva ner en markduk under gruset så slipper man skvätta med bekämpningsmedel.


robban44 skrev:
Sen är det ju upp till var och en att själv avgöra vad man vill använda på sina egna ägor.
Jurdiskt javisst. Moraliskt är det mer tveksamt eftersom skiten riskerar att hamna utanför den egna tomten på sikt. Naturligtvis kan man tycka att det handlar om försvinnande små mängder i privatsammanhang - jordbruket står för den största förbrukningen av Rounup. Men varför bidra? Ser ingen anledning till att inte nyttja försiktighetsprincipen när det gäller bekämpningsmedel. Annat än latmasken då.
 
robban44 skrev:
Har debatterat detta med Kalleman i en tidigare tråd men skall denna gång bara ge en kort kommentar.

Jag anser att Roundup är helt outstanding för att bekämpa ogräs, ättix, brännare och diverse annat är inte ens i närheten av Roundups effektivitet punkt slut. Att man sen kan påvisa att det skulle vara farligt för grundvattnet och mammors livmödrar som framförts nu och tidigare ger jag inga övriga kommentarer om det överlåter jag till andra att påvisa. Sen är det ju upp till var och en att själv avgöra vad man vill använda på sina egna ägor.
Just det, själv föredrar jag kärnvapen, jag förstår inte varför grannarna klagar.
 
Och jag anklagades för att vara intolerant tidigare, jisses, undrar vad herr formgud som påtalade detta tycker om kärnvapen?

Men det är rätt märkligt egentligen, när Round up förbjöds för ett par år sedan länsades hyllorna illa kvickt i alla affärer som sålde detta, åtgången var strykande. På min arb.plats där det såldes tog det slut innan man hann blinka så nog används det i ganska stor utsträckning förutom i jordbruket. På detta forum finns idag säkert många medlemmar som har eller skall använda Round up för att utrota ogräset hos sig själva men dom debatter som förekommit om att få bort ogräs så förkastas medlet totalt av ett fåtal men dom som använder det är helt tysta, man kan ju undra varför?? Det är ju inget förbjudet. Att jag använder max 3 dl koncentrat om året i min egen trädgård är så hemskt att jag hotar hela mänskligheten och får klä skott för detta är ju bara skrattretande.
 
Den här debatten hade tydligt förts tidigare, i den här tråden. Vi kanske skulle nöja oss med den, nu börjar detta bli lite offtopic. Svaret på trådstartarens fråga om vilket som är mest effektivt kanske är givet, men att det råder delade meningar om farligheten hos roundup är också tydligt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.