Claes Sörmland
A alinge skrev:
Det blir nog en ersättningmuf med kortböj 88,5 grader 75 mm. Skulle det bli tätt så kan jag rensa från en punkt längre upp. Inte kul, men i gamla hus blir det kompromisser.
Ska du dra ett liggande rör långt, flera meter som avslutas med denna skarpa sväng? Du kan ju överväga en renslucka också om det finns möjlighet att då detta utrymme efter köksrenoveringen.

PVC-inspektionsrör, avloppsledningar, grå, rund, lock, VVS, horisontell orientering, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Något "rätt" eller "fel" flödesriktning i muff/slätände har väl inte delar av pp-rör.
Det blir ju en jämn övergång invändigt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MagHam skrev:
Något "rätt" eller "fel" flödesriktning i muff/slätände har väl inte delar av pp-rör.
Det blir ju en jämn övergång invändigt.
Det är väl om det står någonting i rörtillverkarens instruktion om flödesriktningen. Eller har Säker Vatten några synpunkter på muffarnas riktning?

Helt klart är ju att det finns en tradition att lägga rören med muffarna uppströms.
 
Claes Sörmland
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Ja, det var ju intressant att du hittade en anvisning. Och såg när jag sökte att vi pratat om det innan.
Jag är ganska säker på att det är en seglivad kvarleva sedan på gjutjärn- betongtiden.
Och visst, skulle packningen vara lite dålig, och det är ett stående rör, så fångar ju en muff i "rätt" riktning upp ett mindre läckage.
Jag är själv bara amatör-VVS-are, men hade en numera framliden morbror som jobbat många år som montör och sedan avancerade till projektör på Bravida för vatten och avlopp. Han sa att det spelar ingen roll.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.