Ni som byggt nytt och valt rostfria "vitvaror" är ni nöjda ?
Blir det mycket fläckar och kladd ?

Vi ska bygga nytt och kollat vad det tillvalet kostar extra och jag tyckte påslaget var lite väl stort. Sökte på nätet och hittade exakt samma grejer, 5.000 kr billigare ! Kanske dags att pruta ?
Hur har ni gjort ? Köpt själva eller gjort tilval hos huslev. ?
 
Det blir en del fläckar och kladd, men det blir det ju även på vitt. Största problemet är fettfläckar från fingrarna, hur rentvättade händer man än har så blir det ändå en fläck när man rör vid ytan, MEN hjälp finns, jag har fått en flaska med "Steel ren" från Thermex och det funkar jättebra.
När man luktar och känner på innehållet i sprayflaskan så får det mig och misstänka att man kan få samma resultat med några droppar olivolja på en trasa ::)
Nåja, flaskan var ju gratis och funkar utmärkt men när den är slut så ska jag testa mitt eget recept först innan jag köper och betalar dessa dyra droppar själv ;)
Är annars supernöjd med de rostfria grejerna, de ger en tuff brytning i mitt "lantkök"
MVH/Christina.
 
jureit skrev:
Någon jag träffade som joxade med det där joxet du har på rostfritt hade en klar teori om att det var paraffinolja i det.

Själv har jag aldrig varit i närheten av det så jag har inte en blekaste.

Låter mycket troligt, vad är det egentligen för skillnad på paraffinolja och andra oljor, är det så enkelt som det låter dvs. tillsats av paraffin i oljan, eller??
Blir det isf. en beläggning kvar (typ stearindroppe) och/eller är det rent av det som är meningen??Varför isf,??

MVH/Christina.
 
Hej Byggimperiet!
Parafinolja kommer från samma källa som benzin - från råolja - och är inte ätbar. Den härsknar inte som olivoljan gör när den utsätts för ljus och luft. Parafinolja eller vax är lämpligare som en skyddshinna på stålytan. Det är någon av dom produkter som finns uppblandade i någon lösningsmedel i sprayburkar. Kan tänkas att ytan efter behandlingen drar till sej dammpartiklar som alla andra vaxpolerade ytor. Städar gör man i alla fall.... frågan är bara hur ofta ska man göra det? Verkar som att man ser behovet oftare på stålytor än på vit lack.
gaia
 
Det enda röstfritt som jag accepterar i köket är en heltäckande diskbänk och köksredskap! Sån blir man, tyvärr, när man blir gammal!
gaia
 
Det finns mycket snygga vitvaror i aluminium - på det blir det inga fläckar alls!! Men det kostar ju lite extra också.
Vissa vitvarumären har lackat sina rostfria produkter - då blir det inte heller fläckar så vitt jag har förstått.

//Cajsa
 
Håller med gaia...
 
Prova polera med MP möbelpolish.

Ska funger utmärkt, inga avtryck.

 
tycker som en tidigare skrivare
välj aluminium istället
det blir inte alls så fingertryckskänsligt
dom har dessutom kommit ner lite i pris så det skiljer inte så mycket mot rostfritt
det är så snyggt med metallyta i köket, men om det hela tiden ska skuras så blir man nog snart trött på det
lycka till
 
Klart snyggare med rostfritt jmf med aluminium.
 
Har bott med rostfritt kök och barn (som då var fem, nu tio) i snart fem år.
Tycker det har fungerat bra med det rostfria. LIte fläckar blir det, men hur mycket man störs av det beror väl på hur nojig man är  ;)
En fördel (?) med rostfritt är att det inte fastnar några kylskåpsmagneter som skräpar ner  ;D

Köket som det såg ut när vi flyttade in (Stolarna har fått ny klädsel och micron naturligtvis utbytt mot en rostfri :) som iof är trasig just nu, men...)

kitchen.jpg

För övrigt är det köksdörren som syns i min användarbild till vänster. Köket ligger i rakt söderläge.

/Fredrik
 
Det beror ju på ... jag tycker också att det är jättesnyggt, men när vi bygger vårt hus kommer vi nog att prioritera de tillval som sedan inte går att ändra i efterhand. För 10 000 extra, som jag hört att en del tar, för att få alu/rostfritt, tycker jag är mycket pengar, för något som i bästa fall finns i tio år. Men vi är alla olika - såhär känner jag.
MVH Fiddeli
 
Köp VIM fönsterputs på flaska, spraya, torka av - rent funkar kanon!
 
Todeloo,

Visst kan och är vissa kvalisorter av rostfritt magnetiska. Det vanligaste 'rostfria' stål man använder är ju 18-8 d v s 18 kr 8 nickel. Vid kallbearbetning-dragning, sträckning, pressning då deformeras materialet och kan mycket väl vara fläckvis magnetiskt. Många försäljare av 'rostfritt' använder just magnetismen som argument till avrför en tillverkares varor är sämre/bättre än andras.
18-10 ser man också ibland i legeringsväg och så kostar det skjortan mer p g a deta. Tja vad kan man säga - det skiljer väl en femtioöring per kilo sisådär. Just nu jämför jag ju gasspisar och hällar och ibland får man verkeligen hålla sig för skratt över vad dessa försäljare häver ur sig. Skrothandlarmentalitet är det - (rostfritt skall vara omagnetisk!)

Hälsar Ingrid
 
Jag har provat med magnet på våra grejer från Electrolux.
Inte magnetiska som väl är ;D

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.