Hej.
Är i taget att borra efter vatten.
Detta sker i Halmstad.
Någon här som testat iområdet?
Men har kört fast lite.

Har både själv och några försökt oss på att hitta vart vi ska borra med hjälp av slagruta. Fått in en del starka drag.

Nu till frågorna.

* Kan man mäta hur djupt de ligger på nått sätt innan man börjar borra?

* När vet man att man hittat rätt djup?

* Vad är maxdjup för att kunna få upp vatten?

* Någon här som testat i Halmstad området?

Tacksam för svar :)
 
Väcker tråden lite. Har en bäck som rinner förbi fastigheten. Vid varm sommar så rinner det inte speciellt mycket i bäcken men dock ett flöde. Är väl grundvattnet som sjunker då bäcken verkar vara typ grundvattnet i dager. Är en djup sand skåra.2- 3 meter ner från omgivande mark.

Funderar starkt på att testa att slå ner en rörspetsbrunn i fåran för bevattning. Men förslag på hur man gör på vintern? Lär ju stå vatten i hela brunnen höst och vinter som fryser då en del av vattnet står i dager.
Kanske är bättre att driva ner spetsen en bit upp på land/banken ovan vattennivån..
 
Hej!
Hoppas att jag kan få lite hjälp av någon vänlig person!

Jag har problem med en med en ny rörspetsbrunn som jag drivit ner ca 6m. Grundvattennivån börjar på ca 3m och jag är rädd för att jag drivit röret för långt ner. När jag drev ner röret 7m så hamnade jag i en vit lera "silt" och beslöt att dra upp röret en meter.
Nu kan jag pumpa ca 8-10 l i minuten i några minuter och sedan avtar vattenmängden.

Läste någonstans att när man träffat vattnet så ska man slå ner spetsen en meter till och så har jag gått förbi med 2 m.

Har även haft en "spolbil" på besök och de sa att detta känns riktigt bra när de spolade röret. Dock blev det inte bättre..

Bor längst ner i Skåne så vi har bara sand i marken.

Här är ett inlägg sedan tidigare:

https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-ny-roerspetsbrunn.320823/
 
Har du provat att pumpa lite över tid?
På nya spetsar kan man behöver låta den "jobba" ett par veckor för att lagern i mark ska öppna sig och släppa vatten till spetesen.
Eftersom du har morän vid spetsen så kan det vara ett för kompakt lager för att ge vatten.

När du borren för 110röret, rann det till bra då?
Du kan bara ska ha det röret med slitsar längst ned och pumpa med en sugslang istället.
 
C corre skrev:
Har du provat att pumpa lite över tid?
På nya spetsar kan man behöver låta den "jobba" ett par veckor för att lagern i mark ska öppna sig och släppa vatten till spetesen.
Eftersom du har morän vid spetsen så kan det vara ett för kompakt lager för att ge vatten.

När du borren för 110röret, rann det till bra då?
Du kan bara ska ha det röret med slitsar längst ned och pumpa med en sugslang istället.

Tack för svaret!

Har du provat att pumpa lite över tid?
På nya spetsar kan man behöver låta den "jobba" ett par veckor för att lagern i mark ska öppna sig och släppa vatten till spetesen.


Ja jag har hållt på i en månad nu ungefär, nästan varje dag. Bränt en billig pump och köpte mig en dyrare 1500w modell nu.
Visst det bli bättre och bättre för varje gång men det känns inte riktigt rätt. Grannen berättar för mig att hans brunn 20 m längre bort ligger på 7m och han vattnar varje dag. han har grävt ner ett 110 rör hela vägen med sugslang.
När jag når 7m så kommer jag ner till leran, siltet och när jag baktrycker röret så känns det som en ballong. så fort jag tar bort vattenslangen så kommer allt upp igen som filmjölk haha.

När du borren för 110röret, rann det till bra då?
Du kan bara ska ha det röret med slitsar längst ned och pumpa med en sugslang istället

Tja.. bra och bra.. svårt att säga jag slitsade bara dom två första metrarna på röret och hade målet att nå ner till 7m som grannens. Hade för tillfället inte möjligheten att prova.:rolleyes:

 
Det blir som en ballong så har du ett svårt case.
En spets som ger vatten motsv 20l/min kan också ta emot den volymen (från kommunlala tex) under lång tid. Då är marken proös och genomsläppling.

Du kan prova att backa spetsen någon meter till och se om det ger bättre resultat. Det kan ju vara lerlager som ligger på varierande djup.
 
C corre skrev:
Det blir som en ballong så har du ett svårt case.
En spets som ger vatten motsv 20l/min kan också ta emot den volymen (från kommunlala tex) under lång tid. Då är marken proös och genomsläppling.

Du kan prova att backa spetsen någon meter till och se om det ger bättre resultat. Det kan ju vara lerlager som ligger på varierande djup.
Ja det var min tanke, alternativt att slå ner den ett par meter till och se vad som finns under lerlagret. :)
 
Du kan inte suga djupare än 7-8m med en pump, så det kommer inte hjälpa (såvida det inte är ett vattenlager under tryck).
 
C corre skrev:
Du kan inte suga djupare än 7-8m med en pump, så det kommer inte hjälpa (såvida det inte är ett vattenlager under tryck).
Det förbryllar mig lite när andra skriver att de dragit ner sitt rör 9-11m, de menar på att man ska räkna sughöjden från grundvattennivån, dvs 3m i mitt fall..
Pumpen jag köpt senast klarar 9m enl tillverkaren men jag tror inte det har någon större betydelse i slutändan. :rolleyes:

Jag ska initialt dra upp röret 30cm åt gången och testa mig fram, möjligt att marken har olika skikt med vattebärande områden.
 
Pumpen kan teoretiskt suga ca 8-9 från nivån där pumphuset är.
Så 11m ned går utmärkt, men det förutsätter att grundvattennivån ligger inom 7m från pumpen och att den inte sjunker för snabbt.

Jag fick själv gräva ned min pump ca 1.2m för att få acceptabelt flöde. Då klarade jag ca 20l/min vid 2bar som räckte till en vattenpridare.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C corre skrev:
Pumpen kan teoretiskt suga ca 8-9 från nivån där pumphuset är.
Så 11m ned går utmärkt, men det förutsätter att grundvattennivån ligger inom 7m från pumpen och att den inte sjunker för snabbt.

Jag fick själv gräva ned min pump ca 1.2m för att få acceptabelt flöde. Då klarade jag ca 20l/min vid 2bar som räckte till en vattenpridare.
Hallå igen corre!

Drog upp röret 45 cm och nu kommer vattnet, i alla fall 5-6 minuter, sen börjar det klucka lite och vattnet minskar, hoppas att det är bara tillrinningen som är lite dålig just nu och blir bättre framöver :D
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Följer med intresse.

Har alla delar för att börja sätta ner spets nu.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag är lite trött, så jag kanske missuppfattat... Stämmer det att du först har ett slitsat 110 mm rör som du borrat/skruvat mer eller mindre tomt och sedan har ett galvat rör med spets inuti detta?

Kan inte problemet då vara att rörspetsen efter ett tag suger luft uppifrån genom ditt 110 mm rör?

Jag menar om du bara bankat ner en spets i marken så kan ju pumpen suga till sig vatten från marken, men om du har ditt rör uppifrån öppet så sugs det väl lättare den vägen?

Eller du hade kanske testat att täta öppningen?

Kan det komma in tjuvluft någon annan stans som gör att du tappar sugkraft efter att du tömt ytterröret på de lätta litrarna?
 
G Glada torparen skrev:
Jag är lite trött, så jag kanske missuppfattat... Stämmer det att du först har ett slitsat 110 mm rör som du borrat/skruvat mer eller mindre tomt och sedan har ett galvat rör med spets inuti detta?

Kan inte problemet då vara att rörspetsen efter ett tag suger luft uppifrån genom ditt 110 mm rör?

Jag menar om du bara bankat ner en spets i marken så kan ju pumpen suga till sig vatten från marken, men om du har ditt rör uppifrån öppet så sugs det väl lättare den vägen?

Eller du hade kanske testat att täta öppningen?

Kan det komma in tjuvluft någon annan stans som gör att du tappar sugkraft efter att du tömt ytterröret på de lätta litrarna?
Jag var lite oerfaren då ;) råkade knäcka röret längre ner.
Vid försök 2 med ett nytt rör på annan plats så borrade jag ner mig till grundvattennivå och sedan satte ner röret med spetsen, fyllde sedan med makadam och sista metrarna med lera och sand, bankade ner röret sista biten.

Idag märkte jag att ett rör var dåligt, när jag skulle plocka av pumpen så kunde jag snurra röret.. :crysmile: Förklarar kanske om varför den varierar i tryck.. Som tur var var det sista biten rör som gick av i gängorna så jag svetsade en hylsa med piggar utanpå röret och "limmade" ihop det med den andra biten som satt nere i marken. Sen göt jag med betong runt röret, hoppas jag får det håller tätt nu. Har kört ner en kamera och inspekterat de andra skarvarna och de ser bra ut :)

Ska prova vidare imorgon och koppla ihop pumpen efter jag spolat röret från sand som eventuellt kommit ner när jag skarvade ihop rören.
 
C corre skrev:
Pumpen kan teoretiskt suga ca 8-9 från nivån där pumphuset är.
Så 11m ned går utmärkt, men det förutsätter att grundvattennivån ligger inom 7m från pumpen och att den inte sjunker för snabbt.

Jag fick själv gräva ned min pump ca 1.2m för att få acceptabelt flöde. Då klarade jag ca 20l/min vid 2bar som räckte till en vattenpridare.

Hej.
Man kan möjligtvis inte få se en bild på hur de ser ut där du grävt ner din pump 1.2m.
Kommer behöva göra detsamma så intresserad av hur ditt ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.