Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pappskallen skrev:
Helt riktigt, men tanken var nog snarare att vidga ROT-sektorn för att ev. arbetslösa hantverkare kunde gå in i dessa segment, även om dom kom från storföretagen. det är så jag minns det hela.
men tro mig när stat o regering tittar på en sektor så är det siffror på ett papper dom ser och i det fallet lär det vara storföretagen som står för volymerna och däri problemet när byggsvängen går ner.
På det sättet var i min mening ROT något av ett tankefel. Dom entreprenörer jag pratat med (en hel del) stod ganska frågande när avdraget infördes och kommenterade med typ -men vi har ju fullt upp!
Nu var det förvisso anledningen till rot´s införande jag hade för avsikt att diskutera, men visst hänger det ihop något.
Att stödja byggsektorn så att det samtidigt gynnar den enskilde är ett gammalt beprövat knep som ger bra utdelning. Varje bygg-gubbe genererar 5 andra jobb OCH ger lättköpta röster i valet:S
Hade man bara velat gynna de stora, finns det andra, väl beprövade trix
 
A
pappskallen skrev:
Några frågor:

1: Gör hantverksfirman fel som höjer priset i en tid han kan göra det och ändå ha fullt upp, oavsett rot eller inte??
Strikt juridiskt gör han antagligen inte något fel.

pappskallen skrev:
2: I ett fall där X tänk sig att renovera och utan rot hade det kostat 100k men med rot och prishöjning av hantverkaren så får X betala 75k, har X då sparat 25k eller förlorat 25k?? är det en win-win situation eller inte?
Det är antagligen inte direkt win för skattebetalarna som får betala de extra 25k om dessa 25k lagts på enbart som en konsekvens av ROT.
 
bra-byggare skrev:
Strikt juridiskt gör han antagligen inte något fel.
Moraliskt då?



bra-byggare skrev:
Det är antagligen inte direkt win för skattebetalarna som får betala de extra 25k om dessa 25k lagts på enbart som en konsekvens av ROT.
Det kan ju naturligtvis diskuteras, men om man ser mellan Köpare och säljare??
 
pappskallen skrev:
Moraliskt då?





Det kan ju naturligtvis diskuteras, men om man ser mellan Köpare och säljare??
Hantverksfirman gör helt rätt, både moraliskt och juridiskt. Det är till och med så att det är firmans skyldighet, när omständigheterna så medger.
Det är ju ett av fundamenten i vårt ekonomiska system.
 
A
WATTisPOWER skrev:
Hantverksfirman gör helt rätt, både moraliskt och juridiskt. Det är till och med så att det är firmans skyldighet, när omständigheterna så medger.
Det är ju ett av fundamenten i vårt ekonomiska system.
På vilket sätt är det en skyldighet att höja priserna? Jag känner till företagare vars omständigheter medger att de höjer priserna men de väljer att låta bli, begår dessa någon form av juridiskt eller moraliskt brott då?
 
Du har helt rätt, lite slarvigt uttryckt av mej.
Skyldigheten ligger i att vara lönsam och det kan man ju uppnå på olika sätt
 
Tyresö
Ganska intressant att det alltid ska misstänkas att ett företag begår brottslighet (moralisk/juridisk) så fort företaget höjer sina priser - och då menar jag små företag. Ingen skulle ifrågasätta om Microsoft skulle göra samma sak - trots att dom konstant ligger och toppar sina priser utan en tanke på moral eller etik i sin monopolsituation.
 
Då gör jag ett nytt försök då :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.