Hej, Badrumsrenoveringen är på gång. Badkaret ska ersättas av dusch. När badkaret lyftes bort idag avslöjades detta ormbo. Tyvärr går rören upp i golvet innanför den planerade duschväggen. Blandaren på bilden ska bort. Det är tänkt att rördragningen ska vara utanpåliggande till ny duschblandare tvättställ och toalett. Tacksam för synpunkter på detta problem.
 
  • rör bakom badkar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En lösning kan vara att bygga en liten låda runt de uppkommande rören, typ 15 cm bred, 10 cm djup och 25 cm hög med ett snedtak och låta rören gå ut på framsidan av denna med en godkänd rörgenomföring för att därefter låta dem gå utanpåligande till dushblandaren. Rören upp till badkarskranen tas då bort.

Alternativt kan du behålla hela installationen som den är och ersätta badkarskranen med en dushblandare som då är ansluten med dold rördragning. Du får då bygga en litet längre låda, typ 20 cm hög, 10 cm och 1/2 m lång, också denna med snedtak för en effektiv vattenavrinning i duschen. Om det blir någon rörskarv i väggen bör denna göras med ett pressverktyg som ger de säkraste skarvarna, även om det inte heller är helt godkänt för dolt montage. Själv skulle jag dock inte tveka att göra så.
 
Hus eller lägenhet?
vad finns under golvet? är det källare?
Murade väggar?
Yttervägg där blandaren sitter?
Vet du vart rören tar vägen?
 
Ser ut som de ligger ganska nära väggen och då hade jag nog gjort något liknande som bjurel skrev fast jag hade reglat upp hela väggen med 45mm reglar och dragit rören i denna och ut till blandaren där de ska ut.

Minskar förvisso badrummet men det lilla kan man överleva för att få en snygg dold installation.
 
Renoveringsobjektet ligger på på andra våningen, precis ovanför badrummet under. Rören går in i väggen strax under golvytan. Golvet är betongbjälklag. Golvet i badrummet är uppgjutet ca 15 cm från betongbjälklaget, resten av övervåningen har uppreglade golv. Väggen är bärande innervägg, jag tror betonghålsten ca 20 cm tjock.

Om man vill undvika låda vilket jag ser som en mindre tilltalande estetisk löning kan jag tänka mig att man a. tar upp rör från badrummet under och pluggar befintliga rör under golvnivå. Detta stör estetiskt i badrummet under.
b. bilar upp ordentligt där där rören går ner i bjälklaget, skarvar på nya rör som man gjuter in och låter gå upp på säkerhetsavstånd från duschhörnet. Detta kräver otillåten skarvning.
 
Tyvärr är det bara 70 cm till fönster i det planerade duschhörnet viket komplicerar 45 cm uppregling.
 
Går det att från badrummet på våningen under fixa nya rör upp genom golvet/väggen på lämpligt ställe?
 
Jo det går nog men badrummet under är nyrenoverat och kanske inte jätteroligt att dra rör vertikalt utanpåliggande. Skulle helt klart vilja slippa detta. Är det i så fall ok att dra upp nya stammar som mynnar i golvet?
 
Är det ok att plugga rörstammarna strax under golvnivå?
 
Skulle det funka att koppla på nya rör precis under golvnivå på stammarna som kommer upp och sedan ta upp rören i golvet tex under det planerade tvättstället en halvmeter åt höger?
 
  • rör 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här tråden avslutas i monologform, kanske bättre än ingen avslutning alls.
Alltså enligt detta forum citeras: Det är inte helt ovanligt att man hamnar inför tre val vid en badrumsrenovering. Antingen dolda skarvningar, rör ur golvet eller att man får riva bort enormt mycket i angränsande rum. Det enda rimliga, för att man inte ska betala enorma pengar extra, är i många fall att göra avsteg från branschreglerna och antingen göra en dold skarvning eller att få rör ur golvet. Det blir då en riskbedömning. Handlar det om utrymmet inne i duschen eller under badkaret är min bedömning att man absolut ska dra upp rören i väggen och sätta dolda skarvar (och ordnar inspektionslucka från angränsande rum, om möjligt). Handlar det om en del av badrummet på behörigt avstånd från vattenspolning bedömer jag att det är en mycket liten, om ens någon, risk med rör ur golvet, och då är det att föredra.

Är just nu inne på att bygga ett schakt eller låda från golv till tak som rören dras i. Då kan man ta ut rören till ny duschblandare till vänster högt upp och rör till tvättställ och toalett strax över golvnivå på höger sida. Vad tros om detta upplägg?
 
Nene skrev:
Den här tråden avslutas i monologform, kanske bättre än ingen avslutning alls.
Alltså enligt detta forum citeras: Det är inte helt ovanligt att man hamnar inför tre val vid en badrumsrenovering. Antingen dolda skarvningar, rör ur golvet eller att man får riva bort enormt mycket i angränsande rum. Det enda rimliga, för att man inte ska betala enorma pengar extra, är i många fall att göra avsteg från branschreglerna och antingen göra en dold skarvning eller att få rör ur golvet. Det blir då en riskbedömning. Handlar det om utrymmet inne i duschen eller under badkaret är min bedömning att man absolut ska dra upp rören i väggen och sätta dolda skarvar (och ordnar inspektionslucka från angränsande rum, om möjligt). Handlar det om en del av badrummet på behörigt avstånd från vattenspolning bedömer jag att det är en mycket liten, om ens någon, risk med rör ur golvet, och då är det att föredra.

Är just nu inne på att bygga ett schakt eller låda från golv till tak som rören dras i. Då kan man ta ut rören till ny duschblandare till vänster högt upp och rör till tvättställ och toalett strax över golvnivå på höger sida. Vad tros om detta upplägg?

En lösning som påminner om den jag menade när jag skrev att du skulle regla upp en 45mm tjock vägg men du svarade att det inte gick att regla upp 45cm... :rolleyes:;)
 
Nej, inte regla ut hela väggen pga av problem med avloppet till toaletten mm, men ett kanske 20 cm brett schakt skulle helt klart funka. Men tack för att du och bjurel leddde in mig på detta spår.
 
Tror knappt jag vågar mig på nymodigheter av det här slaget, tänker att det blir 45 x 45 reglar, plyfa och wab eller bara wab.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.