Har fått en vattenskada i vårt gamla badrum från 1958. Antagligen gjutjärnsavloppet som gått sönder. Försäkringsbolaget betalar rivning, torkning, underarbete och även våtrumsmatta och tapet :) väldigt nöjd så långt, hade vi valt klinker och kakel som de är nu hade vi fått betalat nästan allt själv eftersom de är 80% åldersavdrag.. Men rörmokeriet får vi stå för själva och sen allt nytt som vi får köpa som toa, handfat mm.
Har frågat vad dom tror att arbetet med nya rör och allt kommer kosta men de kunde dom inte svar på, och jag skulle gärna vilja ha lite koll åtminstone. Någon som vet på ett ungefär?
Har nyss renoverat köket och dragit nya rör och avlopp och det blev ca 5000, antar att de blir lite mer nu i ett badrum?
Något mer jag som jag borde räkna in?
Tack!
 
Emmy1012 skrev:
Har fått en vattenskada i vårt gamla badrum från 1958. Antagligen gjutjärnsavloppet som gått sönder. Försäkringsbolaget betalar rivning, torkning, underarbete och även våtrumsmatta och tapet :) väldigt nöjd så långt,
Väldigt generöst försäkringsbolag, måste jag säga. Räknar dom inget åldersavdrag på brunn och gamla rör?

Det väl inte möjligen så att dom "tar kostnaden" nu och sedan delfakturerar Er när åldersavdragen är framräknade? :x

Vag heter försäkringsbolaget? :rolleyes:
 
Om vi antar att allt med rör i badrummet skall bytas. Då tror jag att man bör räkna 2 - 3 dagars arbete för rörmockaren. Dvs. ca 10 - 15 000 i arbetskostnad (tänk på att man inte får ROT vid försäkringsskador). Material, grov shablon: ca 2 - 3000 per pryl. Alltså ex. 2000 för vattenledningar och avlopp till handfat, samma för duschen, lite mindre för toan (bara en vattenledning). Och så kanske 2 - 3 000 oberoende av antal prylar.

Det finns stor risk att man upptäcker att mer rör behöver bytas även på väg till badrummet.

Just materialkostnaden bör man försöka stämma av i förväg. Om man jämför materialpriser på ex. Rinkaby rör eller andra nätbutiker, med vad de flesta rörfirmor debiterar så lägger de typiskt på 200 - 500%, på identiskt samma material. Det är fullt rimligt att det skall kosta mer än i nätbhutikerna (man får ju förhoppningsvis hem rätt saker på rätt tid). Men 5ggr mer känns "förhandlingsbart".
 
roland53 skrev:
Väldigt generöst försäkringsbolag, måste jag säga. Räknar dom inget åldersavdrag på brunn och gamla rör?

Det väl inte möjligen så att dom "tar kostnaden" nu och sedan delfakturerar Er när åldersavdragen är framräknade? :x

Vag heter försäkringsbolaget? :rolleyes:
Nä inget avdrag på rör eller brunn eller avlopp, tror att dom är för gamla och ändå gjort sitt, sen är ju troligtvis avloppet orsaken och skadeorsaken ersätts inte. Så allt där fick vi betala själva. Men dom visste inte alls hur mycket de skulle kunna gå på, vi drar ju allt nytt när vi ändå är där tänkte vi. Men vill gärna veta ungefärligt pris..
Det är Länsförsäkringar
 
hempularen skrev:
Om vi antar att allt med rör i badrummet skall bytas. Då tror jag att man bör räkna 2 - 3 dagars arbete för rörmockaren. Dvs. ca 10 - 15 000 i arbetskostnad (tänk på att man inte får ROT vid försäkringsskador). Material, grov shablon: ca 2 - 3000 per pryl. Alltså ex. 2000 för vattenledningar och avlopp till handfat, samma för duschen, lite mindre för toan (bara en vattenledning). Och så kanske 2 - 3 000 oberoende av antal prylar.

Det finns stor risk att man upptäcker att mer rör behöver bytas även på väg till badrummet.

Just materialkostnaden bör man försöka stämma av i förväg. Om man jämför materialpriser på ex. Rinkaby rör eller andra nätbutiker, med vad de flesta rörfirmor debiterar så lägger de typiskt på 200 - 500%, på identiskt samma material. Det är fullt rimligt att det skall kosta mer än i nätbhutikerna (man får ju förhoppningsvis hem rätt saker på rätt tid). Men 5ggr mer känns "förhandlingsbart".

Men oj! De var väldigt mycket i arbetskostnad :/ men de är väl för de där med att rotavdraget inte gäller då.
Och kan man säga att man vill att dom använder dom billigare rören? Eller beställer man dom själv och säger att man gjort det? Eller hur menar du :) det känns ju väldigt dumt att betala så mycket mer!
 
Emmy1012 skrev:
Försäkringsbolaget betalar rivning, torkning, underarbete och även våtrumsmatta och tapet [bild] väldigt nöjd så långt, hade vi valt klinker och kakel som de är nu hade vi fått betalat nästan allt själv eftersom de är 80% åldersavdrag..
Något mer jag som jag borde räkna in?
!
Emmy1012 skrev:
Nä inget avdrag på rör eller brunn eller avlopp, tror att dom är för gamla och ändå gjort sitt, sen är ju troligtvis avloppet orsaken och skadeorsaken ersätts inte. Så allt där fick vi betala själva. Men dom visste inte alls hur mycket de skulle kunna gå på, vi drar ju allt nytt när vi ändå är där tänkte vi. Men vill gärna veta ungefärligt pris..
Det är Länsförsäkringar
Förstår fullt och fast att du vill ha koll på kostnaderna. Du skriver att du är mycket nöjd med försäkringsbolaget.
Nöjdast är nog Försäkringsbolaget :confused: för som jag läser det så betalar dom inte många kronor (allra helst när din självrisk är betald) ???

Betalar verkligen försäkringsbolaget för en skada som uttjänt och avskriven anläggning orsakar?
(Alltså uttorkning, rivning mm)
Jag bara frågar i all välmening (utan att veta svaret) för att du inte skall invaggas i tron att försäkringsbolaget betalar och du sedan blir besviken.
 
roland53 skrev:
Förstår fullt och fast att du vill ha koll på kostnaderna. Du skriver att du är mycket nöjd med försäkringsbolaget.
Nöjdast är nog Försäkringsbolaget :confused: för som jag läser det så betalar dom inte många kronor (allra helst när din självrisk är betald) ???

Betalar verkligen försäkringsbolaget för en skada som uttjänt och avskriven anläggning orsakar?
(Alltså uttorkning, rivning mm)
Jag bara frågar i all välmening (utan att veta svaret) för att du inte skall invaggas i tron att försäkringsbolaget betalar och du sedan blir besviken.
Så här har dom skrivit
" Självrisken är 1 500 kronor

Åldersavdrag
På återställningskostnaden görs åldersavdrag på både arbete och material för följande byggnadsdelar:
Skadeorsak ersätts inte
Tätskikt och klinker golv 80 % ,
vid konstaterande att tätskikt golv är skadeorsak exempelvis tätskiktsläckage vid golvbrunn ersätts inte detta.
Tätskikt och ytskikt på vägg 80 %
Eventuellt nya eldragning ersätts inte.
Ny golvbrunn, avlopp samt eventuella röromdragningar ersätts inte.
Om ny väljer att återställa med plastmatta golv och vägg tar vi bort åldersavdrag helt. "

Jag ringde då och frågade för säkerhetsskull och då sa han att dom står för rivning, torkning (även elförbrukningen under torkning), dom skulle även fixa en tillfällig toa och dusch som vi inte skulle behöva betala för. Sen skulle dom återställa till hur det var men att vi fick betala nya rör mm.
Jag kanske måste fråga mera utförligt igen imorgon. För vill ju inte bli överraskad av nån stor utgift som jag inte räknat med..
 
Emmy1012 skrev:
Jag ringde då och frågade för säkerhetsskull och då sa han att dom står för rivning, torkning (även elförbrukningen under torkning), dom skulle även fixa en tillfällig toa och dusch som vi inte skulle behöva betala för. Sen skulle dom återställa till hur det var men att vi fick betala nya rör mm.
Jag kanske måste fråga mera utförligt igen imorgon.
Ta det gärna skriftligt eller spela in samtalet så du har något dokumenterat, om det efteråt skulle bli diskussion om vad som blivit lovat :cool:
 
roland53 skrev:
Ta det gärna skriftligt eller spela in samtalet så du har något dokumenterat, om det efteråt skulle bli diskussion om vad som blivit lovat :cool:
Smart :) det ska jag fixa så jag får. Tack!
 
Emmy1012 skrev:
Och kan man säga att man vill att dom använder dom billigare rören? Eller beställer man dom själv och säger att man gjort det? Eller hur menar du
Det viktigaste är nog att man ser till att komma överens innan. Vem ska köpa vad, vad ska köpas och vad ska material som hantverkaren levererar kosta.

Det finns så många "tråkiga" trådar här om folk som blir förvånade när dom får fakturan trots att de inte frågat om priset innan. När köper man någonsin något annat utan att veta vad det man köper kostar? I hantverkarfallet verkar det dock vara rätt vanligt.

Nu är du ju här och frågar så det här kommer nog att bli bra!

Välkommen till forumet för övrigt!
 
Alfredo skrev:
Det viktigaste är nog att man ser till att komma överens innan. Vem ska köpa vad, vad ska köpas och vad ska material som hantverkaren levererar kosta.

Det finns så många "tråkiga" trådar här om folk som blir förvånade när dom får fakturan trots att de inte frågat om priset innan. När köper man någonsin något annat utan att veta vad det man köper kostar? I hantverkarfallet verkar det dock vara rätt vanligt.

Nu är du ju här och frågar så det här kommer nog att bli bra!

Välkommen till forumet för övrigt!

Ok ja jag ska kolla upp lite och fråga fråga fråga :) det är jag rätt bra på ialf.
Har läst mycket på forumet förut och lärt mig mycket här så kände de va dags att bli medlem! Tack!
 
Krilleman
Det finns en djungel av designade badrumsmöbler/poslin/blandare osv.

Det lättaste om du inte vill ha standard, är som redan skrivet att du handlar kommod och blandare och visar tydligt för din rörpulare detta så han/hon kan utföra jobbet korrekt första gången. Dessutom kan du spara en hel del på detta genom att handla på onlinebutiker.

Ett varningens finger är dock att alla rörmokare inte gillar när kunden köper prylar själv, utan man som företagare gärna kränger dyra blandare med bra påslag. Det ger, som det givet låter, större klirr i sin egen företagarkassa. Så att klargöra detta innan arbetet påbörjas är alltid bäst!

Dock kan ju OT vara, att med alla dessa val och olika leverantörer, så får nog fler och fler VVS-are finna sig i detta.

Och på frågan vad detta kan kosta, är det lite svårt att uppskatta, hur ser det ut? Långa dragningar?
 
krilleman_215 skrev:
Det lättaste om du inte vill ha standard, är som redan skrivet att du handlar kommod och blandare och visar tydligt för din rörpulare detta så han/hon kan utföra jobbet korrekt första gången. Dessutom kan du spara en hel del på detta genom att handla på onlinebutiker.

Ett varningens finger är dock att alla rörmokare inte gillar när kunden köper prylar själv, utan man som företagare gärna kränger dyra blandare med bra påslag. Det ger, som det givet låter, större klirr i sin egen företagarkassa. Så att klargöra detta innan arbetet påbörjas är alltid bäst!

Dock kan ju OT vara, att med alla dessa val och olika leverantörer, så får nog fler och fler VVS-are finna sig i detta.
Ett problem med detta är ju koordinera allt som lekman. Se till att grejorna är framme i tid i önskat skick. (En transportskada kan ta tid att reklamera - skall röris stå och vänta eller avbryta under tiden?)
Känna till olika regler som gäller mm.
Om man inte är stensäker att kunna arbetsleda rätt så är det inte självklart att internetköp blir billigast i slutändan jämfört dyra materialet från röris, där han ser till att allt är framme och installerat som överenskommit (i en ideal värld :))
 
Du kan ta återställningen av badrummet på egen räkning och dra roten, sen om man som kund vill köpa eget material som kranar,porslin etc som jag råkar på titt som tätt ser jag inte som något problem om man är seriös. Arbetskostnad ca 10 kr minuten ink.moms samt ev framkörning, priset varierar givetvis var i landet man bor.

mvh
 
Krilleman
roland53 skrev:
Ett problem med detta är ju koordinera allt som lekman. Se till att grejorna är framme i tid i önskat skick. (En transportskada kan ta tid att reklamera - skall röris stå och vänta eller avbryta under tiden?)
Känna till olika regler som gäller mm.
Om man inte är stensäker att kunna arbetsleda rätt så är det inte självklart att internetköp blir billigast i slutändan jämfört dyra materialet från röris, där han ser till att allt är framme och installerat som överenskommit (i en ideal värld :))
Jo, men det är ju inte så mycket till arbetsledning och kunnande av regler, snarare planering av vad man vill ha. Vill man som kund ha en designad kommod med udda mått och en guldpläterad blandare? Då är det ju lättare att skaffa fram detta i tid och visa upp att detta är vad jag vill att du installerar. Det är ju inte fråga om hur man ska dra/montera rören.

Ej att förglömma det klassiska problemet med 160cc som många rörisar har förberett med, men kunden kommer efteråt med en 150cc blandare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.