Erik Gustafsson Erik Gustafsson skrev:
En tvist i tingsrätten där du är motpart kan jag berätta att det är inte roligt.

Jag höll inne med betalning för ett riktigt slarvjobb, det gick till tingsrätten och var inte alls givet att någon part skulle vinna. Trots att jag hade goda underlag från bland annat två besiktningsmän kan det svänga åt olika håll.

Det värsta var att man inte kan avbryta processen om man inte är den som stämmer. Tog över ett år, tid och stress som inte var värd det. Även om jag hade rätt i sak. Det slutade med förlikning då fallet kunde gå åt vilket håll som helst oavsett skuld. Fick betala egna kostnader, betala hela fakturan trots fuskjobb och sedan betala för att åtgärda det. Blev 80 tusen utan att vinna något på det i sak.

Skulle jag kunnat välja idag, hade jag betalat fakturan och stämt företaget istället. Då hade jag haft kontrollen och kunnat ta tillbaka stämningen om det drog ut på tiden.

Finns inte allt i skrift blir det också svårt att bevisa vad som faktiskt skulle gjorts.
Det låter ju för d..vligt att man ska kunna bete sig så!
När man väl kommer till rätten så är det ingen där som vet vad
det handlar om i sak utan enbart vilka argument som finns...
Tragisk läsning men du verkar ju kunnat gå vidare iaf.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast i detta fall verkar det som om rörmokaren tagit begreppet arbetstid till helt nya höjder:
Tror du missade första raden i mitt inlägg.
Jag skrev "Här måste jag faktiskt skriva ett litet försvar för samtliga hantverkare."
Det är väldigt ofta som man läser inlägg liknande "dom var här i max 1 timme, men tog betalt för 2" och liknande här på Byggahus...
Det jag ville säga att det finns mer arbetstid som varje jobb kräver än just den tid då kunden ser hantverkaren...
Sen är vi nog helt överens om att den här "rörmokaren" skitit rejält i det blå skåpet när det gäller en del av arbetstiden...

Alfredo Alfredo skrev:
= arbetstid? :surprised:
Det är det väl ingen som påstått???
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det där med att rörmokare generellt skulle vara svåra att ha att göra med, att det skulle vara svårt att hitta riktigt bra rörmokare...

Håller inte med alls. Jag hittade nästan direkt en helt suverän rörmokare som kan ta tag i stora jobb och koordinera komplicerade insatser i våtrum som involverar en mängd andra yrkesgrupper.

Har mycket svårt att tro att jag hittat ett unikum. Men visst, jag vårdar denna relation och värdesätter möjligheten att kunna ta kontakt när något skit händer och jag får kompetent hjälp omedelbart.

Visst, jag har även erfarenhet av någon rörmokare som visat sig göra undermåliga jobb, dock trevlig så jag kunde avsluta mina kontakter med denne på ett civiliserat sätt utan alltför stora ekonomiska konsekvenser,,, mer än att vi i slutänden betalade för arbeten som behövt göras om och göras rätt av kompetent folk.

Det är som med alla yrkesgrupper, finns kassa plattsättare, elektriker, snickare. Man provar dom med något litet jobb och ser hur de fungerar innan man anlitar för större uppdrag.

Vad som händer samtidigt är att aktuell hantverkare får klart för sig hur du är att arbeta med som kund, hur pass tydlig du är som kravställare och hur du respekterar de kontrakt ni ingått.
"Rörmokare är inte alls svåra att ha att göra med, det vet jag för jag hittade en bra"
 
  • Gilla
  • Haha
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Maria T
I de flesta trådar på Byggahus.se som avser rörmokeri och problem med av rörmokare utförda tjänster så har många rörmokare skrivit försvarstal i mängder. Varför inte i denna fråga?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
hämtning och transport till arbetsplats av delar
En annan sak folk gnäller på är att när man lägger ihop arbetstid + arbetstid + arbetstid på en dag och det blir över 24 timmar.(eller något annat värde som "kund" tycker är rimligt, t.ex. 8 timmar).

Många tror att arbetstid måste vara dedicerad åt kunden för att man ska kunna ta betalt för den men det stämmer inte. Exempel, du hämtar och transporterar delar åt 2 kunder, den totala tiden blir 2 timmar.
Klart du har rätt att fakturera samma tid (2 timmar) på båda kunder då vilket ger pengar för 4 timmar. Det är inte så att man MÅSTE slå ut tiden på de två kunderna även om det är snällt/goodwill att göra så.

Detsamma gäller t.ex. frakt på beställning av delar. du kanske beställer en generator till kund1 och sedan ett bilbatteri åt kund2, och tar det på samfrakt. Frakten kanske blir totalt 1000 kr på båda delar samtidigt, klart du lägger på 1000 kr på båda kunders fakturor.

Samma när du fakturerar, då kanske du skriver åt 2 kunder samtidigt, speciellt om du haft båda bilar inne samtidigt. Klart man kan fakturera den tiden på båda kunder då.

Samma med servicebil, du kanske åker ut till adress X och gör ett jobb åt kund X, men när du ändå är där, så gör du ett jobb åt kund Y också, utan att bilen rullar en millimeter. Trots det får man ta ut för en skenbar resa tillbaka till ditt företag, och en ny resa tillbaka till adressen, dvs båda kunder får betala för en utresa och en hemresa, precis som om du hade gjort jobben på separata dagar.

Det gör såklart att när du sedan slår ihop dagen, så kan du mycket väl ha "arbetat" över 24 timmar eller "åkt flera mil" än bilen rullat i verkligheten, men det är ju för att du arbetat åt 2 kunder samtidigt. Då räknas tiden dubbelt.


Sedan ser jag inget problem i att man tar ut tiden det tar att skriva till ARN. Det är ju också arbetstid, som orsakats av kunden (genom anmälan till ARN). Tid som man inte kan jobba med andra kunder. Speciellt då ärendet avvisades (gick i företagarens favör).
 
  • Haha
  • Arg
jnse och 8 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
En annan sak folk gnäller på är att när man lägger ihop arbetstid + arbetstid + arbetstid på en dag och det blir över 24 timmar.(eller något annat värde som "kund" tycker är rimligt, t.ex. 8 timmar).

Många tror att arbetstid måste vara dedicerad åt kunden för att man ska kunna ta betalt för den men det stämmer inte. Exempel, du hämtar och transporterar delar åt 2 kunder, den totala tiden blir 2 timmar.
Klart du har rätt att fakturera samma tid (2 timmar) på båda kunder då vilket ger pengar för 4 timmar. Det är inte så att man MÅSTE slå ut tiden på de två kunderna även om det är snällt/goodwill att göra så.

Detsamma gäller t.ex. frakt på beställning av delar. du kanske beställer en generator till kund1 och sedan ett bilbatteri åt kund2, och tar det på samfrakt. Frakten kanske blir totalt 1000 kr på båda delar samtidigt, klart du lägger på 1000 kr på båda kunders fakturor.

Samma när du fakturerar, då kanske du skriver åt 2 kunder samtidigt, speciellt om du haft båda bilar inne samtidigt. Klart man kan fakturera den tiden på båda kunder då.

Samma med servicebil, du kanske åker ut till adress X och gör ett jobb åt kund X, men när du ändå är där, så gör du ett jobb åt kund Y också, utan att bilen rullar en millimeter. Trots det får man ta ut för en skenbar resa tillbaka till ditt företag, och en ny resa tillbaka till adressen, dvs båda kunder får betala för en utresa och en hemresa, precis som om du hade gjort jobben på separata dagar.

Det gör såklart att när du sedan slår ihop dagen, så kan du mycket väl ha "arbetat" över 24 timmar eller "åkt flera mil" än bilen rullat i verkligheten, men det är ju för att du arbetat åt 2 kunder samtidigt. Då räknas tiden dubbelt.


Sedan ser jag inget problem i att man tar ut tiden det tar att skriva till ARN. Det är ju också arbetstid, som orsakats av kunden (genom anmälan till ARN). Tid som man inte kan jobba med andra kunder. Speciellt då ärendet avvisades (gick i företagarens favör).
De e ba att fakturera ;)
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Hej, har inte läst alla inlägg. Men om du inte vill betala allt så måste du bestrida fakturan. Och förklara varför. Lämpligen via mejl. Eller sms. Så det finns text sparat. Tala med konsumentvägledare. För du kan inte bara skippa betala. Du behöver bestrida.
 
E
S sebastiannielsen skrev:
En annan sak folk gnäller på är att när man lägger ihop arbetstid + arbetstid + arbetstid på en dag och det blir över 24 timmar.(eller något annat värde som "kund" tycker är rimligt, t.ex. 8 timmar).

Många tror att arbetstid måste vara dedicerad åt kunden för att man ska kunna ta betalt för den men det stämmer inte. Exempel, du hämtar och transporterar delar åt 2 kunder, den totala tiden blir 2 timmar.
Klart du har rätt att fakturera samma tid (2 timmar) på båda kunder då vilket ger pengar för 4 timmar. Det är inte så att man MÅSTE slå ut tiden på de två kunderna även om det är snällt/goodwill att göra så.

Detsamma gäller t.ex. frakt på beställning av delar. du kanske beställer en generator till kund1 och sedan ett bilbatteri åt kund2, och tar det på samfrakt. Frakten kanske blir totalt 1000 kr på båda delar samtidigt, klart du lägger på 1000 kr på båda kunders fakturor.

Samma när du fakturerar, då kanske du skriver åt 2 kunder samtidigt, speciellt om du haft båda bilar inne samtidigt. Klart man kan fakturera den tiden på båda kunder då.

Samma med servicebil, du kanske åker ut till adress X och gör ett jobb åt kund X, men när du ändå är där, så gör du ett jobb åt kund Y också, utan att bilen rullar en millimeter. Trots det får man ta ut för en skenbar resa tillbaka till ditt företag, och en ny resa tillbaka till adressen, dvs båda kunder får betala för en utresa och en hemresa, precis som om du hade gjort jobben på separata dagar.

Det gör såklart att när du sedan slår ihop dagen, så kan du mycket väl ha "arbetat" över 24 timmar eller "åkt flera mil" än bilen rullat i verkligheten, men det är ju för att du arbetat åt 2 kunder samtidigt. Då räknas tiden dubbelt.


Sedan ser jag inget problem i att man tar ut tiden det tar att skriva till ARN. Det är ju också arbetstid, som orsakats av kunden (genom anmälan till ARN). Tid som man inte kan jobba med andra kunder. Speciellt då ärendet avvisades (gick i företagarens favör).
Det är klart du kan göra så, men tror du att du får ett bra rykte när du gör så?
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
E erkka skrev:
Det är klart du kan göra så, men tror du att du får ett bra rykte när du gör så?
Han skojade!

Staffan
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
En annan sak folk gnäller på är att när man lägger ihop arbetstid + arbetstid + arbetstid på en dag och det blir över 24 timmar.(eller något annat värde som "kund" tycker är rimligt, t.ex. 8 timmar).

Många tror att arbetstid måste vara dedicerad åt kunden för att man ska kunna ta betalt för den men det stämmer inte. Exempel, du hämtar och transporterar delar åt 2 kunder, den totala tiden blir 2 timmar.
Klart du har rätt att fakturera samma tid (2 timmar) på båda kunder då vilket ger pengar för 4 timmar. Det är inte så att man MÅSTE slå ut tiden på de två kunderna även om det är snällt/goodwill att göra så.

Detsamma gäller t.ex. frakt på beställning av delar. du kanske beställer en generator till kund1 och sedan ett bilbatteri åt kund2, och tar det på samfrakt. Frakten kanske blir totalt 1000 kr på båda delar samtidigt, klart du lägger på 1000 kr på båda kunders fakturor.

Samma när du fakturerar, då kanske du skriver åt 2 kunder samtidigt, speciellt om du haft båda bilar inne samtidigt. Klart man kan fakturera den tiden på båda kunder då.

Samma med servicebil, du kanske åker ut till adress X och gör ett jobb åt kund X, men när du ändå är där, så gör du ett jobb åt kund Y också, utan att bilen rullar en millimeter. Trots det får man ta ut för en skenbar resa tillbaka till ditt företag, och en ny resa tillbaka till adressen, dvs båda kunder får betala för en utresa och en hemresa, precis som om du hade gjort jobben på separata dagar.

Det gör såklart att när du sedan slår ihop dagen, så kan du mycket väl ha "arbetat" över 24 timmar eller "åkt flera mil" än bilen rullat i verkligheten, men det är ju för att du arbetat åt 2 kunder samtidigt. Då räknas tiden dubbelt.


Sedan ser jag inget problem i att man tar ut tiden det tar att skriva till ARN. Det är ju också arbetstid, som orsakats av kunden (genom anmälan till ARN). Tid som man inte kan jobba med andra kunder. Speciellt då ärendet avvisades (gick i företagarens favör).
Man kan ju börja med att fakturera dubbelt för alla delar också, det märker säkert inte många kunder. Köra dubbla listpriset. Fika 4 jobba 4 och fakturera 8h. Allt är möjligt. Berätta vad din firma heter ska jag aldrig anlita dig.

Självklart får du ta höga priser, men att dubbelfakturera tid är riktigt fult sätt att tjäna pengar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Utifrån alla inlägg här så verkar jag skatta mig lycklig som är uppfödd i en rörmokarfamilj, kan fixa mycket själv och kan lita på att då jag behöver hjälp från kusinens firma så blir jag inte uppskörtad och betalar gladeligen fakturan.
Onödigt mycket smutskastade över ett hantverkarskrå är det oftast däremot. De flesta tycker att dom på något vis är lurade och kan oftast bättre själv. Skall ha låg timpenning och internetpriser på varenda rördel.
Lider faktiskt med de som driver en liten rörfirma dom försöker leva på.
Kan bara konstatera att den rörledningfirma som min far och hans bröder drev inte inte ledde till att dom blev miljonärer. Farsan jobbade långt efter pensionsålder och fick en utsliten kropp som tack och en dryg million på kontot då företaget såldes. Inte på något vis värt den uppoffringen med värk i utslitna axlar och knän och allt arbete på helger då kunder hade problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
deas34
  • Laddar…
Staffans2000
GoC GoC skrev:
Skall ha låg timpenning och internetpriser på varenda rördel.
Lider faktiskt med de som driver en liten rörfirma dom försöker leva på.
Då är du dåligt påläst!
De flesta klagar på rent bedrägligt beteende. Inte att mokaren lägger på tjugofem procent på sitt verkliga inköpspris, eller att han äter lunch.

Staffan
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Då är du dåligt påläst!
De flesta klagar på rent bedrägligt beteende. Inte att mokaren lägger på tjugofem procent på sitt verkliga inköpspris, eller att han äter lunch.

Staffan
Bedrägeri är något helt annat. Mina preferenser är baserade på väldigt rättrogna företagare. Men problemet är att en hantverkare borde ha 1000kr/Tim. Så med rådande norm med låg timtaxa så följer problemet med extra många timmar.
Bättre att jobba med fast pris på alla jobb.
 
  • Haha
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
GoC GoC skrev:
Bedrägeri är något helt annat. Mina preferenser är baserade på väldigt rättrogna företagare. Men problemet är att en hantverkare borde ha 1000kr/Tim. Så med rådande norm med låg timtaxa så följer problemet med extra många timmar.
Men snälla nån!

Så du anser att det är försvarbart av rörläggaren att salta antalet timmar för att få ihop en anständig lön? Vi dödliga kallar det för bedrägeri. Stöld!

Staffan
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men snälla nån!

Så du anser att det är försvarbart av rörläggaren att salta antalet timmar för att få ihop en anständig lön? Vi dödliga kallar det för bedrägeri. Stöld!

Staffan
Så klart kan dom få det, eller så tar dom rätt timpenning, skulle tro att knappa 1000kr/Tim vore lämpligt från början och avrundar neråt på fakturerade timmar.
Men vi konsumenter har dikterar kraven på branschen, i jakten på lägsta timtaxa, så därför får vi hålla på med dessa diskussioner.
 
  • Gilla
Lasse Suzican
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.