Det är just det här som är så svårt att bedöma men har man huvudet lite på skaft så är det just riktigt gamla hus som är renoverade på 80-90 tal som man får undersöka extra noga. Detta särskilt om huset i sig ser ut som ett Myresjöhus och inget gammalt är kvar. Då lagar man på det här viset och många ggr omöjligt att veta.
 
M
B berne88 skrev:
Jo visst är det svårt för besiktning att tänka in varenda mm på hela huset, men kan tycka att försäkring borde kunna hjälpa till,
Vad händer tex om jag skulle börja riva lite å... mmm ja takstolarna rasar sjunker ner pga att det inte finns någon syll som håller upp väggen...
Ja, då får du antingen kavla upp ärmarna och reparera huset med egna medel eller förbereda dig på en lång rättslig tvist där utgången är högst osäker med betydande ekonomisk risk för dig om du förlorar.

Har du en försäkring på huset läser du såklart på vad den täcker och håller tummarna. Denna typ av skador tänker jag dock blir svåra för ett försäkringsbolag att ta.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B berne88 skrev:
Annars är det ju ganska så bra att ta 10.000kr för att kolla på hus, säga att det är bra. Å sen i te ha något ansvar.
Huvet på spiken.
Jag har "besiktat" de hus jag köpt själv.
Det är synd att det inte verkar finnas någon vettig hjälp för husköpare som vill ha det.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
reklamera din besiktning till anticimex
 
Klassisk rötskada. Hittar man röta i gamla timmerstommar är det ofta på dessa ställen. Något man kan förvänta sig och därmed inget dolt fel. Inte heller särskilt svårt eller dyrt att fixa.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Lägg ingen energi på att nån annan ska stå för kalaset.
Anmäl till försäkringsbolag och hoppas på det bästa sen sätt igång och fixa
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Varför anmäla till försäkringsbolaget om ingen annan ska betala?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför anmäla till försäkringsbolaget om ingen annan ska betala?
Jag menade bara och chansa om försäkringen ger nån ersättning.
 
Så att någon annan ska betala....
 
  • Gilla
Anonymiserad 156139
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så att någon annan ska betala....
Klart någon annan ska betala om det är en ersättningsbar skada enligt FB. Säger dem nej, betala själv.
 
Är det ens blött nu, eller är det en gammal skada?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så att någon annan ska betala....
Jag menade så klart tidigare ägare.
Får man nått på försäkring så tackar man väll inte nej? Jag tror dock knappast att ersättningen blir särskilt stor
 
en lite update, det verkar som FB tar på sig så allt efter en längre diskussion.. så det löste sig bra tillslut
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
V
Kul att det löste sig!
Nyfiken på hur diskussionen gick och vad som gjorde att FB tog det!
 
V VillaAnna skrev:
Kul att det löste sig!
Nyfiken på hur diskussionen gick och vad som gjorde att FB tog det!
ja du... det vet inte jag... blev en förhandling antar ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.