Tänk er följande. Jag får en offert på ett jobb som omfattar material och arbete. Arbetet är berättigat till rotavdrag, och rotavdragets belopp är specat i offerten. Jag beställer arbetet enligt offerten. Fakturan kommer och stämmer överens med offerten. Jag betalar fakturan men Skatteverket underkänner rotavdraget för att beloppet är för stort och leverantören kan inte redovisa för Skatteverket att den faktiska arbetskostnaden var så hög.

Kan leverantören i det här fallet kräva ersättning av mig som beställare för att rotavdraget underkändes, trots att det är leverantören som gjort fel?
 
M
Vad menar du med att beloppet är för stort? Att beloppet finns hos beställarens skattekonto tycker jag är beställarens uppgift att hålla koll på. I ett sådant avtal brukar det ingå en text som t.ex "om skattereduktion underkäns av skatteverket faktureras överskjutande belopp" typ...

Om man skall följa konsumentverkets rekommendationer så ber beställaren om ett intyg på att pengar finns innan arbetet utförs.
 
Redigerat av moderator:
Att det inte gick igenom för att "beloppet är för stort", menar de då att du inte hade så stort belopp kvar din ROT-pott för året, eller att de ansåg att bolaget hade dolt materialkostnader i arbetskostnaden?

Grodgatan
 
MaxPax skrev:
Vad menar du med att beloppet är för stort? Att beloppet finns hos beställarens skattekonto tycker jag är beställarens uppgift att hålla koll på. I ett sådant avtal brukar det ingå en text som t.ex "om skattereduktion underkäns av skatteverket faktureras överskjutande belopp" typ
Beloppet behöver inte finns på skattekontot vid ansökan.
Det är vid deklaration skatteverket stämmer av.
Så länge inbetald skatt är samma eller mer än uttaget rotavdrag är det ok, annars blir det restskatt på överskjutande belopp.

Ts: Rotavdraget är ditt ansvar, hantverkaren administrerar det bara åt dig.
Har du ej rätt till rotavdrag av en eller annan anledning får du stå för det.

Varför är beloppet för högt? Man har rätt till 50 000 kr/år och person.
 
M
hantverkare1 skrev:
Beloppet behöver inte finns på skattekontot vid ansökan.
Det är vid deklaration skatteverket stämmer av.
Så länge inbetald skatt är samma eller mer än uttaget rotavdrag är det ok, annars blir det restskatt på överskjutande belopp.
Ok, men om man går i taket så betalas det ut upp till 50000-kr-gränsen fast inte mer. Jag antog att detta hände även om pengar inte fanns på köparens skattekonto...
 
MaxPax skrev:
Ok, men om man går i taket så betalas det ut upp till 50000-kr-gränsen fast inte mer. Jag antog att detta hände även om pengar inte fanns på köparens skattekonto...
När arbetsgivaren skickat in kontrolluppgifterna tömmer ju skattmasen skattekontot så då skulle ingen kunna få rotavdrag i början på året.
 
Jag inser att jag skulle varit tydligare. Det jag menade var alltså inte om det underkänns för att jag har nått taket på 50 000 kr, eller om jag inte har tillräckligt mycket skatt att dra av, då är det utan tvekan så att jag blir återbetaliningsskyldig.

Jag menade om det underkänns för att Skatteverket bedömer arbetskostnaden som orimligt hög i förhållande till vad som fakturerats. Som jag förstått det så kan i så fall Skatteverket kräva underlag från leverantören för att styrka arbetskostnaden. Om leverantören då inte kan styrka det så kommer rotavdraget åtminstone delvis att underkännas, men det är ju inte mitt fel som beställare.
 
Grodgatan skrev:
Att det inte gick igenom för att "beloppet är för stort", menar de då att du inte hade så stort belopp kvar din ROT-pott för året, eller att de ansåg att bolaget hade dolt materialkostnader i arbetskostnaden?
Det senare.
 
andeol skrev:
Jag inser att jag skulle varit tydligare. Det jag menade var alltså inte om det underkänns för att jag har nått taket på 50 000 kr, eller om jag inte har tillräckligt mycket skatt att dra av, då är det utan tvekan så att jag blir återbetaliningsskyldig.

Jag menade om det underkänns för att Skatteverket bedömer arbetskostnaden som orimligt hög i förhållande till vad som fakturerats. Som jag förstått det så kan i så fall Skatteverket kräva underlag från leverantören för att styrka arbetskostnaden. Om leverantören då inte kan styrka det så kommer rotavdraget åtminstone delvis att underkännas, men det är ju inte mitt fel som beställare.
Då tror jag att det är upp till entreprenören att visa vad som gjorts, med vilket material och till vilken arbetskostnad.

Tror jag, har ej varit med om detta själv. Skatteverket begärde däremot in fakturan en gång men det blev ingen åtgärd (antar att dom inte hade några invändningar) så jag vet hur det funkar.
 
Personligen tycker jag det är bra att de har koll. Jag tänker inte argumenterar varken för eller mot rotavdrag, däremot tycker jag att det är rimligt att om det finns så ska också räkningar granskas och fall då timkostnaden och/eller antalet timmar för arbetet är över vad som är rimligt ska nekas rotavdrag.

Sen vem som ska betala avsaknaden av rotavdrag det är en annan fråga. 50-50 så båda parter kan få lära sig?
 
andeol skrev:
Det senare.
Kan du berätta vad det är för jobb som gjorts?
Antal timmar och materialkostnad så vi kan se om det verkar rimligt fördelat
 
Jag tycker också det är bra att Skatteverket undersöker tvivelaktiga fall och nekar orimliga avdrag.

Men samtidigt tycker jag det är leverantörens ansvar att de uppgifterna stämmer och därför att det är leverantören som får ta smällen. Möjligen skulle man kunna belasta beställaren genom att hävda att han borde ha förstått att arbetskostnaden inte stämde och därför inte borde ha beställt jobbet, men vilka kriterier ska det i så fall bedömas efter? Men jag tycker standardinställningen borde ju vara att det är leverantörens ansvar. Annars är det ju fritt fram för leverantören att fuska med rotavdraget och sen vidarefakturera beställaren när Skatteverket gör avslag.

Vilken kunskap ska annars krävas av mig som beställare för att kunna bedöma om leverantören fuskar eller inte? Ska jag anlita en oberoende expert som kan bedöma om rotavdraget är rimligt, innan jag beställer ett rotarbete?
 
andeol skrev:
Jag tycker också det är bra att Skatteverket undersöker tvivelaktiga fall och nekar orimliga avdrag.

Men samtidigt tycker jag det är leverantörens ansvar att de uppgifterna stämmer och därför att det är leverantören som får ta smällen. Möjligen skulle man kunna belasta beställaren genom att hävda att han borde ha förstått att arbetskostnaden inte stämde och därför inte borde ha beställt jobbet, men vilka kriterier ska det i så fall bedömas efter? Men jag tycker standardinställningen borde ju vara att det är leverantörens ansvar. Annars är det ju fritt fram för leverantören att fuska med rotavdraget och sen vidarefakturera beställaren när Skatteverket gör avslag.

Vilken kunskap ska annars krävas av mig som beställare för att kunna bedöma om leverantören fuskar eller inte? Ska jag anlita en oberoende expert som kan bedöma om rotavdraget är rimligt, innan jag beställer ett rotarbete?
Håller med dig. Beställaren får ju antas sakna kunskap i de flesta fall.

Har däremot varit med om att en kund visade mig en offert från ett annat företag.
Kunden villa ha ett rejäl altan, ca 50kvm har jag för mig.

Materialet var satt till 1800kr resten arbetskostnad.
I det fallet tycker jag båda ska ta ansvar då det är uppenbart fusk
 
  • Gilla
xerxes28
  • Laddar…
Om jag får en offert där leverantören kalkylerat fel så betalar jag INTE nickel extra. Speciellt INTE om vederbörande försökt få affären på skattebetalarna bekostnad.
 
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
I mitt fall är det lite invecklat, det är en bergvärmeinstallation. I offerten jag fick hade leverantören angett rotavdraget till 25 procent av totalkostnaden, jag påpekade då att antagligen har du av misstag använt schablonavdraget för installation av luft/vattenpump som är just 25 procent, istället för det för bergvärme som är 30 procent. Så jag får faktiskt göra ett större avdrag än det du angett. Då svarade han med att hoppsan, jag har visst räknat fel, men som tur är så stämmer beloppet efter rotavdrag så det gör inget för din del. I den uppdaterade offerten hade han sen angett arbetskostnaden till ca 40 procent av totalkostnaden. Jag kollade med Skatteverket som bekräftade att schablonen är frivillig, man får också använda faktisk arbetskostnad.

Jag beställde ändå (vilket jag kanske inte skulle ha gjort) men påpekade samtidigt för leverantören att det är deras ansvar att rotavdraget verkligen stämmer. Nu, flera månader senare har de borrat energibrunnen och grävt in kollektorslangen men ännu inte installerat bergvärmepumpen. Jag har fått separat faktura för borrningen som jag har betalt, men nu skulle jag vilja avbeställa resten av jobbet och anlita någon annan att göra färdigt, för ju mer jag har med dem att göra desto mindre seriösa verkar de.

På fakturan som jag har betalt, alltså för borrning av energibrunn, motsvarar arbetskostnaden ganska precis halva beloppet och jag kan tänka mig att Skatteverket kan ha synpunkter på det. I och med att leverantören verkar oseriös så skulle jag vilja ha torrt på fötterna i den här frågan, så att jag vet att de inte kan debitera mig den här kostnaden i efterhand. Innan jag försöker avbeställa resten av jobbet för att upphandla någon annanstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.