14 576 läst · 37 svar
15k läst
37 svar
Rost på ny ”rostfri” golvbrunn
Jo det kan vara bra att undvika stålull. Men om man ser till att diska bort eventuella rester efteråt så bör det inte vara några problem.
Ser först nu att det gäller ovansidan , trodde det var undersidan som rostade, för det har jag själv vissa problem med. Får putsa 3-4 ggr om året. Om det inte är materialfel, så måste det väl bero på någon kemikalie ( tvål, schampo,rengöringsmedel e.dyl. ), som dessutom får lång tid på sig att verka. Rinner inte vattnet av ordentligt?
Nej men det är väl undersidan enligt TS i alla fall. De där slukristerna brukar vara laserskurna eller nåt sånt och sakna droppkant. Jag tycker man ser tydligt hur rosten sitter i en cirkel precis innanför hålet i underliggande ram eller? En intressant detalj i sammanhanget är att min rost hamnar i hörnen där det ligger metall mot metall mot ramen (fyrkantig slukrist, runt hål i ramen).
Finns tyvärr inte så många "rostfria" stål. Rosttrög borde vara en bättre benämning på dessa stål. Man behöver komma upp i super- eller hyperduplexa stål för att man skall kunna börja snacka om rostfria med pre-tal över 40. (Tror att 304 ligger på 26 i PRE)
Med detta sagt så tror jag knappt att man ens kan ta din plåt för att vara 304 kanske att kinastål har använts och då benämnts som 304. Jag hade försökt få tag i en ny och sett om problemet kvarstod om den nu inte kostade mer än några hundra. Det kanske var en dålig leverans av plåt till tillverkaren som nu har blivit bättre efter tre år.
Med detta sagt så tror jag knappt att man ens kan ta din plåt för att vara 304 kanske att kinastål har använts och då benämnts som 304. Jag hade försökt få tag i en ny och sett om problemet kvarstod om den nu inte kostade mer än några hundra. Det kanske var en dålig leverans av plåt till tillverkaren som nu har blivit bättre efter tre år.
Medlem
· Västernorrland
· 10 836 inlägg
nja det beror ju på vad man använder för nåt. Även det galler du har är ju från början slipat. Man behöver ju inte börja med 80 papper som man har till spackel utan man får ju välja efter behov. Ju finare du tar till slut ju blankare blir det och sen kan du polera till spegelfinish om du känner för det.S SH68 skrev:
Det är undersidan av locket som rostat. Ovansidan torkar lättare och är inte lika utsatt som undersidan. Duschen används ju i princip varje dag så undersidan är väl mer eller mindre våt hela tiden kan jag tänka.HasseTeknik skrev:Ser först nu att det gäller ovansidan , trodde det var undersidan som rostade, för det har jag själv vissa problem med. Får putsa 3-4 ggr om året. Om det inte är materialfel, så måste det väl bero på någon kemikalie ( tvål, schampo,rengöringsmedel e.dyl. ), som dessutom får lång tid på sig att verka. Rinner inte vattnet av ordentligt?