Vår gräsmatta är inte sådär jätteväl skött de senaste 10 åren då en gammal gubbe bodde ensam i huset. Det har då resulterat i att det finns en jädra massa maskrosor på gräsmattan.

Finns det något bra bot att dunna få bort dem eller är det bara att schakta av hela gräsmattan och lågga duk under hela och börja om för att få bort dem?

Har ju ingen lust att springa och gräva upp dem för hand med ogräsnypa eller liknande då de är alldeles för många.
 
Det finns mig veterligen ingen dunderkur mot maskrosor, utan det blir till att som du säger antingen gräva upp dom själv eller schakta av mattan. Om man gräver upp själv så innan allt är borta så kan man med rimlig insats se till att de inte sprider sig så mycket genom att knipsa av de gula blommorna innan de blommar ut och sprids för vinden.
 
Vi har använt gödningsmedel med ogräsbekämpning i. Ogräset "växer ihjäl". Det har fungerat kanon. Alla maskroser försvann :)
 
Jag köpte en säck med kombistroller (gödning och mot ogräs), och jag blev av med större delen av maskroserna. Visst finns det en hel del kvar, men man blir ändå aldrig av med allt. Meen nu är det vid en acceptabelt antal att man kan gå ut med ett ränsjärn och jaga dom rackarna...
 
Använde Weibulls Kombi ogräs/gödningsmedel för 3 veckor sedan och den var riktigt bra, tog kål på i princip allt utom gräset, som AnnaKanin skrev så formligen växte ogräset ihjäl sig, det såg groteskt ut några dagar efter behandlingen med alla maskrosblad som skruvade sig uppåt mot himlen när det växte, även allt annat dog på någon vecka. Nu i helgen var det dags att dressa och stödså där det blev glest efter att allt ogräs tagit över tidigare, perfekt jobb i 30 gr.värme.
 
Men hur blir det där maskrosorna då har växt? Idag är mattan rätt knölig för alla maskrosor som växer, växer de knölarna igen då också?
 
Såsmåningom växer det igen med gräs eller rättare sagt ogräs, öppna kala fläckar jord inbjuder ju till ogräs att slå rot. Dressa dom kala fläckarna istället och så i nya frön så får du gräsmatta över det hela.
 
Ogräset växer inte ihjäl, gödselmedlet innehåller växtgifter som dödar det. Gifterna har ingen verkan på gräs det är därför det inte händer nåt med gräset.

/Kalle
 
  • Wow
glasssat
  • Laddar…
Kalleman skrev:
Ogräset växer inte ihjäl, gödselmedlet innehåller växtgifter som dödar det. Gifterna har ingen verkan på gräs det är därför det inte händer nåt med gräset.

/Kalle
Som det står på påsen, ogräset får ett abnormt växtsätt och dör. Jag har nu sett hur det ser ut på väldigt nära håll och man får uppfattningen att det växer ihjäl sig, därmed inte sagt att det gör det.
 
robban44 skrev:
Som det står på påsen, ogräset får ett abnormt växtsätt och dör. Jag har nu sett hur det ser ut på väldigt nära håll och man får uppfattningen att det växer ihjäl sig, därmed inte sagt att det gör det.
Jag vill inte märka ord på något sätt men jag tycker bara att man ska vara medveten om att det är gifter man sprider ut i sin trädgård. "Växer ihjäl" klingade lite som en skön omskrivning från en försäljare som vill få sin produkt att låta sådär moderiktigt miljövänlig. Inte ett ont ord till dig Robban eller någon annan alltså.

Nu är jag kategoriskt emot gifter i trädgårdar så jag kanske låter lite obstinat ibland.:rolleyes:

/Kalle
 
Jag föreslår att man använder hönsgödsel istället för en massa kemiska preparat. Inte ens maskrosorna kan konkurera med en välgödslad gräsmatta.
 
Fungerar det verkligen Peterltj?

Tack för alla tips!
 
Jag håller med Peterltj, en välskött och välgödslad gräsmatta är det bästa medlet mot ogräs. Gräs är oerhört konkurrenskraftigt när det växer under rätt förhållanden. Att tänka på när man planterar buskar och träd inte minst, ha inte gräs som marktäckare under nyplanterade träd/buskar.

/Kalle
 
Nejdå Kalleman jag tar inte illa upp, du får ju naturligtvis ha din uppfattning om saker och ting. Vad jag använder i min trädgård eller vad du använder i din är ju vår egen ensak. Frågeställaren ville ha en enkel lösning på sitt maskrosproblem och då svarade jag av egen erfarenhet att detta kunde vara en lösning.

Att då vissa föredrar att köra ekologiskt i sin trädgård respekterar jag fullt ut men jag använder gärna dom hjälpmedel som finns och som finns att köpa för oss vanliga husägare. Jag har inte ett dugg dåligt samvete för det och har varken tid eller lust att köra med koskit eller hönsgödsel eller vad det nu kan vara.

Att hönsgödsel skulle göra att maskrosor skulle försvinna från din trädgård får man tro vad man vill om men jag föredrar något som hjälper.
 
robban44 skrev:
Att hönsgödsel skulle göra att maskrosor skulle försvinna från din trädgård får man tro vad man vill om men jag föredrar något som hjälper.
:D Hehe

Maskrosor får man nog alltid stå ut med i viss grad, men det gäller ju att hålla de på en nivå där det känns skäligt att ta de för hand när de poppar upp. Och om man tar sig dit med hjälp av gift eller gödsel får stå för var och ens samvete.

Egentligen så tycker jag mer om en gräsmatta med både mossa, tusenskönor och lite maskrosor, enbart gräs blir så tråkigt... ;)

/Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.