krilleman_215 skrev:
Ej att förglömma det klassiska problemet med 160cc som många rörisar har förberett med, men kunden kommer efteråt med en 150cc blandare...
JO, men här ger du ju ett exempel som typiskt kan undvikas om röris är inblandad från början. Att frångå standard ställer ofta till elände (svårigheter) i framtiden. I onödan -kanske på grund av okunskap.

Om man gör "misstaget" med öppna ögon så är det väl OK, men tyvärr så känner väl inte alla till detta.
 
Krilleman
roland53 skrev:
JO, men här ger du ju ett exempel som typiskt kan undvikas om röris är inblandad från början.
Att tex blandaren finns på plats när man som installatör kommer ut är för kika på jobbet är för mig (visserligen kanske jag har en uppsättning av installatörs-skygglappar) samma sak, problemet ur världen.
 
krilleman_215 skrev:
Det finns en djungel av designade badrumsmöbler/poslin/blandare osv.

Det lättaste om du inte vill ha standard, är som redan skrivet att du handlar kommod och blandare och visar tydligt för din rörpulare detta så han/hon kan utföra jobbet korrekt första gången. Dessutom kan du spara en hel del på detta genom att handla på onlinebutiker.

Ett varningens finger är dock att alla rörmokare inte gillar när kunden köper prylar själv, utan man som företagare gärna kränger dyra blandare med bra påslag. Det ger, som det givet låter, större klirr i sin egen företagarkassa. Så att klargöra detta innan arbetet påbörjas är alltid bäst!

Dock kan ju OT vara, att med alla dessa val och olika leverantörer, så får nog fler och fler VVS-are finna sig i detta.

Och på frågan vad detta kan kosta, är det lite svårt att uppskatta, hur ser det ut? Långa dragningar?

Ok tack tack! Jag ska prata med rörmokaren innan. Men då menar du väl bara som du skriver kommod, handfat och blandare. Inte själva rören ner till avloppet? Jag är inte så insatt, men lät som om jah skulle köpa sånt också själv :)
Långa dragningar vet jag inte? Det är ett badrum och under ligger tvättstugan och där kommer alla vattenrör och avlopp ner..
 
spekerök skrev:
Du kan ta återställningen av badrummet på egen räkning och dra roten, sen om man som kund vill köpa eget material som kranar,porslin etc som jag råkar på titt som tätt ser jag inte som något problem om man är seriös. Arbetskostnad ca 10 kr minuten ink.moms samt ev framkörning, priset varierar givetvis var i landet man bor.

mvh
Jag tänkte på de där med att ta emot kontantersättning eller vad han från försäkringsbolaget sa, men sen när de kom fram att om jag tog de på försäkringen så fick jag matta och tapet gratis så kände jag att jag kanske tjänade på det? Eller är de kanske tvärtom? Har ju ändå rätt många kontakter som kan hjälpa till med diverse grejer som mattläggning, el osv.
 
När jag lättade på locket till VVS prissättning (finns kilomterar med trådar om det) så var det inte meningen att du skall köpa rör o kopplingar själv, utan mer att göra dig medveten om problemet. Ofta går det att förhandla sig till anständiga priser. Men en första förutsättning är att man känner till problemet.

Det finns åtskilliga metoder att bli lurad. En del firmor erbjuder 20% rabatt på materialet, man missar att det är rabatt på ett pris med 500% påslag. Eller så erbjuder de faktiskt "sina äkta inköpspriser" med ex. 10% påslag (rimligt om det är faktiska inköpspriser). Så trots att man får se fakturorna får man ändå betala 100 - 300% över vad man kunnat köpa samma vara själv för.

Hemligheten är att VVS firman får kanske 30.- 40% rabatt på fakturorna, detta visas för kunden. Sedan har de desstuom en "inköpsbonus" som kan vara ytterligare 20 - 50% beräknat på vad de handlar under en månad eller ett år.
 
Krilleman
hempularen skrev:
Hemligheten är att VVS firman får kanske 30.- 40% rabatt på fakturorna, detta visas för kunden. Sedan har de desstuom en "inköpsbonus" som kan vara ytterligare 20 - 50% beräknat på vad de handlar under en månad eller ett år.
Hemligheten #2
Stora företag har dessutom "fabriksbonusar". Alltså köper man t.ex. X antal produkter från en kontrakterad tillverkare ger dom tillbaka en viss procent (alt gratisprodukter) och vips så hade man ytterligare ännu mer i fickan på företaget.

Så vissa har dubbla bonusar "bakom" en skriven faktura!

Fast nu börjar vi glida ut på OT!
 
Jag ser alltid till att hantverkaren får leverera materialet till förhandlade priser.
Då slipper jag ta problemen själv om det strular med något till "mina levererade" prylar.
Exempel på lite olika upplägg jag kört med är följande
Fastpris på materialdelen.
Standard material debiteras efter Rinkaby + 10%
finns manga varianter.


PS.
Dessutom tycker jag det ser lite sniket ut när jag tar med en egen fläskfile till krogskocken och ber honom steka till den när jag går på restaurang :D:D Övriga gäster tittar så förbannat på mig:cool:
 
Ok men vad är ett bra pris om man ska ha helt nya rör i hela badrummet, toa, handfat och dusch. Och brunn och sånt där som rörmokaren gör. Byter rören ner till stammarna som finns våningen under i källaren.
I köket gick hela fakturan på ca 5500kr. Då bytte han rören ner till källaren. Han var här en dag och tittade, andra dagen bytte ut allt, tredje dagen koppla ihop allt med diskbänk, diskmaskin mm. I priset var även blandare från fm Matsson inräknat.
 
Att komma runt problematiken att Rot avdrag ej är förenligt med försäkringsskada är inte så enkelt. I praktiken så kan man delad fakturering som spekerök nämneroch för de flesta så går det då igenom utan problem. Tyvärr är det då ändå inte tillåtet utan risken är fortfarande att en framtida skatterevision kan återkräva utbetalningen för rot avdraget då den är felaktig.

Skaderegleringen låter helt korrekt enligt villkoren hos vissa länsbolag, de erbjuder ersättning för hela då ytkskikten ni väljer i skadeberäknkngar visats vara så mkt billigare än kakel/klinkers.

Väljer ni kontantersättning så räknar man fram skadeersättning via en mepskalkyl och tar fram den faktiska summan försäkringsbolaget får betala ut efter ev åldersavdrag, självrisk etc. Av denna summa erbjuds försäkrintstagare 40-80 % som kontantreglering beroende på hur bra förhandlare man är och hur stressad reglereraren är att avsluta skadan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.