Hemmakatten
Vad jag förstår så får man inte avdrag för arbeten som är PÅBÖRJADE före den 8 december, dvs. enligt detta resonemang så får du, gluecifer, inte göra avdrag för de återstående timmarna. Enbart arbeten som är beställda före men ej påbörjade förrän efter 8 december kan ges skattereduktion.
 
Fast det borde väl gå att lösa med en lämplig etappindelning av bygget.
 
Hemmakatten
Du menar alltså att man skall fuska och vara oärlig??:eek::eek:
:rolleyes:
 
Jag ska bygga nytt hus i maj, husleverantören levererar själva huset nästan nyckelfärdigt.
Kvarstår för mig gör att lägga golv, måla in och utvändigt och kakla badrummet.
Kan jag göra ROT-avdrag på dessa arbeten om jag tar in arbetskraft?
 
Hemmakatten skrev:
Du menar alltså att man skall fuska och vara oärlig??:eek::eek:
:rolleyes:
Njae, snarare är det så att med förändrade förhållanden på marknaden så anpassar man sitt köpbeteende. :)
 
T&H skrev:
Hantverkarna kommer säkert försöka öka sin timpenning och ta av kakan så vi bara tror att vi sparat. Ungefär som den slopade bokmomsen snöts av bokhandlarna. Konsumenterna fick inte så mycket nytta av det.
Rot-avdraget är ju till för en byggbransch i kris, inte för att du ska få det fint hemma. :confused:
 
Swetrot skrev:
Njae, snarare är det så att med förändrade förhållanden på marknaden så anpassar man sitt köpbeteende. :)
Om jag bevakar mina intressen så kan staten bevaka sina :)
 
Vad gäller inkomster så så här skriver de på www.skatteverket.se:

Om skattereduktionen är högre än summan av statlig
och kommunal inkomstskatt samt statlig fastighetsskatt/
kommunal fastighetsavgift, kan du inte spara
resterande del av skattereduktionen till ett senare år.
 
En lite konstig fråga som jag går och grunnar på;
Ponera att jag har ett eget byggföretag (AB),
Jag arbetar med mitt eget hus och fakturerar mig själv.
Kan jag fortfarande dra av 50% för arbetskostnaden i min privata ekonomi?
Är det ens lagligt att fakturera sig själv?

Om inte;
Om en kompis jobbar med mitt hus och jag jobbar med hans. Sen fakturerar vi varandra. Det blir som att jobba svart ju...?

Nu har inte jag ett eget företag. Men det kanske är värt att starta ett :)
 
Du kan dra av för 50% av arbetskostnaden i din egen ekonomi, men eftersom du i företaget betalar mer än 50% skatt för att ta ut pengarna, plus allt pappersarbete som skall göras, så blir det inte en särskilt rolig affär i alla fall.
 
Framför allt är det momsen som tillkommer, jämfört med att jobba för sig själv och inte betala moms på 25%.

Annars hade det kanske kunnat gå jämt upp. :)
 
Nyfniken skrev:
Rot-avdraget är ju till för en byggbransch i kris, inte för att du ska få det fint hemma. :confused:
Ja, det har du faktiskt rätt i, lite fel tänkt av mig kanske. Men vi får ändå hoppas att priserna inte går upp i onödan nu när vi börjar beställa jobb och "förblindas" av detta avdrag.
 
Om jag fattat det rätt så kommer man att alltså att maximalt kunna dra av hälften på 100.000 i arbetskostnad, vilket är 50.000 i skattereduktion. Detta blir om man betalar 35% i skatt en besparing på ca 17500?

För att göra det enkelt för sig kan man säga att det blvit knappt 20% billigare att anlita arbetskraft? ( så länge man inte överskrider maxbeloppet)
 
Redigerat:
T&H skrev:
Om jag fattat det rätt så kommer man att alltså att maximalt kunna dra av hälften på 100.000 i arbetskostnad, vilket är 50.000 i skattereduktion. Detta blir om man betalar 35% i skatt en besparing på ca 17500?
Nej, nej, nej. Det blir 50.000 i skattereduktion och så mycket sparar du också oavsett marginalskatt (men du måste ha någon skatt att kvitta mot, tex kommunal inkomstskatt för 50.000)
 
-MH- skrev:
Nej, nej, nej. Det blir 50.000 i skattereduktion och så mycket sparar du också oavsett marginalskatt (men du måste ha någon skatt att kvitta mot, tex kommunal inkomstskatt för 50.000)
Trodde som sagt att det var mitt skattepliktiga inkomtsbelopp/år som reducerades med 50.000. :confused: ( vilket det brukar vara i sådanA sammanhang).

Men det är alltså ännu bättre, man slipper betala 50.000 i kommunalskatt och den siffran passerar man ju lätt på ett år.:) Här skall beställas hantverkare!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.